Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för alla idéer om kläder ute tidigare i tråden. Plockade fram nästa storlek på overall och kombinerade med extra byxor, kofta, tossor, vantar och mössa innanför samt filt ovanpå. Det funkade bra en timme i stallet i ca 0-gradigt väder.

Testade idag att gå en runda ute med bärselen istället för vagn eftersom det snöade (nysnön packas i vagnens framgafflar). Tog då den tunnare overallen eftersom hon hängde mot min kropp och jag stängde jackan om hennes ben. Det var bara 1 minus men hon var ändå lite kall när vi kom in efter drygt 20 min. Krävs mer än man tror för att hålla den lilla varm.

Tack för alla idéer om kläder ute tidigare i tråden. Plockade fram nästa storlek på overall och kombinerade med extra byxor, kofta, tossor, vantar och mössa innanför samt filt ovanpå. Det funkade bra en timme i stallet i ca 0-gradigt väder.

Testade idag att gå en runda ute med bärselen istället för vagn eftersom det snöade (nysnön packas i vagnens framgafflar). Tog då den tunnare overallen eftersom hon hängde mot min kropp och jag stängde jackan om hennes ben. Det var bara 1 minus men hon var ändå lite kall när vi kom in efter drygt 20 min. Krävs mer än man tror för att hålla den lilla varm.

Är hon frusen av sig även inne? Jag kan tycka att det är lite knepigt att hålla V varm på nätterna. Hon blir så kall om händerna. Men när vi går ut tycker jag inte att jag behöver bylsa på henne. Vid nollgradigt räcker det med fleeceoverall, mössa och filt.

Är hon frusen av sig även inne? Jag kan tycka att det är lite knepigt att hålla V varm på nätterna. Hon blir så kall om händerna. Men när vi går ut tycker jag inte att jag behöver bylsa på henne. Vid nollgradigt räcker det med fleeceoverall, mössa och filt.
Ja det är hon nog. Hon kan vara ganska sval på morgonen när vi vaknar, då har hon pyjamas och bomullsfilt i nestet i vår säng. När hon har badat brukar vi sätta på en tunn bomullsmössa tills hon fått upp värmen igen. När vi är inne är hon mest hos någon av oss, sitter eller ligger i famnen eller bredvid. I babygymmet eller babysittern håller hon sig ok varm om hon håller igång, men blir kall om hon somnar.

BernT, mina blev superkorta efter förlossningen men nu har de växt ut igen :)

Låter som att du har en frusen tjej Balahe, de är väl precis som oss olika.

Ögonfransarna har jag fått behålla men håret på huvudet är nog slut snart :nailbiting:

Mini har haft magknip sen igårkväll :( Skrek massa igår, sov till slut oroligt, ätit dåligt och nu på morgonen har hon också varit ledsen och spytt upp allt hon ätit.
Nu har hon ätit en del och somnat vid bröstet. Hoppas hon mår bättre sen. Stackarn :(

Stackars liten Zews :(

H har kommit in i en fas att inte sova själv. Vaknar och är riktigt rädd och ledsen. Första gången vid 2 får jag honom att somna om Indien säng men vid 4 är jag en zombie så lyfter över honom till oss. Där sover han bra men det blir lite hackigare sömn för oss båda.

Det lossnade lite i magen under förmiddagen. Jag vände och vred på henne så till slut, i någon sned position på mage, stånkade hon en stund och så rasslade det till i blöjan :banana::turd: Sen fortsatte hon bajsa på skötbordet, i ny blöja och pä skötbordet igen. Hoppas det släppt nu.

Inte illa ändå @Pontevecchio att han sover själv såpass mycket ändå. Det är mer än vår treåring gör :angel:

Jaha så var mensen tillbaka, onödigt snabbt. :cautious: Tyckte att jag hade ägglossningsmärta för ett tag sedan, så det var lite väntat. Kanske tur att jag inte lyssnade på min bm som menade att helamning är ett säkert skydd första halvåret. Har ingen önskan att dyka upp i "höstföräldrar 2016" :p

Jaha så var mensen tillbaka, onödigt snabbt. :cautious: Tyckte att jag hade ägglossningsmärta för ett tag sedan, så det var lite väntat. Kanske tur att jag inte lyssnade på min bm som menade att helamning är ett säkert skydd första halvåret. Har ingen önskan att dyka upp i "höstföräldrar 2016" :p

Usch då :p
Men vad är det för stenåldersbarnmorska som säger så? Det är väl allmänt känt att det inte är ett fullgott skydd :cautious:

Låter jobbigt @Pontevecchio , hoppas det lugnar ner sig snart igen!

@Sedna va O_o Vilket märkligt uttalande från BM. Mensen föregås ju alltid av ägglossningen så nån gång upphör ju skyddet utan att det egentligen märks förrän det är för sent...

Jag är snart klar med andra mensen sen förlossningen. Men imorgon ska jag sätta in en spiral och sen hoppas jag att det var sista mensen någonsin den här gången!
Hade jag trott på det där hade jag varit med i sommarbebistråden 2016 och nej tack :p

Vi var på babymassage idag igen, det är riktigt uppskattat :love: Alla bebisar som är med verkar tycka det, det är ett himla tjattrande och jollrande och alla flörtar med varandra (och varandras mammor) :D

Jag har fått behålla allt hår än så länge men däremot så har min hy blivit katastrof sen hon föddes.
Jag tappade väldigt mycket med stora tösen men det var ett par månader efteråt så jag ropar inte hej än. Jag kan ta en dusch och dagen efter känns håret gräsligt. Under graviditeten räckte det med att tvätta det max två ggr i veckan.
Jag har eksem i hårbotten så det är det som känns av och så jävla kul är det inte att tvätta håret med det special schampot varenda dag då det är dyrt!

Jag har inte märkt av något med varken hår eller ögonfransar, däremot har jag plötsligt börjat få finnar! Än så länge bara ett par små, så jag hoppas det håller sig där.

är man van vid 7-8 timmars sömn känns 3-4 kort. Värst är väl att han vaknar så rädd, som ur en mardröm. Tror jag var uppe bredvid hans säng innan jag ens hunnit vakna.

Jag fick också min mens idag.. :meh: har vart så skönt att slippa den..

På tal om sömn, F har sovit bra ända sen vi kom hem från BB. En endaste natt när han var påväg och bli förkyld så vaknade han med två timmars mellanrum. Det är vår "värsta" natt, och en del har ju så varje natt. I början sov han först 5 h sen åt han och sen var det bara att lägga ner honom så sov han några timmar till.
MEN i snart en veckas tid har han sovit 22-06 varje narr. Så himla skönt! Sen efter att han ätit kl 6 så slumrar han ca 2 h till. En riktig sömntuta! Det har han fått av sin pappa som sover bättre än nån annan jag vet.
Han sover också i egen säng, alla sover bäst då. Förutom efter att han ätit på morgonen och sambon åker till jobbet. Då är det Felix, jag och hunden som snoozar i vår säng:D

En fråga? Är det någon av er som duschar med era bebisar? Tänker att det bör vara smidigt att slå två flugor i en smäll.. Samtidigt tänker jag att det är lite krågligt och bökigt? :confused:

En fråga? Är det någon av er som duschar med era bebisar? Tänker att det bör vara smidigt att slå två flugor i en smäll.. Samtidigt tänker jag att det är lite krågligt och bökigt? :confused:

Tillhör vårtråden men oj vad livet förenklades när jag kom på att man kunde ta med bebisen in i duschen :D Skaffade en sån där uppblåsbar skötbädd i plast. Där låg han naken nöjd och glad och jag kunde både duscha, tvätta håret och raka benen utan minsta protest! Nu när bebis är 9 månader krävs lite mer underhållning än att mamma tvättar håret för att han ska ligga still :p Men funkar fortfarande såpass att jag kan duscha och tvätta håret med honom där :)

Tillhör vårtråden men oj vad livet förenklades när jag kom på att man kunde ta med bebisen in i duschen :D Skaffade en sån där uppblåsbar skötbädd i plast. Där låg han naken nöjd och glad och jag kunde både duscha, tvätta håret och raka benen utan minsta protest! Nu när bebis är 9 månader krävs lite mer underhållning än att mamma tvättar håret för att han ska ligga still :p Men funkar fortfarande såpass att jag kan duscha och tvätta håret med honom där :)

Åh hade varit drömmen men vi har badkar under dushen och skulle han ligga där bredvid med mig skulle han nog inte kunna undvika vattenstrålen rätt i ansiktet och schampoo på det, stackars unge :nailbiting:

OT. Sitter endast med mobilen om dagarna nunär jag kollar buke. Någon mer som har problem med att lägga in smileys där ni vill? Hamnar JÄMT högst upp så man måste klippa och klistra in den på önskad plats i texten..

Min sambo ska ansöka om pappadagarna nu, men vet inte om vi räknade rätt? För det han skulle få för 10 dagar från FK tjänar han ihop på 3 arbetsdagar. Dvs han får bara 30 % av sin inkomst under de tio dagarna, kan det verkligen stämma? Visst att han är höginkomsttagare och hamnar väldigt högt över taket men ändå.

Min sambo ska ansöka om pappadagarna nu, men vet inte om vi räknade rätt? För det han skulle få för 10 dagar från FK tjänar han ihop på 3 arbetsdagar. Dvs han får bara 30 % av sin inkomst under de tio dagarna, kan det verkligen stämma? Visst att han är höginkomsttagare och hamnar väldigt högt över taket men ändå.

Vart har ni kollat? Bästa sättet att se är att logga in på mina sidor på FKs hemsida och därifrån se vad 10 dagar föräldraledigt ger.

Annars har FK en sida som heter Kassakollen som jag tycker stämmer bra mot vad jag får ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar