Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi haft barnvakt för första gången! Var ute på restaurang för att fira makens födelsedag så Siris farmor var här. Det hade gått jättebra :)

(Är ni i Lund nån gång så besök Bantorget 9!)

Jag ställer klockan för att komma upp vid 10, H går upp vid 11. Vi är morgontrötta :D

Idag skulle jag städa så H låg i gymmet, när det blev tråkigt satte jag på Babblarnasången. Herregud, bebisknark! Så uppslukad han blir av bara musiken undrar jag hur det blir sen när han kan se de också..

I helgen lånade vi badkar hos min syster och jag badade ihop med H men han blev lika arg/ledsen ändå.
Är när vattnet kommer mot hans kropp som han spänner sig och skriker.
Det var varmt vatten och jag höll honom mot min kropp men nä.
Ammade honom då i badet och distraherade med röd båt i vattnet så lugnade han sig men han gillar det inte. På lördag är det babysim :nailbiting:

I helgen lånade vi badkar hos min syster och jag badade ihop med H men han blev lika arg/ledsen ändå.
Är när vattnet kommer mot hans kropp som han spänner sig och skriker.
Det var varmt vatten och jag höll honom mot min kropp men nä.
Ammade honom då i badet och distraherade med röd båt i vattnet så lugnade han sig men han gillar det inte. På lördag är det babysim :nailbiting:

Kroppstempererat vatten då? ( 37-38°)En del bebisar gillar inte att bada oavsett. Har det hänt ngt som gör att han kopplar det med obehag?
Har tur att S tycker om att bada än sålänge. Brukar känna på vattnet med armbågen och sen doppar jag i honom sakta med fötterna först så han hinner känna vad som händer. Har skrikit en gång (2a badet i hans liv) men då tror jag det var någon grad för kallt så han kände obehag. Nu har jag lärt mig vad han gillar och det är kroppstempererat vatten. :)

Inatt sov min lilla från 21 till 08! :eek: Och då var det dessutom jag som väckte henne vid 8 när jag behövde gå på toa. Nu sussar hon gott igen. Riktigt härligt! :love:

Nu blir det snart en tur till stallet i strålande vackert vinterväder! Livet är härligt!! :love:

Nä vi har testat olika grader, tar det lugnt och inget har hänt men han har hatat det sen dag 1. Första gången vi testade badkar var det bättre men nu passade inte det heller.

Nu har jag varit på efterkontrollen och allt såg fint ut förutom en liten hudflik som bm kunde sytt lite snyggare men så vitt jag vet ska jag inte delta i "Sveriges snyggaste underliv 2016" så jag överlever nog. Min man har inte sagt något om det så tror inte ens det syns speciellt mycket, det är nog bara jag själv som tänker på det (jag som påtalade det för bm som dubbelkollade) men jag brukar inte spegla mig där speciellt ofta :p Dom kunde snygga till det om jag fick problem av det.

En hormonspiral är insatt med och det gick hur smidigt som helst. Kände ingenting :)

Hon frågade om jag hade haft någon mens än och jag sa att andra omgången sen förlossningen är precis över och hon blev faktiskt lite förvånad eftersom jag helammar. Det verkar som det är mer ovanligt att få tillbaka mensen direkt än att man får vänta på den ett tag om man ammar så det är väl därför vissa säger att det funkar som preventivmedel, men som vanligt så gäller det ju inte alla och våga chansa om man inte vill ha fler.

Hon bad mig njuta av den lilla nu medans hon är liten eftersom det är våran sista och det tänker jag så mycket det bara är möjligt :love:

Förresten, är det någon som har tips på en riktigt bra deo som man får använda när man ammar?
I vanliga fall så använder jag absolut torr men jag kan inte tänka mig att jag får använda den under amning?
Jag tänker om det finns något alternativ som är lika bra men amningsvänlig?
Nu kör jag en från ccs som ska vara bra men nä, det tycker jag nog inte att den är.

@Matmissbrukaren Jag använder LCC deon. "Count on me" heter den. Tycker den är riktigt bra. Att 119kr inte är vettigt för en deo är väl en annan sak.

Tror bebis är krasslig :( tät i näsan, trött och lite arg emellanåt. Sovit mkt idag. Och spytt mängder. Hon kräktes när hon låg på rygg så det rann i hela ansiktet, i ögonen med, stackarn. Behöver gå och handla med vilket känns sådär för är -12. Visst i vagnen är det ju varmt med åkpåsen + hon har ju kläder på och hon är alltid supervarm av sig men ändå.

Ebbas magknip hörde nog ihop med allmän förkylning. Hon vart lite snorig med men är piggare idag. Ingen feber lyckligtvis.

Var på babysim idag. Hade tänkt hoppa över först eftersom hon fortfarande är lite snorig (och för att jag är lat) men tog mig i kragen och åkte. Bäst att passa på när storasyster är frisk och på dagis. Och det kändes lite bättre idag, även om det blir lite stressigt att komma hem sen efter att ha hämtat på dagis med. Hungrig mini och en hungrig och tjurig 3-åring. Koka gröt och brygga kaffe när man ammar börjar bli svårt nu när liten inte är så himla liten längre :)
Men sen somnade Ebba gott i selen så jag kunde gå ut och leka med storasyster i snön.
Det kan ju vara ett alternativ @BernT om du tycker det är kallt, att ha bebis i sjalen innanför en stor jacka. Man ser ut som barbamamma men det är väldigt mysigt :love:

Nä vi har testat olika grader, tar det lugnt och inget har hänt men han har hatat det sen dag 1. Första gången vi testade badkar var det bättre men nu passade inte det heller.

De är väl alla olika. V gillar inte heller att bada och jag tycker vi varit lugna och har testat olika grader. Tänker att det kanske blir mer poppis när hon är lite större och kan leka i badet. Numera duschar vi tillsammans och det går bra, med viss tveksamhet.

Något V däremot älskar är att ligga på skötbordet. Trodde det var för att vi gjort skötplatsen hemma rolig och intressant, men det är tydligen lika roligt att byta blöja på mormor och morfars badrumsgolv och på tvättmaskinen i stugan.

Alva sov ute en stund idag, -10 här. Lite kall om nosen bara annars varm.

Apropå bad så gillar hon det, brukar ha 38 grader. Hon gillar också skötbordet och skrattar ofta där. Hon är ganska glad och nöjd överlag tycker jag, om hon inte är övertrött, hungrig, magknip etc vilket ju är förståeligt.
Igår blev hon gnällig framåt 21:30 så jag gjorde oss i ordning och lade oss kl 22 och hon tuttade ca 45 min och somnade sedan. Vaknade nog 3 ggr innan kl 8:30 när vi gick upp. Känns som något händer med rytmen, hoppas det är på G nu. Det vore dock bra om det gick att lägga henne i egen säng, jag har kanske inte lust att lägga mig om hon somnar 19 senare.... :p

Jag och Siri har varit och hälsat på på mitt jobb idag. Kul att se alla, Siri imponerade som den snälla bebis hon är :p Ska bli kul att gå tillbaka och jobba lite snart!

Ang bad så tycker Siri att det är helt ok att bada i baljan, men hon gillar verkligen att bada badkar! Synd att vi inte har något bara :grin: Men jag hoppas hon kommer gilla babysimmet iom det!

Jag verkar bli förkyld. Är det bara att räkna med att H drabbas också? Eller klarar sig småttingar?

Han kan få en förkylning eller likaväl klara sig ifrån det. Dom drabbas dom också dom små tyvärr.
Lillan är förkyld nu sen nån vecka tillbaka. Lite snorig bara och tar det med ro som tur är.

Jag verkar bli förkyld. Är det bara att räkna med att H drabbas också? Eller klarar sig småttingar?
Jag läste i en broschyr som vi fått ang RS att man ska försöka att ta så lite som möjligt i bebis och undvika pussande osv. Men liksom hur lyckas man med det?? Man firar ju iväg pussar utan att man tänker på det. :D Att man kan undvika att snora på bebis tror jag nog men resten är nog kört för min del.

Hoppas lille H klarar sig!

Nu har nog lillan ökat på produktionen för jag har lyckats få in lite extra i frysen för första gången :)

Tycker inte hon äter lika ofta heller.

Svärmor och svärfar vågade sig på att passa både henne och sonen i veckan när jag följde med tösen till hennes fiollektion. Det hade gått jättebra :)

Min kropp mår inte hundra pga händerna och vätskan (som dessutom har satt sig i ena knäet så det känns skumt men har varit hos läkare för det innan i veckan) men nu orkar jag inte vänta ut det längre utan tänkte ta mig en tur i skogen med pållen om en stund. Hoppas det ska gå bra bara för jag kan inte böja knäet så mycket. Skulle sätta på boots på ponnyn igår men en tjej i stallet fick hjälpa mig. Men det ska väl gå att skritta och bara åka häst tänker jag, det borde väl funka om jag longerar av honom lite innan :p
När man för en gångs skull har snö så missar man tillfälle att rida i den!

Angående vätskan så finns det inget att göra. Läkaren sa att det är troligen en reaktion på amningen. Kroppen släpper ingen vätska eftersom jag ammar. Så när amningen väl funkar så är kroppen typ allergisk mot det.
Så det lär fortsätta göra ont i händerna troligen tills jag slutar amma, och det planerade jag inte att göra imorgon direkt..
Men får ändå ringa arbetsterapeuten så jag får prova ut nya stöd som förhoppningsvis hjälper mer.

@Matmissbrukaren Jag använder LCC deon. "Count on me" heter den. Tycker den är riktigt bra. Att 119kr inte är vettigt för en deo är väl en annan sak.

Tror bebis är krasslig :( tät i näsan, trött och lite arg emellanåt. Sovit mkt idag. Och spytt mängder. Hon kräktes när hon låg på rygg så det rann i hela ansiktet, i ögonen med, stackarn. Behöver gå och handla med vilket känns sådär för är -12. Visst i vagnen är det ju varmt med åkpåsen + hon har ju kläder på och hon är alltid supervarm av sig men ändå.

Har hört om den deon med, får väl testa!
Jag svettas i princip bara under armarna så allt svett tar väl den vägen så behöver ett bra skydd. Absolut torr är ju definitivt bäst men som sagt, tror inte den är amningsvänlig så använder den inte nu.
119 kr för en deo som ändå räcker ett tag känns okej när jag själv får lägga 120 kr på min lilla 125 ml specialschampoflaska som räcker typ 10 tvättar :wtf:

Så var röntgen avklarad igår. Tog 10 min själva undersökningen, men jag fick ju dricka jätteäcklig kontrast i 2 h innan hemma. Alva var inte alls glad i att ta flaska den här gången utan fick skeda i henne först tills hon gav med sig och tog flaskan. Men jag upplevde att hon inte alls åt så stor mängd. Svårt att uppskatta hur mycket de äter per gång vid amning, men nog borde hon äta mer än 50-60 ml?
Det var ungefär vad vi fick i henne innan hon spottade ut, det var ungefär så mycket jag kan pumpa ur åt gången i varje bröst innan det verkar tomt också...
Ser inte fram emot när operationen blir av, vi får nog träna lite mer med flaska tills dess.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V