@Tora, svårt att säga hur mycket hon äter för det varierar en del. Idag har hon ätit 120+120+120+160+150 = 670 ml om jag räknar rätt. Idag har varit en ovanligt bra dag. Vissa dagar äter hon kanske bara 80-100 ml/måltid. Vid enstaka måltider kan hon äta ännu mindre. Jag försöker se till att det går 3-5 h mellan måltiderna och att hon inte är vaken mer än 1,5-2 h i sträck. Om hon sover när det gått 5 h väcker jag henne. Hon brukar äta bra då. Just nu känns det som att volymerna är på uppgång men det har jag sagt förut och så har det kommit bakslag då hon börjat äta sämre igen.
Vi byter blöja kanske 5 gånger per dygn, varav 2-4 pga att hon bajsat. Hon är inte lös i magen så vitt jag vet, men jag är ingen expert på konsistenser (kanske ska rådfråga
@Comatose s bekanta
). Konsistensen brukar kunna variera lite från gång till gång.
Hon växer som hon ska på längden fortfarande.
Det låter ju fullt normalt. Om man då skall påpeka något som kan vara lite boven i dramat är att bröstmjölk bearbetas mycket fortare av bebisarnas magsystem så ett ammat barn äter nog oftare än var 3-5 h timme.
Misstänker att du drar ut på tiden mellan måltiderna för att hon då äter mer per gång? (Eller är jag ute och cyklar?)
(Det jag skriver nedanför är helt mina egna funderingar och har vad jag vet inga vetenskapliga grunder)
Risken med det kanske är att näringsupptaget är mer effektivt om barnet äter mindre mängder oftare? Då kanske hon inte heller sover så länge åt gången? Tänkte på att en bebis i grunden faktiskt äter ganska ofta även om variationen är stor. (Allt från 6-7 ggr per dag upp till 30 ggr. )
Hon äter ju så pass mycket även när hon äter lite att jag tycker hon borde gå upp mer.
Men min gissning är att det har ju strulat lite med magen innan så det skulle inte förvåna mig om hon nu när det fungerar bättre lägger på sig mer.
Är det så att hon dessutom legat på lite minus i matintaget/näringsupptaget en tid så tar det ju ett litet tag innan det vänder. Det går ju inte bara på några dagar. Först måste hon ju komma upp till normalgränsen. Sedan stabiliseras och till sist börja gå upp.
Men om hon verkar pigg och glad, vakenstunderna börjar bli längre, hon är inte mager, växer på längden och du upplever att hon utvecklas så har jag svårt att se att något vore fel.
Hade hon helammats så hade jag sagt till dig att inte oroa dig det minsta. Den viktuppgång hon visar är helt normalt för en helammad bevis (förutsatt att dom kriterierna jag räknade upp förut uppfylldes).
Alla barn följer ju inte kurvan utan vissa har ju sin egen.
Men visst är det jobbigt när dom inte går upp i vikt "som dom skall". Mitt första barn gick bara upp ca 50 g/v de första veckorna. Det var verkligen jättejobbigt
BVC var på mig väldigt mycket också fast han var rund, go och glad. Fick göra en massa extravägningar + att dom vägde honom efter jag ammat (vilket är helt fel tillvägagångssätt på ett friskt barn).