Hur mkt de äter per gång är så oerhört varierande mellan olika barn. Jag som nästan bara ger på flaska ser också att det varierar en del över dygnet.Så var röntgen avklarad igår. Tog 10 min själva undersökningen, men jag fick ju dricka jätteäcklig kontrast i 2 h innan hemma. Alva var inte alls glad i att ta flaska den här gången utan fick skeda i henne först tills hon gav med sig och tog flaskan. Men jag upplevde att hon inte alls åt så stor mängd. Svårt att uppskatta hur mycket de äter per gång vid amning, men nog borde hon äta mer än 50-60 ml?
Det var ungefär vad vi fick i henne innan hon spottade ut, det var ungefär så mycket jag kan pumpa ur åt gången i varje bröst innan det verkar tomt också...
Ser inte fram emot när operationen blir av, vi får nog träna lite mer med flaska tills dess.
På sjukhuset använde de sig av en formel för att få fram ett ungefärligt värde för vad de "borde" äta. Man tar vikten multiplicerat med 150 och dividerat med antalet mål hon äter per dygn. Då får man fram mängd per måltid.
När min vägde 3,5 kg var rek att hon skulle dricka 65 ml per måltid (efter operationen). Men då tyckte hon själv att 90 ml var lagom. Förmodligen för att hon var i behov att komma ikapp i vikten. Sen har vi legat på ca 140 ml väldigt länge. Senaste veckan har hon dock ökat upp till 170-200 ml. Nu vet jag inte vad hon väger just nu men jag gissar på runt 7 kg. Då hon nu oftast äter ca 6 ggr/dygn så blir det enligt tabell 175 ml vilket stämmer ganska väl.
Men som sagt det kan variera mkt mellan barnen samt över dygnet.
Har du fått ngt besked efter röntgen?