Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du kan bära så köp en trikåsjal. :) bebis får sova och du kan göra annat.

Har en K'tan bärsjal som funkar bra. Men hon vill helst vara i sk "adventure position" dvs vänd med ansiktet utåt. Och då svingar hon runt huvudet hej vilt. Ser inte så bra ut för nacken. Har en babybjörn också men den har vi inte provat än. Har för mig att man ska vänta med den? Vänder jag henne med ansiktet inåt i K'tan-sjalen så blir hon mest bara arg.

Oj, här är -17 och jag tänkte åka till stallet med Alva, men hon får nog vara kvar inne i stallet med min mamma medan jag rider i ridhuset...

Jag tycker -17 är helt okej både för barnvagnspromenad och ridning, men så är jag uppväxt i Norrland och har aldrig haft tillgång till ridhus :p

Har en K'tan bärsjal som funkar bra. Men hon vill helst vara i sk "adventure position" dvs vänd med ansiktet utåt. Och då svingar hon runt huvudet hej vilt. Ser inte så bra ut för nacken. Har en babybjörn också men den har vi inte provat än. Har för mig att man ska vänta med den? Vänder jag henne med ansiktet inåt i K'tan-sjalen så blir hon mest bara arg.

Vi har en babybjörn original och den fungerar även för nyfödd (från 3500g).

Vi har en babybjörn original och den fungerar även för nyfödd (från 3500g).

Haha men undrar var jag fått ifrån att man ska vänta till sex månader? Ska inviga den senare idag, se om hon gillar den :) har testat nu att flytta mig längre och längre från henne i sängen, hittills har hon inte vaknat :nailbiting: fast ja jag är typ en meter ifrån henne, inte superlångt bort.

Haha men undrar var jag fått ifrån att man ska vänta till sex månader? Ska inviga den senare idag, se om hon gillar den :) har testat nu att flytta mig längre och längre från henne i sängen, hittills har hon inte vaknat :nailbiting: fast ja jag är typ en meter ifrån henne, inte superlångt bort.
Spånar lite, kan det inte vara att din kroppsvärme försvinner som gör att hon vaknar? Prova en lite ljummen vetekudde att lägga bredvid henne?

Ang slemhinnor så blir de sköra och ajaj av amning. Även om det inte känns torrt kan det göra ont av tamponger. Eller sex.

Jag tycker -17 är helt okej både för barnvagnspromenad och ridning, men så är jag uppväxt i Norrland och har aldrig haft tillgång till ridhus :p
Hur klär du liten då? Lager på lager antar jag, men jag tycker att fötterna blir kalla trots strumpor, tossor, overall och åkpåse trots att vi inte har mer än -5 här nere. Samma sak med händerna, kall trots vantar och overall. Det kan ju iofs ha att göra med att hon ligger med händerna upp ovanför filten :)
Skyddar du ansiktet på något sätt? Tar gärna emot tips för det börjar bli trist att sitta inne i solskenet.

Alva hade igår (-14) vanlig body och byxor med fast strumpdel, raggsockar och fleecefodrad mössa på sig inuti sin overall och så ligger hon i en fleecefodrad åkpåse ovanpå ett fårskinn. Vantar har hon under overallen inuti ärmarna.
Hon var lagom varm överallt. Jag hänger ingen filt för vagnen men fäller ner suffletten lite och drar upp åkpåsen så den blir lite som en grotta.

Idag i stallet hade hon förutom ovan en fluffig tröja under overallen. Hon var kall om en hand som hon lyckats tappa vanten inuti overallen, annars varm.

Hur klär du liten då? Lager på lager antar jag, men jag tycker att fötterna blir kalla trots strumpor, tossor, overall och åkpåse trots att vi inte har mer än -5 här nere. Samma sak med händerna, kall trots vantar och overall. Det kan ju iofs ha att göra med att hon ligger med händerna upp ovanför filten :)
Skyddar du ansiktet på något sätt? Tar gärna emot tips för det börjar bli trist att sitta inne i solskenet.

Min pojke sover ute varje dag även i -20 och där under. Jag klär honom i body, byxa och strumpor och lägger sedan till raggsockor i ull, ullvantar (polarn och pyrets är bra) och en overall. På huvudet har han endast overallens luva fodrad i pilé (heter det väl) och sedan har jag lagt ner lammskinnet i åkpåsen.
Jag hänger inget för vagnen utan gör som @Mitrolle och drar upp åkpåsen.

0D4BF6AF-9845-4B17-8E62-B63B653825B2.jpg

Har en fodrad overall som är rätt mycket för stor, då blir det ett bra värmande luftlager rätt nära inpå kroppen. Har ingen åkpåse utan bäddar med filtar. Tycker det känns knepigt med åkpåse för jag vill lätt kunna ta upp henne, utan att riskera att hon blir kall. Klär ett eller två lager innanför overallen. Använder inte ärmarna på overallen om det är riktigt kallt, utan overallen får fungera som påse. Skyddar inte ansiktet. Har halsduk och stickad mössa (med en tunn bomullsmössa under om det är riktigt kallt).:)

Senast ändrad:
Hur tjocka overaller har ni? Det låter ju som om vi har samma klädtaktik men här blir bebis kall... Får kanske ta fram nästa storlek på overall, den är tjockare men lär vara väldigt stor.

Hur tjocka overaller har ni? Det låter ju som om vi har samma klädtaktik men här blir bebis kall... Får kanske ta fram nästa storlek på overall, den är tjockare men lär vara väldigt stor.

Här hade vi -15 idag. Var ute en timme och gick med honom i trikåsjalen. Hade body, tjocka strumpbyxor och plyshoverall från pop samt stickad mössa på honom. Ärmarna och nederdelen på benen på overallen gick över händer och fötter. Hade bärjackan över honom också. Varm och go bebis när vi kom in. Men vi verkar vara ganska varma av oss också. :)

Lillan har en sån här overall,
https://www.instagram.com/p/BAXchHxNg2u/

Samt mössa, vantar från pop i ull under inne i overallen samt tunna stickade sockar utöver body, byxa och strumpor.
Bäddar med filtar, har ingen åkpåse. Det kör jag först nästa vinter.

Håller bebisen värmen på huvudet, händer och fötter så håller dom generellt kroppsvärmen bättre.

Vi har runt 10 minus för tillfället och hon håller sig varm det lilla vi är ute.

Din lilla kanske är mer frusen av sig bara. Alla är ju olika. Jag är galet frusen av mig medans min stora tös kan gå ut och hämta posten i bara trosor och stövlar i snöstorm och tycka det är lagom :p
Den ungen fryser fasiken aldrig!

Oj, vad mycket kläder era barn har! Även när vi var i Östersund med -14 hade Siri body, byxor, en tjockare tröja, fleeceoverall och filt, samt en tjock mössa. Det har hon om det är kallt (och blåsigt) här nere i Skåne också, är det lite varmare så tar vi bort filten, och ännu varmare så tar vi en tunnare mössa. Hon har inte varit kall en enda gång, men så är hon som en liten kamin också :p

Idag har vi varit på babymassage! BVC har det gratis här, 4 ggr. Det var uppskattat, lite härligt med 5 barn som alla låg och snackade på golvet :love:

Jag bär uteslutande, och då innanför tjock vinterjacka. Tar på mini raggsockor och rejäl mössa utöver vanliga innekläder. Skönt att slippa krabba med massa kläder.
Är det rejält kallt/blåsigt hänger jag på en mysig filt över selen innanför jackan, som man kan dra upp och vika över huvudet. Jag har alltid bara t-shirt under jackan så vi värmer varandra :) Hon har aldrig varit kall när vi kommit in.

Varit på bvc idag, 9 veckor + 1 dag.
Jag hade rätt angående vikten och längden som jag skrev häromdagen, hon har ökat mer på längden än vikten. Sen vi var där sist 28 december så har hon gått upp 135 gram och växt 2,3 cm på längden och 0,6 cm på huvudomfånget.
Jag har tyckt att byxorna krympt och jag har fått lägga undan hennes första mössa :cry:
Hon växer för fort :arghh:
Men så jämförde jag med hennes syrra för samma tid och hon vägde ju ett helt kg mer så så stor är hon nog ändå inte :p
Så nu väger hon 5175 gram och är 58 cm lång.

Jag passade på att höra om vätskan i kroppen och hon tyckte inte det var normalt och kände på mina michelinhänder. Hon sa att det borde försvunnit för länge sen efter förlossningen och tyckte jag skulle boka tid hos en läkare. Eftersom mitt bvc tillhör den vc jag ville lista mig på istället så fixade hon det på en gång och så ska jag ringa på deras telefontid på måndag och boka tid.
Tänk om jag får på mig mina skor snart igen, vore skoj :p

Hon tyckte lillan växer så bra så vi behöver inte gå dit förens om tre veckor igen, om vi inte ville komma tidigare men allt flyter på bra med amningen så det känns inte nödvändigt. Annars är det väl bara att ringa dom. Så nästa gång är i början på februari och då blir det även vaccination.

Hoppas du får hjälp nu @Matmissbrukaren! Låter obekvämt :cautious:

På tal om kläder så är det skönt att veta att kläderna inte kommer behövas igen. Idag reagerade jag över att bodyn i 68 var lite trång men hon fick behålla den på sig, men när hon sen gjorde en monsterbajs långt-upp-på-ryggen orkade jag inte krångla med att få ut bebis ur kladdet så jag klippte upp bodyn :idea:
Naturligtvis kommer jag ge bort/sälja en del men billiga bodys som två tjejer haft är nog inte så roliga för någon annan.

Idag har vi varit på 6-veckors besiktning och läkarbesök på bvc. Lillan växer så det knakar. 57,5 cm lång och 5100 gram tung. Sist vi var där, för 2 veckor sen, vägde hon 4400 och var 54 lång. Ett under att de inte har växtvärk när växer så mkt på kort tid.

Passade på att ge rotavirusvaccination med, den var tydligen jättegod men det slutade med en nerspydd bvc-sköterska :D

Idag har vi varit på 6-veckors besiktning och läkarbesök på bvc. Lillan växer så det knakar. 57,5 cm lång och 5100 gram tung. Sist vi var där, för 2 veckor sen, vägde hon 4400 och var 54 lång. Ett under att de inte har växtvärk när växer så mkt på kort tid.

Passade på att ge rotavirusvaccination med, den var tydligen jättegod men det slutade med en nerspydd bvc-sköterska :D

Ja, procentuellt växer de ju helt osannolikt egentligen. Mini har gått upp 80% av sin startvikt, och nästan 15 cm, på fyra månader. Samma utveckling för mig skulle innebära 48 kg upp och nästan en halvmeter på längden :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar