Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Ja hoppas den kommer snart då. ja i dag har jag 6 dar till bf men hoppa på att den kommer till helgen så att sambon inte missar älgjakten på måndag hehe.

Fick ett sms av heartstring förut och hon hade skrivit fel vikt på lilla tjejen så istället för 5640g skulle det vara 3640g :p vi får skylla på gravid+nybliven mamma syndrom haha :rofl:

*kl*

Hur länge har ni andra legat i latensfas? Efter ett falsklarm förrförra helgen med värkar i några dygn som sen klingade av, så drog det igång igen i måndags här, har haft värkar sen dess, men mer blir det inte. Väldigt frustrerande, dels för att jag inte riktigt fixar att vara själv med vår tvååring iom att jag har rätt ont och inte kan vara ute och busa, dels för att jag själv inte riktigt vågar åka iväg nånstans heller, ifall värkarna blir värre igen.

Ja hoppas den kommer snart då. ja i dag har jag 6 dar till bf men hoppa på att den kommer till helgen så att sambon inte missar älgjakten på måndag hehe.

Fick ett sms av heartstring förut och hon hade skrivit fel vikt på lilla tjejen så istället för 5640g skulle det vara 3640g :p vi får skylla på gravid+nybliven mamma syndrom haha :rofl:

Du skämtar, va, inte tänker han åka iväg på älgjakt och lämna dig ensam med en nyföding och ett småbarn om bebisen kommer till helgen? :eek:

dom hyllorna blev skit snygga verkligen. jag har lite svårt att inreda barnrummen här med tanke på att vi har sneväggar i båda rummen :p

Japp det gör han, jag sa att det gick bra då direkt när vi åker till förlossningen så kommer min mamma upp och tar sambons 10 pappa dagar och tar hand om storasyster så vi kan ägna lite mer tid åt bebisen dom första dagarna. Så om han e borta dom timmarna stör mig inte :p

Men alltså är han inte mer angelägen om att bonda med sin nya bebis än att älgjakten är viktigare ?
Och vitsen med pappadagarna är inte att någon random person ska komma och se till att mamman kan glida på räkmacka. Vitsen är liksom att pappan och bebin ska få sin tid.

Eller är det så att han är borta några timmar (vilken tid på dygnet man nu jagar älg) ? jag tänker liksom mer att han åker iväg nånstans långt bort och är borta i en hel vecka.

Han jagar på egna jaktmarker som vi har runt gården så han kommer bara vara borta säkert mellan 06:00-15:00 så dom timmarna klarar jag av då min dotter föddes var jag ensamstående från dag ett. Ja sedan kan han inte ta ledigt från sitt arbete och ta ut dom 10 dagarna så varför då inte låta min mamma ta ut dom och hjälpa till här hemma.

Japp det gör han, jag sa att det gick bra då direkt när vi åker till förlossningen så kommer min mamma upp och tar sambons 10 pappa dagar och tar hand om storasyster så vi kan ägna lite mer tid åt bebisen dom första dagarna. Så om han e borta dom timmarna stör mig inte :p

Oj, vill han inte ens ha pappadagarna, utan ger bort de tio dagarna också? :crazy:

Jag skulle nog trott det var ett skämt ifall min man föreslagit nåt sånt - älgjakten är väl varje år, men hur många gånger i livet tror han att han kommer få barn?

Han jagar på egna jaktmarker som vi har runt gården så han kommer bara vara borta säkert mellan 06:00-15:00 så dom timmarna klarar jag av då min dotter föddes var jag ensamstående från dag ett. Ja sedan kan han inte ta ledigt från sitt arbete och ta ut dom 10 dagarna så varför då inte låta min mamma ta ut dom och hjälpa till här hemma.

Så han kommer att först jaga älg 6-15, och sen gå och jobba, för att inte missa arbetstid? Eller funkar det att vara ledig från jobbet för att jaga, men inte för att vara pappaledig?

Jaha. Jag tycker iallafall att det låter märkligt, de 10 dagarna handlar inte om att mamman ska få hjälp hemma utan att pappan ska vara med sitt barn. Det handlar liksom inte om huruvida du klarar att vara ensam utan det handlar om pappan och barnet. Jag tycker det är oerhört trist att pappan inte är mer intresserad av sitt föräldraskap än så. Jag har förstått det som att ni har en gård med många djur, det är klart att de inte kan lämnas åt sitt öde, men för mig är det en konstig prioritering att inte vilja vara med sitt barn.

Min sambo är egenföretagare och ensam anställd. företaget går back om han skulle anställa nån så han kan inte ta ledigt som alla andra då han är stor lantbrukare, han kan lägga sina egna arbetstider och finns alltid hemma på gården så det är ju inte så att han åker tidig morgon och kommer hem sen på eftermiddagen som många får göra på sina arbeten. Utan han finns 30 meter från huset ute hos djuren.

Nä men även om han tagit ut dessa 10 dagar hade han ändå fått behöva göra alla dagliga sysslor som över 200kor tar. En anställ är inget att ens tänka på då ekonomin inom köttproduktion är så dålig att man inte ens kan ta ut egen lön och då skulle han få lägsta nivå och en avbytare kostar 8 gånger mer per dag än vad han får in. han jobbar då inte 06-16 som många jobb utan han lägger lite sina tider själv när han känner fört och sammalagd tid för alla djur per dyng tar ca 4 timmar så jag ser inte det som han inte vill vara med sitt barn utan ett måste då man valt att jobba inom detta jobb.

Det är lixom knappt ett jobb utan en livsstil man valt att leva och jag som sambo har ju valt att leva med detta annars skulle man aldrig kunna leva tillsammans.

Min sambo är egenföretagare och ensam anställd. företaget går back om han skulle anställa nån så han kan inte ta ledigt som alla andra då han är stor lantbrukare, han kan lägga sina egna arbetstider och finns alltid hemma på gården så det är ju inte så att han åker tidig morgon och kommer hem sen på eftermiddagen som många får göra på sina arbeten. Utan han finns 30 meter från huset ute hos djuren.

Ja, men om jag fattar det rätt så kan han ta ledigt 6-15 från jobbet för att jaga älg, men han kan inte ta ledigt 6-15 från jobbet för att vara med sitt barn?

Då verkar det ju egentligen inte vara jobbet utan viljan det hänger på.

från hösten till feb är det 4 timmar han jobbar per dag.

Alla djur tar 2 timmar på morgonen att göra och 2 timmar på kvällen att göra resten av tiden är han med oss. så bara för han måste ge djuren det dom skall ser jag ju inte det som han skiter i sitt barn.

Och 1 dag om året är det älgjakt start och då sa jag att han självklart skall han vara med dom få timmarna det handlar om.

Han kommer ha mycket tid till familjen fast han valt att jaga en dag och ändå ta hand om djuren resten av dagarna. Jag kommer dock med att jaga nån dag senare för att få komma ut och känna liten egen tid fast man har en liten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 135
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur