Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Promenerade med några ur min mammagrupp i veckan. En av de hade vänner som miste sin 1åring genom fallolycka i vintras. Jag går sönder av sådant nu. Innan var det sorgligt men efter H är det en avgrund som öppnat sig som jag balanserar runt.

Ja Matmissbrukaren, när de kan vända sig och vända huvudet ska risken Minska avsevärt.

Två tänder nedtill är nu uppe ich det ser ut som att de i överkäken också är på väg. Varm och flammig av utslag ihop med tuffa nätter. Lilleman fick en alvedon idag och det verkade vara en lättnad, som en paus från smärtan.

Promenerade med några ur min mammagrupp i veckan. En av de hade vänner som miste sin 1åring genom fallolycka i vintras. Jag går sönder av sådant nu. Innan var det sorgligt men efter H är det en avgrund som öppnat sig som jag balanserar runt.

Ja Matmissbrukaren, när de kan vända sig och vända huvudet ska risken Minska avsevärt.
Jag förstår precis vad du menar, det gör liksom fysiskt ont bara att höra om sånt. Kan inte ens föreställa mig hur det känns att vara med om det.

Usch ja, jag är jordens blödigaste redan innan jag fick barn men nu är det på nivån att jag vill adoptera en bunt flyktingbarn ungefär och så läste jag igår om en liten pojke som blivit hjälpt av en benmärgstransplantation. I sängen bredvid honom hade det varit en flicka som de aldrig hittade nån donator som passade, så hon dog. Jag anmälde mig direkt till Tobiasregistret, utifall jag matchar något litet barn så nån slipper förlora det!

Sitter här med sovande bebis i knäet så roade mig med att föra över lite kort från kameran. Alva häromdagen:

12985344_10154117655275948_5613121543536080988_n.jpg

Ligger i sängen med en sovande dotter på armen :love: har jobbat två kvällspass nu och igår hade de haft lite jobbigt på kvällen så det kändes tufft att åka iväg idag igen. Men jag kom hem till en glad tjej som skrattade när hon fick syn på mig och som ätit bra hela dagen :) jag vet ju att hon har det superbra med sin pappa men det ska ändå bli skönt med en ledig vecka nu!

Hur tänker ni andra med amningen, hur länge vill ni amma? Jag har tänkt sluta nu, hon använder mig som napp halva nätterna för stunden vilket i sin tur gör det jättebesvärligt för hennes pappa när jag jobbar kväll/natt. Det känns lite trist men samtidigt känns det som det bästa för oss alla i längden.

Hur tänker ni andra med amningen, hur länge vill ni amma? Jag har tänkt sluta nu, hon använder mig som napp halva nätterna för stunden vilket i sin tur gör det jättebesvärligt för hennes pappa när jag jobbar kväll/natt. Det känns lite trist men samtidigt känns det som det bästa för oss alla i längden.
Jag sade från början att jag ville amma till 6 månader. Nu är hon drygt 5 månader och känns inte alls redo att sluta så snart. Jag ser inget större intresse av mat från hennes sida, visst smakar hon ibland, men ber aldrig om det själv och att få i sig maten har hon inte fått kläm på ännu. Det lilla som ändå sväljs har dessutom en ganska stor påverkan på magen. Så här lutar det åt att vi fortsätter ett par månader till tills hon kan äta bättre. Vi har i helgen börjat ge lite ersättning som sambon fixar när jag är iväg längre stunder. Tidigare mjölkade jag ur som hon fick på flaskan, men det räckte inte alltid i mängd med ledsen bebis som följd.

Ligger i sängen med en sovande dotter på armen :love: har jobbat två kvällspass nu och igår hade de haft lite jobbigt på kvällen så det kändes tufft att åka iväg idag igen. Men jag kom hem till en glad tjej som skrattade när hon fick syn på mig och som ätit bra hela dagen :) jag vet ju att hon har det superbra med sin pappa men det ska ändå bli skönt med en ledig vecka nu!

Vi har börjat byta ut två mål till ersättning plus gröt på morgonen. Så kanske delammas en månad till eller två medans vi byter ut fler mål. Är ju så mysigt men inte så smidigt när jag börjar jobba igen vid månadsskiftet.

Jag tänker nog amma så länge det känns rätt. Än så länge är hon inte så intresserad av att äta utan bara dreglar ut det mesta man bjuder på, hon är inte superförtjust i flaska om det inte är högst nödvändigt så det lär nog bli helamning ett tag till och delamning så länge det funkar utan att hon bits sen när hon får tänder.

Siri äter ju redan en del mat, hon tycker oftast att det är rätt kul. Hon är väldigt intresserad av allt som vi stoppar i munnen dessutom :p sen "fyller vi på" med amning/ersättning efter maten. Det är mest på kvällen och natten som bara bröstet duger, och mycket som napp som sagt. Inatt åt hon vid 4, länge och från båda brösten. Sen vaknade hon en halvtimme senare och ville snutta :banghead: gick och vaggade henne en stund och kände mig lite elak men sen somnade hon och sov i tre timmar till, annars brukar hon alltid vakna runt 6-7 igen, så då kändes det bättre i mammahjärtat igen ;)
En bidragande grej är ju också att jag jobbar 10h/pass och har långt ifrån alltid möjlighet att pumpa vilket såklart inte är jätteskönt i slutet av passet. Det funkade när jag var på utbildning men nu har vi liksom inte ens lunch (har måltidsuppehåll istället).

Jag försöker sluta nu. Dagtid får hon i sig annat, hon älskar mat, men det lär blir en kamp på natten. Så fort hon tömmer en flaska effektivt lär jag försöka med välling på natten istället för amning, men det bär ju emot lite. Amning är ju rätt smidigt :angel: Men jag vill och borde verkligen sluta.
Jag tyckte alla såna här förändringar var jobbiga med stora dottern med. Jag vet ju att allt löser sig, men just amning är så bekvämt. Söva, tröst, avkoppling... Sen får man komma på andra metoder.

Ni i den här tråden har ju barn som är lika gamla och äldre än min dotter och några av er borde ha stött på problemet. Lilla fröken har börjat nypas rejält, ibland så det blir märken. Såklart gör hon det inte för att vara elak, men lik förb*nnat gör det ju ont. Inte blir det roligare av att urringningen är full av små röda märken heller. Hon nyps både när hon äter (nyper då i bröstet genom att ta tag med handen och vrida om) och när hon blir upprörd och behöver tröst (då tar hon oftast tag i huden på halsen eller bakidan av överarmen). Ibland är det bara för att hon inte har något annat i händerna, då sitter hon gärna och nyper tag i underarmarna. Vi försöker med klassikern "klappa fint" men hon känns för liten för att förstå det. Har någon lyckats få sin bebis att "klappa fint" istället? Hur?

Vår bebis älskar mat så får hon bestämma vill hon nog börja äta mat asap. Men jag tycker det är sjukt smidigt att amma så fortsätter nog ett bra tag till. Vi ger lite mat på dagarna mest bara för att det märks att hon vill ha. Inga jätteportioner. Favoriterna hittills är banan, gröt, katrinplommon och glass :p glass har hon dock bara fått smaka lite lite av. Och det för att hon dök ner i min ben & Jerry burk innan jag hann stoppa henne.

Ni i den här tråden har ju barn som är lika gamla och äldre än min dotter och några av er borde ha stött på problemet. Lilla fröken har börjat nypas rejält, ibland så det blir märken. Såklart gör hon det inte för att vara elak, men lik förb*nnat gör det ju ont. Inte blir det roligare av att urringningen är full av små röda märken heller. Hon nyps både när hon äter (nyper då i bröstet genom att ta tag med handen och vrida om) och när hon blir upprörd och behöver tröst (då tar hon oftast tag i huden på halsen eller bakidan av överarmen). Ibland är det bara för att hon inte har något annat i händerna, då sitter hon gärna och nyper tag i underarmarna. Vi försöker med klassikern "klappa fint" men hon känns för liten för att förstå det. Har någon lyckats få sin bebis att "klappa fint" istället? Hur?

Inte fått honom att klappa fint då han inte har den finmotoriken än, men när han nöps stoppade jag tummen i hans hand och kramade om, eller snörena på tröjan så han hade något annat att sysselsätta händerna med. Funkade inte varje gång men han har slutat nypas nu iaf.

Det går ju inte uppfostra en femmånaders så nej, hon klappar inte fint. Istället sätter jag något i hennes händer som hon kan krama om för när jag ammar så drar och river hon gärna med ena armen. Hon brukar få sin snutte och sen vevar hon runt med den i luften.
Så tipset är väl att avleda och sätta fokus på annat :)

För oss var detnågon vecka han höll på och nöp mig. Sen slutade han från en dag till en annan. Provat amningshalsband?

Det går ju inte uppfostra en femmånaders så nej, hon klappar inte fint. Istället sätter jag något i hennes händer som hon kan krama om för när jag ammar så drar och river hon gärna med ena armen. Hon brukar få sin snutte och sen vevar hon runt med den i luften.
Så tipset är väl att avleda och sätta fokus på annat :)
Precis så är det här också. När hon ligger på sin högersida är det vänsterarmen som far runt. Det funkar bättre om jag har en tröja som jag dragit upp, då drar hon i den istället för att nypas.

Har provat att hålla henne i handen, men då kommer hon av sig i ätandet. Skönt att ni säger att de slutat iaf. Väntar på det nu då...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 036
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar