Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och bebis har sovit i tolv timmar nu :p
Hon sover fortfarande... Vi måste ha världens enklaste unge, somnar när vi går och lägger oss, sover jättebra hela natten osv. Vi var och hälsade på min familj i helgen vilket innebar tåg 2.5 timme på fredagen och söndagen. Hon sov hela resan dit och hem. Och var jätteglad och lugn med alla nya människor hon fick träffa :)

Tyvärr visade vår hund (han har bott hos mamma tills vi känner att vi kan ha både hund och barn) att han inte är en lämplig barnhund. Han blev rädd/arg bara av att se först babyskyddet och sedan bebis. Vi hade ju kontroll över situationen så var aldrig något farligt men han måste omplaceras. Sjukt tråkigt. Min systers hundar däremot älskade bebis, slickade under hennes fötter och skulle gosa med henne.

Enligt senaste BVC är hon 56 cm och 4745g, börjar bli stor!
Vad tråkigt med hunden. Men bra att han är tydlig så att ni redan nu kan hjälpa honom att hitta ett nytt hem, innan han eller bebis far illa av det menar jag.

Igår satte jag in spiral på återbesöket hos BM vilket gick bra, kändes inte alls. :)

Idag har jag varit iväg igen till kvinnokliniken eftersom jag har de där cystorna som ska opereras. Kollade med UL idag och fick ta blodprover igen, både inför op och cancermarkörer igen. Förra gången visade de ingenting, så jag hoppas verkligen de fortfarande inte ger utslag. :crazy:
Ska göra skiktröntgen med kontrast framöver och sedan operation, himla meck med att inte få amma då. Har legat på latsidan med pumpandet så nu måste jag börja så jag får ihop ett lager till de här tillfällena. Visst går det att ge ersättning också men det känns ju bra att ha mjölk på lager.
Hoppas verkligen jag bara har cystor på den ena äggstocken och att de inte är farliga och att de går att ta bort utan att kapa äggstocken också.. *vill inte* :(
Bästa scenario är ofarliga cystor som lätt går att ta bort. Worst case är cancer och/eller att jag blir av med båda äggstockarna :cry:

@Mitrolle Hoppas verkligen det inte är något allvarligt! Jobbigt att inte veta!
Det är nog klokt att pumpa inför operation, men ersättning funkar ju också. Ibland kan man ju blanda ersättning/bröstmjölk om bebis är lite kräsen.

@BernT Surt med hunden! Men det är ju bäst för alla att hunden får bo där han mår bra också.
Här hade vi tur med min gamla rackare som först var lite avvaktande men snabbt såg barnen som familjemedlemmar :love:

Första gången på babysim idag. Ångrar mig redan :banghead: Trångt i omklädningsrum, lite för stor grupp, svettigt att kånka, mini skriker alltid i bilen osv. Dessutom är stora dottern så jävla intensiv här hemma just nu så jag får snart stora psykbrytet.
Men det var lite mysigt att få en stund bara mini och jag :love:

@Matmissbrukaren

Har du varit iväg och fixat till dig hos naprapat/jiropraktor/sjukgymnast eller vad du har i närheten som kan lossa låsningar och spänningar i rygg/nacke?

Jag var iväg i måndags eftersom jag fått så ont i nacken och det påverkar även armarna när man bär så mycket. Insåg att man går ofta med handlederna helt böjda när man bär också, vilket klämmer ihop nerverna där, så man får tänka på det när man håller bebis känner jag.

Jag har inte varit iväg men det finns en bra kiropraktor i stan som jag gått till innan. Visst frestar bärandet på resten av kroppen med men det allra bästa vore om jag fick händerna opererade. Jag kan dock inte se när jag har tid till att inte kunna använda mina händer på flera veckor..

Men @Matmissbrukaren, kan kanske din man hjälpa till och ta fajten med sjukvården så du får hjälp? Sådär kan du ju inte ha det!

Vi ska ha barnvakt för första gången nästa vecka, då fyller maken år så vi ska gå ut och äta. Svärmor har haft henne själv kortare stunder innan (men då med nån av oss på nära håll) så det ska nog gå bra! Men lite konstigt kommer det nog kännas...

Vilken liten sötnos :love:

Vi tänkte vi skulle börja byta VC för den vi har nu är inte som den var förr. Bara att boka in en tid kan ta flera veckor. Dom släpper alla tider för två veckor framåt varje tisdag. Så då ringer ALLA och vill ha en tid. Får man en tid så är det minst två veckors väntan, och får man ingen tid så får man försöka på nästa tisdag. Helt sjukt system!
Frågar man om akuttid så är dom bara till det allra mest akuta. Så mina händer platsar nog inte där. Men vi flyttade ut från stan för några år sen så tänkte ta en VC här ute i ett litet samhälle. Där tror jag det är bättre med tider. Eller jag hoppas det :p
Å sen får jag boka in en tid hos en läkare och se vad dom kan göra åt eländet.
Jag har redan opererat en av händerna pga ganglion när jag var 18 år bara. Och den operationen fick jag kämpa för att få.
Det känns lite som att jag fick måndagsexemplar på händerna..

Vad roligt att ni ska ut och äta!
Vi ska också hitta på något snart men jag tror att ungarna får följa med. Svärmor fixar bara en i taget :p
Men min man är med i ett slags lotteri på sitt jobb och vann 2000 kr denna månaden (dom har dragning varje månad) och man måste spendera pengarna på något roligt. Det är enda kravet. Lotteriet heter livsnjutarna. Vi funderar på en hotellnatt eller två någonstans :)

@Matmissbrukaren borde du inte kunna få vätskedrivande? Ingen aning om man brukar ge det under amning, men äldre som samlar vätska får det iaf. Jag hade kollat upp det och åtminstone pratat med BVC om det. Svullnaden och smärtan gör ju att du får svårt att sköta lillan. Vad söt hon är förresten :)

Så vitt jag förstått det så ska man helst inte ta det när man ammar. Dels så kan mjölken sina och dels kan det gå över till bebisen via mjölken så dom också får vätskedrivande i sig vilket inte är så bra. Men jag antar att det är som med allt annat, man får väga fördelar och nackdelar. Man kanske kan ta det och ge bebis ersättning ett ex antal timmar efteråt och pumpa för att hålla igång mjölken. Surt då bara att jag inte får ur en droppe mjölk om lillan inte äter från det andra bröstet samtidigt. Det är helt jävla omöjligt att få ut en droppe utan hennes hjälp.

Jag vet inte om jag ska höra med Bvc imorgon eller om jag ska ta upp det med min bm nästa vecka när jag ska på efterkollen?
Eller vända mig till vc men då kommer dom säkert inte ta hänsyn till amningen och jag vill verkligen fortsätta amma. Jag kan stå ut några månader till om det är så, men sen skulle det vara skönt att bli av med smärtan och domnade händer.

Hmmlät meckigt med vc, hoppas du lyckas klämma dig in nånstans.

Ang babysim börjar vårt nästa v men jag hajjar inte riktigt detta med blöjor. Måste man ha specialblöjor plus specialbadbyxor? Eller bara badbyxor, har man då vanlig blöja under?

Vad tråkigt med hunden. Men bra att han är tydlig så att ni redan nu kan hjälpa honom att hitta ett nytt hem, innan han eller bebis far illa av det menar jag.

Det är skittråkigt :( vi har förvisso haft mycket problem med honom utomhus vid möten eftersom han är aggressiv mot andra hundar men lyckats få hyfsade framsteg nu sista tiden. Så blev väldigt förvånad över att han blev "galen" mot bebis. Vilket såklart är oacceptabelt, vi riskerar såklart inte vår bebis. Men det är ändå vår älskade hund :(
@BernT Surt med hunden! Men det är ju bäst för alla att hunden får bo där han mår bra också.
Här hade vi tur med min gamla rackare som först var lite avvaktande men snabbt såg barnen som familjemedlemmar :love:
Jättetrist verkligen. Mamma erbjöd sig att behålla honom så då blir han ändå kvar i familjen. Imorgon ska jag tillåta mig själv att vara lite ledsen över det hela, har inte hunnit det än.

Hmmlät meckigt med vc, hoppas du lyckas klämma dig in nånstans.

Ang babysim börjar vårt nästa v men jag hajjar inte riktigt detta med blöjor. Måste man ha specialblöjor plus specialbadbyxor? Eller bara badbyxor, har man då vanlig blöja under?

Vi börjar också babysim nästa vecka. Hos oss ingår badblöja och då har man bara den. Annars har man nog bara badbyxorna, samma funktion, håller inne bajs men släpper igenom urin. Måste bara maila badhuset och se om de har tillräckligt små blöjor då lilltjejen är dålig på att lägga på sig.

Skönt ändå @BernT att han kan stanna inom familjen!

@Pontevecchio här är det speciella badbyxor, utan något i, som gäller. De hänvisade specifikt till vilken sorts badbyxor det skulle vara (så det blev enkelt för oss :D). Vi börjar om 2 veckor.

@Matmissbrukaren låter klokt att byta VC, hoppas bemötandet är bättre där!
Ja det ska bli jättekul att gå ut och äta, restaurangen har fått jättebra omdöme och har en spännande meny. Vilken kul idé av din mans jobb!

Tråkigt att det kändes jobbigt på babysimmet, @Zewz. Hoppas det blir bättre nästa gång (även om inte omklädningsrummet lär bli större.. :p)

Siri har börjat uppskatta våra lässtunder. Nu tittar hon och följer med när jag pekar i boken, och snackar en massa när vi läser :love:

Vi har gjort en facebookgrupp åt henne också, för släktens skull. Så vi kan dela med oss av massa bilder på henne utan att behöva skicka till varje enskild person, och utan att behöva spamma övriga facebookvänner som kanske inte har samma intresse för vårt barn som vi har ;)

Vi tänkte gå på babysim, men tror vi väntar några månader. V gillar inte att bada. Oftast duschar vi tillsammans och det går bra, med viss tveksamhet. Kanske att babysim skulle vara okej med tanke på att jag är med henne i vattnet, men tror hon kan finna mer nöje i det när hon är lite större.

Vi är uppe i fjällvärlden nu och igår var vi ut en sväng i -30. Sån tur är kan jag precis stänga min vinterjacka utanpå bärsjalen så V låg varmt och mysigt paketerat. :love:

Vi är uppe i fjällvärlden nu och igår var vi ut en sväng i -30. Sån tur är kan jag precis stänga min vinterjacka utanpå bärsjalen så V låg varmt och mysigt paketerat. :love:

Oj, här är -17 och jag tänkte åka till stallet med Alva, men hon får nog vara kvar inne i stallet med min mamma medan jag rider i ridhuset...

När kommer kroppen igång igen efter förlossningen? Avslaget slutade efter tre veckor, iaf blodet men sen var det typ sårvätska i ett par veckor till. Sen häromdan (gått sju veckor nu) så kom det lite blod igen så tänkte att det var mens. Hatar binda så tog tampong men den blev inte ens halvfull på flera timmar och idag har det slutat blöda.

Alltså, jag trodde man blev lite eh "slappare" efter fött barn men jag tycker det är tvärtom, gjorde ont som fan att ta ut en tampong liksom. Visst jag fick ju snitt men trodde ändå det skulle bli skillnad. Och det kan inte bero på knipövningar direkt för har nog max gjort 30 st totalt sen hon föddes, kommer aldrig ihåg att göra de.

När kommer kroppen igång igen efter förlossningen? Avslaget slutade efter tre veckor, iaf blodet men sen var det typ sårvätska i ett par veckor till. Sen häromdan (gått sju veckor nu) så kom det lite blod igen så tänkte att det var mens. Hatar binda så tog tampong men den blev inte ens halvfull på flera timmar och idag har det slutat blöda.

Alltså, jag trodde man blev lite eh "slappare" efter fött barn men jag tycker det är tvärtom, gjorde ont som fan att ta ut en tampong liksom. Visst jag fick ju snitt men trodde ändå det skulle bli skillnad. Och det kan inte bero på knipövningar direkt för har nog max gjort 30 st totalt sen hon föddes, kommer aldrig ihåg att göra de.
Det gjorde det på mig också. Både när man förde in och tog ut. Riktigt ont. Men jag tyckte det kändes som att slemhinnorna var torra.

Det gjorde det på mig också. Både när man förde in och tog ut. Riktigt ont. Men jag tyckte det kändes som att slemhinnorna var torra.

Ja fy fan vad ont det gjorde! Eftersom jag var nyfiken kunde jag inte låta bli känna med fingrarna och slemhinnorna känns inte alls torra så fattar inte vad det berodde på :/ ska på efterkontroll den 27e så får väl fråga då (om jag kommer ihåg).

Vår bebis älskar att sova, men allra helst om jag ligger bredvid = lite tråkigt i längden när jag slösurfat på allt jag kan tänka mig. Går jag iväg vaknar hon inom 10-15, ligger jag kvar så sover hon hur länge som helst. Finns det något sätt stt lura henne att jag är kvar? Testade lägga en använd T-shirt bredvid men det gick hon inte på.

Ja fy fan vad ont det gjorde! Eftersom jag var nyfiken kunde jag inte låta bli känna med fingrarna och slemhinnorna känns inte alls torra så fattar inte vad det berodde på :/ ska på efterkontroll den 27e så får väl fråga då (om jag kommer ihåg).

Vår bebis älskar att sova, men allra helst om jag ligger bredvid = lite tråkigt i längden när jag slösurfat på allt jag kan tänka mig. Går jag iväg vaknar hon inom 10-15, ligger jag kvar så sover hon hur länge som helst. Finns det något sätt stt lura henne att jag är kvar? Testade lägga en använd T-shirt bredvid men det gick hon inte på.

Om du kan bära så köp en trikåsjal. :) bebis får sova och du kan göra annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar