I början går man ju ganska ofta ändå och känns det inte bra så skulle jag byta. Visst kan hon ha en dålig dag och ni kan ge henne en chans till om ni verkligen vill det, men blir det inte bättre så byt! Det är ändå en person som ni ska få råd och stöd från och som ni ska känna att ni kan ringa till och fråga om saker om det är något ni vill ha hjälp av.Igår fick vi hembesök av BVC. Jag blev så himla besviken på "vår" sköterska! Först kom hon rejält sent (14.45, hade sagt 13.30 till mig men tydligen menat 14.30) när vi hade stressat för att hinna hem i tid. Hon hälsade lite halvt hjärtligt på mig, inte alls på min man eller vår bebis. Sen satt hon och slängde upp broschyr efter broschyr om allt det där man redan hört på MVC och BB, om att inte röka, inte skaka osv. Även en om amning trots att hon var informerad om att vi flaskmatar. Vi nämnde att det varit väldigt gråtigt under dagen (vilket det inte brukar vara) och fick då en lååång utläggning om kolik och varför bebisar inte vill att man lägger ifrån sig dem (som om vi var för lata för att orka trösta vårt barn).
Jag fick avbryta henne flera gånger för att få fram mina frågor, hon var liksom inte alls inkännande och kändes inte speciellt intresserad av oss. Hon tog så god tid på sig vid vägningen att vår lilla tjej hann bli jätteledsen, ingen finess där inte. Vågen gav inget vettigt resultat eftersom bebisen låg och sprattlade så till slut tog hon bara en siffra Hela besöket tog 1,5 timme!
Hur ofta går man till BVC? Jag ska väl ge henne någon mer chans och om man inte går så ofta kan man kanske stå ut. Jag var väldigt trött igår och hon kanske hade en dålig dag, men om hon inte beter sig bättre nästa gång vill jag nog faktiskt byta sköterska (eller BVC).
Dessutom hanterar hon ju erat barn vid vägning, mätning, vaccinering etc och då underlättar det om man känner sig trygg med henne, hur ska annars barnet känna trygghet med henne?
Nej, det är guld värt med en bra BM även på BVC, så byt till en ni gillar. Ni ska ändå dras med henne i typ 5 år.