Våran mellanpojke (2,5 år) hade också problem med magen för ett halvår sedan. Kom efter en förkylning. Förskolan sände hem honom flera gånger för att dom trodde han var sjuk.Min äldsta son åt mjölk en period mellan ca 1-1,5år (han är 3,5 år nu) och under den perioden hade han stora problem med sömnen nattetid. Inte magont utan bara en oro i kroppen. Jag började ställa in mig på att det snart skulle bli tal om bokstavskombinationer... Men det försvann när vi slutade med mjölken igen. Då hade han enorma diarréer och dagis ville inte ha honom där (eftersom de trodde att han var magsjuk alltså). Vi har gjort så otroligt mycket tester på honom för hans mage, men de hittar inga fel. Håller vi mjölken på en väldigt låg nivå så fungerar allt med honom.
Lilla sonen (blir 2 år i januari) har fortfarande kvar sin mjölkproteinallergi. Han blir istället hård i magen när han får i sig mjölk. Annars har det varit väldigt mycket simplare med honom, vi har ju redan mjölkfria rutiner.
Men jag vill ändå slå ett slag för att prova mjölkfritt (alltså så fritt att du läser alla Innehållsförteckningar - mycket innehåller mjölk)... Om det är mjölk som hon reagerar på så såg jag det som en ganska liten uppoffring, och är det inte det så vet du ju det säkert i alla fall.
Hans symptom var att han var jättelös i magen och luktade verkligen apa + att han hade hur många bajsblöjor som helst under en dag.
Annars märktes ingenting. Han sov bra och var inte det minsta gnällig. En sak till var att han inte ökade riktigt i vikt som han skulle. Han åt dock som en häst och han har en hel del att ta av. En trind liten unge och man kunde inte direkt påstå att man kunde se att han tappat några kilo.
Så fort han var hemma några dagar så var han mycket bättre. Men efter bara en eller två dagar på förskolan så var han lika dålig igen.
Vi gjorde hur många utredningar som helst och dom tog en massa prover. Hittade ingenting.
Till slut så var det en läkare som sa att ibland när barnen blir förkylda så sätter det sig på magen och då kan komjölk bli lite för mycket för systemet och då blir barnet dåligt i magen.
Att han blev bättre hemma var för att vi dricker ingen mjölk hemma.
Jag kan nämligen inte heller dricka ren mjölk. Processad mjölk är inga problem tex kokad, filmjölk och liknande men inte ren mjölk direkt ur paketet.
@Cocos
Så tydligen kan barn tillfälligt få problem med komjölk i samband med förkylningar. Skulle ju kunna vara något sådant också. Behöver ju inte vara livslånga besvär.