Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så var röntgen avklarad igår. Tog 10 min själva undersökningen, men jag fick ju dricka jätteäcklig kontrast i 2 h innan hemma. Alva var inte alls glad i att ta flaska den här gången utan fick skeda i henne först tills hon gav med sig och tog flaskan. Men jag upplevde att hon inte alls åt så stor mängd. Svårt att uppskatta hur mycket de äter per gång vid amning, men nog borde hon äta mer än 50-60 ml?
Det var ungefär vad vi fick i henne innan hon spottade ut, det var ungefär så mycket jag kan pumpa ur åt gången i varje bröst innan det verkar tomt också...
Ser inte fram emot när operationen blir av, vi får nog träna lite mer med flaska tills dess.
Hur mkt de äter per gång är så oerhört varierande mellan olika barn. Jag som nästan bara ger på flaska ser också att det varierar en del över dygnet.

På sjukhuset använde de sig av en formel för att få fram ett ungefärligt värde för vad de "borde" äta. Man tar vikten multiplicerat med 150 och dividerat med antalet mål hon äter per dygn. Då får man fram mängd per måltid.

När min vägde 3,5 kg var rek att hon skulle dricka 65 ml per måltid (efter operationen). Men då tyckte hon själv att 90 ml var lagom. Förmodligen för att hon var i behov att komma ikapp i vikten. Sen har vi legat på ca 140 ml väldigt länge. Senaste veckan har hon dock ökat upp till 170-200 ml. Nu vet jag inte vad hon väger just nu men jag gissar på runt 7 kg. Då hon nu oftast äter ca 6 ggr/dygn så blir det enligt tabell 175 ml vilket stämmer ganska väl.

Men som sagt det kan variera mkt mellan barnen samt över dygnet.

Har du fått ngt besked efter röntgen?

Harvey äter inte mer än 100 ml åt gången, ger vi mer kräks han mer så vi pausar och ger mer senare.

Förkylningen har inte blommar ut och H gillade simmet! Så skönt

Så var röntgen avklarad igår. Tog 10 min själva undersökningen, men jag fick ju dricka jätteäcklig kontrast i 2 h innan hemma. Alva var inte alls glad i att ta flaska den här gången utan fick skeda i henne först tills hon gav med sig och tog flaskan. Men jag upplevde att hon inte alls åt så stor mängd. Svårt att uppskatta hur mycket de äter per gång vid amning, men nog borde hon äta mer än 50-60 ml?
Det var ungefär vad vi fick i henne innan hon spottade ut, det var ungefär så mycket jag kan pumpa ur åt gången i varje bröst innan det verkar tomt också...
Ser inte fram emot när operationen blir av, vi får nog träna lite mer med flaska tills dess.

Jag kan ju enbart pumpa ut medans lillan äter från det andra bröstet så jag antar att jag får ut ungefär så mycket som hon äter. Nu pumpar jag inte vid alla måltider utan vid 1-2 varje dag beroende på om jag behöver ha mat till dagen efter eller inte.
Då pumpar jag ju bara från ena bröstet och jag får olika mängd varenda gång men vanligast är ca 60 ml. Det har skiftat från 20 ml upp till 140 ml vid samma bröst vid samma tillfälle. Jag får ju bara ut när hon aktivt suger och driver ut det så därför antar jag hon får ungefär samma mängd i sig. Nu har hon precis ätit och jag fick ut 60 ml så det fick nog hon med å hon somnade om så gott igen :)

Hoppas röntgen gick bra!

V har blivit väldigt mammig. Har träffat mycket släkt och vänner senaste veckan och världen blev kanske lite för stor för nu är det bara min famn som duger.

Jag och V flög själva igår och det gick som en dans. Hon charmade våra medresenärer och sov mellan start och landning så jag kunde fika i lugn och ro. Ska ut och flyga redan nästa vecka igen. Ungen kommer vara mer berest än många vuxna innan året är slut. :p

@Matmissbrukaren
Svettas också typ bara under armarna, och nu efter graviditeten tycker jag att det luktar mindre gött så den här deon är jättebra. Ska sluta låta som jag gör reklam för den nu :p

Kommer inte ihåg om jag skrivit men vi åkte tåg förrförra helgen. Till min familj, pappa har fått cancer igen (frisk i ca 20 år men tillbaka nu) så vi åkte för att hälsa på honom på sjukhuset. Tog 2.5 timme med tåg och bebis sov hela vägen, ammade henne lite snabbt sen sov hon som en stock. Sen hälsade vi på min mamma med och sov hos min syster så hela familjen har träffat lilla tjejen nu :) tog ca 2.5 timme tillbaka, vi åkte redan 08 på söndagen så vi var hemma i Göteborg igen tidigt, riktigt skönt ha hela dagen hemma :)

Jätteskönt att hon var så enkel att ha med. Och jag ammade henne både på tåg och på tågstationen när vi väntade på min syster. Brydde mig inte ett skit att det fanns folk runt omkring :up:

@BernT Tråkigt med din pappa :(
Men skönt att resan gått så bra, och det gläder mig att amningen funkar så bra för er, du som var så tveksam innan :up:

@Mitrolle Hoppas röntgen gick bra!
Jag väntar på en MRT, men de brukar väl inte ge kontrast då hoppas jag. Gjorde inte sist iaf. Får kolla med dom när jag får ny tid. (Avbokade första som var på ett sjukhus långt åt fel håll, på min födelsedag! Passade inte alls :()

@Matmissbrukaren och @BernT vad är det här ni pratar om med deo? Finns det rekommendationer kring det och amning? Finns det fler sådär halvkonstiga rekommendationer som jag inte har fått/hört? Har själv tänkt på att undvika parfymer och starkt doftande tvålar, hudcremer mm.

@Matmissbrukaren och @BernT vad är det här ni pratar om med deo? Finns det rekommendationer kring det och amning? Finns det fler sådär halvkonstiga rekommendationer som jag inte har fått/hört? Har själv tänkt på att undvika parfymer och starkt doftande tvålar, hudcremer mm.

Just Absolut Torr är ju en väldigt stark deo och iaf jag drar på rätt rejält när jag använder den, men sen sitter det ju i en vecka.
Men så vitt jag fattat det så avråder man från att använda den när man ammar och då behöver jag ju något annat alternativ som är helst lika bra.

Ingen aning haha :p jag vet inte om det finns rekommendationer, inte hört något om det. Utan jag har bara valt den deon för den var bra och luktade gott :)

@Zewz
Ja det är skittrist, ser väl lite 50/50 ut just nu, men förhoppningsvis går allt bra. Jaa min sambo brukar påminna mig och småretas om hur min tidigare inställning var ;)

Just Absolut Torr är ju en väldigt stark deo och iaf jag drar på rätt rejält när jag använder den, men sen sitter det ju i en vecka.
Men så vitt jag fattat det så avråder man från att använda den när man ammar och då behöver jag ju något annat alternativ som är helst lika bra.
Aha, det var bara just den sorten. Jag tycker att Apotekets parfymfria deo (kan kolla exakt namn om du vill) faktiskt fungerar över förväntan. Kostar inte i närheten av lika mycket som den andra du fick tips om.

Aha, det var bara just den sorten. Jag tycker att Apotekets parfymfria deo (kan kolla exakt namn om du vill) faktiskt fungerar över förväntan. Kostar inte i närheten av lika mycket som den andra du fick tips om.

Det får du gärna göra :)

@Mitrolle Hoppas röntgen gick bra!
Jag väntar på en MRT, men de brukar väl inte ge kontrast då hoppas jag. Gjorde inte sist iaf. Får kolla med dom när jag får ny tid. (Avbokade första som var på ett sjukhus långt åt fel håll, på min födelsedag! Passade inte alls :()

Har inte fått svar än, så vi får se. Jag har även gjort MR och då var det inte kontrast heller, så det är nog inte så vanligt där som på CT. Ett tips om man inte vill vänta på ny tid är att ringa och säga att man kan när som helst typ, så kan de ringa om de får återbud (funkar bäst om man bor nära).

Har inte fått svar än, så vi får se. Jag har även gjort MR och då var det inte kontrast heller, så det är nog inte så vanligt där som på CT. Ett tips om man inte vill vänta på ny tid är att ringa och säga att man kan när som helst typ, så kan de ringa om de får återbud (funkar bäst om man bor nära).

Jo, sist skrev läkaren i remissen att jag kunde komma med en timmes varsel, även om jag har 40 minuters resväg till närmsta MR. Då fick jag ändå tid hyfsat fort den vanliga vägen. Jag får se vad jag får för ny tid, det är inte akut för mig, ett par veckor hit eller dit är inte hela världen... Även om jag naturligtvis är nyfiken på vad de tänker göra med mig sen.

Har inte riktigt haft tid för Buke senaste veckan, men tänkte bjuda på den här.

Babygymmet börjar bli roligare och roligare. Både för en 8 veckors bebis och 3 st helt galna 6-veckors kattungar.. (fast det var bara en som ville fastna på bild)

10314562_10153528242138425_7026337966788322984_n.jpg

Vår tjej har sovit otroligt bra ända sen hon föddes, i har ännu inte haft en enda vaken natt, men framåt kvällen (typ runt 19-20 kanske) märker man på henne att hon är trött men hon SKA INTE somna (enligt sig själv då). Försöker man vagga runt på henne så hon blir trött (alltså att hon ligger i armarna på nån av oss och vi går runt) så blir hon så sjukt jävla arg. Aldrig sett en så ilsk bebis innan :p utan hon går bara med på att bäras med ansiktet utåt, annars kan man ju missa något... Nackdelen där är att hon kommer ju inte riktigt till ro och somnar då.

Tex igår så gick jag runt med henne så med ansiktet utåt i kanske 30 minuter innan hon kom till ro så jag kunde liggamma henne tills hon somnade. 30 min är ju inget jag vet men är van att lägga henne i sängen när jag vill sova och så inom en kvart sover vi. Känns som hon kan bli överstimulerad om hon alltid har ansiktet utåt. Sitter hon i sele är det ansiktet utåt som gäller också om man inte vill ha en vrålande bebis. Är det farligt för de att bli överstimulerade?

Läkaren ringde igår om röntgensvar och mer info. Så vitt de kan se verkar cystorna sitta på höger äggstock, täcker upp 10x16 cm.... Kommer behöva operera utan titthål för att få ut det, blir förmodligen av med hela äggstocken också.
Jag hade hoppats på titthålsop och att få behålla äggstocken. Nu blir det längre återhämtning, kan inte rida, bära osv. :cry:

Vår tjej har sovit otroligt bra ända sen hon föddes, i har ännu inte haft en enda vaken natt, men framåt kvällen (typ runt 19-20 kanske) märker man på henne att hon är trött men hon SKA INTE somna (enligt sig själv då). Försöker man vagga runt på henne så hon blir trött (alltså att hon ligger i armarna på nån av oss och vi går runt) så blir hon så sjukt jävla arg. Aldrig sett en så ilsk bebis innan :p utan hon går bara med på att bäras med ansiktet utåt, annars kan man ju missa något... Nackdelen där är att hon kommer ju inte riktigt till ro och somnar då.

Tex igår så gick jag runt med henne så med ansiktet utåt i kanske 30 minuter innan hon kom till ro så jag kunde liggamma henne tills hon somnade. 30 min är ju inget jag vet men är van att lägga henne i sängen när jag vill sova och så inom en kvart sover vi. Känns som hon kan bli överstimulerad om hon alltid har ansiktet utåt. Sitter hon i sele är det ansiktet utåt som gäller också om man inte vill ha en vrålande bebis. Är det farligt för de att bli överstimulerade?

Överstimulans är säkert inte bra i längden i och med att det är en stressreaktion, men bebisen säger ifrån om den blir överstimulerad och märker du att hon blir överstimulerad kan du ju dra ned på intrycken. Bär henne med ansiktet utåt, men inte utomhus, inte med radio/tv på eller i rum med människor t.ex.

När de är riktigt små är de ju mest i sin egen bubbla och sover när det behövs, men från ett par månader kan de bli tydligt överstimulerade. Först visar bebisen att den är trött och vänder bort huvudet. Blir den ytterliggare stimulerad blir den övertrött. Har svårt att komma till ro, gråter, skriker, vill inte äta och otröstlig är tecken på överstimulans.

Överstimulans kommer ju efter mycket intryck. Olika hur känsliga de är. I regel behövs det ju lite mer folk, ljud och rörelse för att det ska bli för mycket. En dag på stan eller släktmiddag med skrikiga barn kan nog medföra överstimulans hos många bebisar. I en lugn och välbekant miljö med välbekanta människor blir ju intrycken betydligt färre.:)

Läkaren ringde igår om röntgensvar och mer info. Så vitt de kan se verkar cystorna sitta på höger äggstock, täcker upp 10x16 cm.... Kommer behöva operera utan titthål för att få ut det, blir förmodligen av med hela äggstocken också.
Jag hade hoppats på titthålsop och att få behålla äggstocken. Nu blir det längre återhämtning, kan inte rida, bära osv. :cry:

Usch vad tråkigt :( Men det är ju ett förhållandevis litet ingrepp ändå (beror naturligtvis på vad man jämför med), så du är nog hyfsat på banan igen efter några dagar. Nyopererad är aldrig kul att vara men kommer man bara förbi det där mest akuta då man inre klarar något alls brukar det gå rätt bra :)
Och äggstocken är ju surt att behöva ta bort också förstås. Vad händer sen, får man bara ägglossning varannan månad..?

Jag fick ny tid för MRT idag, mitten av mars :banghead: Men det är ju bara att gilla läget. Det blev iaf på närmsta sjukhuset, bara 4,5 mil. Behöver iaf ingen kontrast, ringde och kollade :)

Vad tråkigt, beklagar :down: men du har kvar en äggstock, va? Undrar som @Zewz, hur funkar det? Och ungefär hur lång återhämtning får du räkna med?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar