Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Håller med det andra skrivit att det verkar som att du fått en lite sned bild av hur förlossningar går till, att man smärtöindrar på rutin och i onödan. Så går det absolut inte till, man får den smärtlindring man kan få ifall man vill. Oftast när man frågar efter den. Rent rutinmässigt läggs ingen smärtlindring alks av något slag, först när du vill ha det, eller om personalen ser att situationen håller på att bli ohållbar går man in med smärtlindring. Det troligaste är att du får gott om tid att känna på exakt hur mycket smärta du står ut med, vet inget annat tillfälle i ården där patienterna har så ont och får så lite smärtlindring som i förlossningsvården. Jag kan nästan lova att du kommer få ditt absoluta lystmäte av smärta, det behöver du inte alls oroa dig för!

Jag måste erkänna att du är den första jag hört talas om som oroar sig för att förlossningen inte ska bli tillräckligt smärtsam, och jag skulle säga att det högst troligt är en obefogad oro.

Ibland undrar jag om du gör dig trögare än vad du är.

Jag har inga som helst problem att förstå vad heartstring menar. Hur kan du tolka in det som att hon är orolig för att hennes förlossning inte ska bli tillräckligt smärtsam?

Allt hon vill är att personalen hellre ska peppa henne till att klara sig utan eda än att övertala henne om det inte är det bästa med tanke på hennes eller barnets hälsa. Jag hade samma inställning och det gick hur bra som helst.

Är det så svårt att förstå att man kan resonera på det viset?

Varken mina barnmorskor eller personalen på förlossningen hade några som helst problem att förstå vad jag menade.

Men smärtlindring ges ju inte i onödan. Du vill föda utan onödig medicinering/smärtlindring, det är väl självklart att ingen kommer att tvinga dig (eller någon) till ONÖDIG medicinering/smärtlindring. Och detta med hur man hanterar smärta ? handlar egentligen om Hur ONT man verkligen har, inte huruvida någon är en fjolla och inte kan hantera smärta, utan just exakt HUR ONT gör det. Det finns personer vars kropp spårar ur och börjar motarbeta ett värkarbete om det gör för ont. Det handlar inte om att den personen inte kan hantera smärta.

Jag tror också att du kanske behöver jobba lite med "Uppleva en förlossning" tankarna. Räknas bara en vaginal förlossning utan smärtlindring som en riktig förlossning ? Räknas inte kejsarsnitt ? eller en förlossning utan smärta för att smärtlindringen fungerat klockrent ? Bara uttrycket riktig förlossning är väldigt skrämmande tycker jag

Du verkar väldigt provocerad av att man kan välja att sträva efter att föda utan EDA.

Min förlossningspersonal verkade jättevan vid den inställningen, de frågade när jag kom in vad jag hade funderat på för smärtlindring och jag sa som det var, att jag gärna ville försöka föda utan EDA men gärna med lustgas och kvaddlar. De kom in med jämna mellanrum och kollade hur det var och frågade någon gång försiktigt om jag ändrat mig. De klappade mig på pannan, masserade min rygg, och sa att jag var duktig och att jag skulle klara det galant. Peppande på det sätt som jag hade hoppats på och räknat med och på det sätt som jag tror att heartstring menar.

Jag utgick från att de hade varit mer påstridiga om min kropp spårat ur och börjat motarbeta värkarbetet. Det tror jag att heartstring också utgår ifrån.

man varför i hela friden tror man att personalen skall försöka övertala till någonting som inte behövs ? Det är liksom det resonemanget som blir fel.

Nej, jag blir provocerad av vad jag ser som en ganska tråkig inställning till hur förlossningspersonal jobbar. När man hela tiden påtalar att någon ska försöka övertala till ONÖDIG smärtlindring är man en smula naiv, tycker jag.

*KL*
Jag har inte förstått det som att heartstring tror att det propsas på eller BM på förlossningen försöker aktivt övertala till något "onödigt". Jag förstår det som att hon vill vara tydlig med att det inte är intressant med medicinsk smärtlindring så länge som hon faktiskt orkar med och klarar sin förlossning. Att hon inte vill att de ska föreslå smärtlindring utan att hon ska få be om det.

Mig frågade de om jag behövde ytterligare smärtlindring, trots att jag inte hade några problem i mitt tycke. Min kompis födde i somras och där uppmanade de henne att ta en sovdos morfin. Hon tvärvägrade och tur var väl det för mindre än en halvtimme senare var hon i aktiv förlossning. Dock tror jag att de uppmanade henne till det för hennes skull och för att de faktiskt inte trodde att det skulle hända någonting så snabbt (med tanke på att det stått still i en och en halv timme), men som vi alla vet så är det bedömningar som ibland slår fel.

Jag tycker att det är super att man kan uttrycka tydligt vad man vill och inte vill med sin förlossning, oavsett om man vill ha smärtlindring eller om man vill avstå. Ser inget provocerande alls i att förtydliga att man vill ha peppning i stället för medicin och det innebär inte att jag har en skev syn på hur de jobbar på förlossningen. Man kan aldrig vara för tydlig i sin kommunikation.

Heartstring: Ladda nu inför din förlossning som jag hoppas kommer igång snart. Hoppas den blir vad du önskar dig (min första blev verkligen inte vad jag hoppats på, men nu vill jag ha revansch) och att du klarar dig med den smärtlindring du känner dig trygg med. Du kanske är som jag var och faktiskt inte får så ont, eller så blir det för tufft och då har du ju möjligheten att ta till annan smärtlindring.
Ingen förlossning är den andra lik. Alla mina vänner med två barn har tyckt att den andra har varit bättre, vissa har uttryckt den som underbar och fantastisk i jämförelse med första. Jag hoppas att det blir så för mig, för då tror jag att jag kan klara mig med bara lustgasen igen. Ingen prestige i det, utan mer än lättnad att slippa medicinera. Jag vet att jag blir sjukt dålig på morfin och jag är faktiskt bekymrad över de biverkningar man kan få av EDA (huvudvärk, svårt att kissa, att den tar halvsidigt, förlamning etc.). Jag tror ju alltid att jag ska drabbas, även om sannolikheten inte är så stor.

Håller tummarna för att den startar snart så vi får en ny höstbebis i tråden!

Det vore helt underbart om det ville komma igång snart! Jag börjar bli trött på att vara tjock :p Och så längtar jag givetvis till att få pussa på min bebis!
Nej, jag har ju inte fött något barn innan så jag vet inte alls vad jag har att vänta mig av min kropp och allt det där, men jag hoppas förstås att jag ärver mammas och mormors förmåga att klämma ut bebisar, då kommer det gå som smort. Det är också det jag föreställer mig, att det kommer att gå bra och "enligt planerna" eftersom jag inte ser någon mening med att måla upp skräckscenarion, men jag är medveten om vad som kan hända. Men det återstår att se hur allt löser sig! Bebisen ska ju ut på ett eller annat sätt, det är lite sent att ångra sig nu ;)
Jag hoppas verkligen att du får revansch den här gången! Jag har aldrig testat morfin men tycker att det är lite sådär också då eftersom man inte vet hur man reagerar på det. Det är ju inte så kul att ha en drog i sig i flera timmar som gör att man mår jättedåligt.
EDAns biverkningar på en själv (jag har mest läst om biverkningarna det ger bebisen) är ju inget vidare heller. Sannolikheten att det drabbar en är väl inte jättestor, men det händer ju. Har en kompis som bara blev bedövad på ena sidan, och de hade 2-3 läkare som försökte x antal gånger innan den kom på plats ens.. Känns inte som något jag vill utsätta mig för i första hand.
Men, som sagt, behövs det så behövs det, då är det inte så mycket till val. Jag gör trots allt i princip allt jag kan för att undvika att snittas.

Dee79 + Diskurs
Vad skönt det är att höra att några förstår hur jag menar iallafall, då är det inte jag som skriver helt galet hela tiden. Och att det finns fler som resonerar som jag.
Jag hoppas att jag får en lika stöttande och peppande personal som du hade, Diskurs!

Mabuse: Jag har aldrig skrivit att jag inte tror att förlossningen kommer att bli smärtsam nog. Snarare tvärtom iom att jag skrivit att jag vet att det kommer göra asont. Det är ju faktiskt en unge som ska tvingas ut ur magen, genom muffen. Var är det en skönhetsupplevelse?
Ang smärtlindringen så är det enda jag vill att personalen inte ska föreslå medicinsk smärtlindring i första hand, jag vill klara mig utan det hela vägen, om det går. Går det inte så kan jag göra en bedömning av läget då ihop med personalen, men jag vill inte ha det förän det verkligen behövs. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa det?
Jag känner de där personalen inte varit sen på att föreslå smärtlindring, och ge den om man då sagt ja, och det vill jag gärna undvika. I det skedet när man ligger där och har sådär ont känner jag att det är lätt att acceptera något man egentligen inte vill, och det undviker jag gärna. För ont kommer det att göra. Men då ser jag, som sagt, hellre att de peppar mig till att klara mig ändå, istället för att föreslå något som gör att jag kan göra förhastade beslut.
Jag skrev inte att smärtlindring ges på rutin. Det som ges på rutin är värkstimulerande, för att livmodern ska stöta ut moderkakan. Heldumt om du frågar mig, därav har jag skrivit att jag inte vill ha det, så länge allt ser bra ut.

Cirkus: För mig känns det onödigt att ta en medicinsk smärtlindring som morfin/ EDA "bara för att det gör ont". Missförstå mig rätt. Det kommer att göra ont, det hör till. Så ser jag det. För mig blir det "onödigt" om det inte verkligen behövs, dvs kroppen reagerar fel, motarbetar, man får inte sova på alldeles för länge.. Man behöver den där smärtlindringen för att ro det i land helt enkelt, utan att snittas.
Det känns inte som något ovanligt att personalen erbjuder med. smärtlindring om man har ont? Det erbjudandet vill jag helst inte ha - om det inte blir nödvändigt, tex pga något av exemplen jag just skrev - då jag ser det onödigt att jag nappar på något som jag för det första helst vill klara mig utan och som jag faktiskt inte behöver för att klämma ut bebisen, egentligen. Då ser jag hellre att de peppar mig till att klara mig utan.
Tills gränsen för att det inte håller längre närmar sig, då och först då vill jag att de tar upp diskussionen om att det är dags. Då kommer jag att veta att det är allvar och dags att se över de alternativ som finns.
Bara för att poängtera det så har jag ingen negativ bild av personalen. Hur skulle jag kunna ha en bild av de personer som jag inte ens träffat än?

Jag förstår att du längtar. Det gör jag också och undrar lite dumt nog varför jag valde att göra detta igen ;-)

Ett litet råd - häng inte upp dig för mycket på hur din mamma/mormor etc har haft det med sina förlossningar. Jag vet att det står i flera gravidböcker att man kan dra slutsatser om sin egen graviditet och förlossning av det, men det finns absolut ingenting som tyder på det.

Jag trodde på dessa och gick en hel graviditet och oroade mig för att föda för tidigt, vilket både mormor och mamma gjort (ingen av mina syskon är född senare än vecka 36 och jag kom 5½ eller 6 veckor tidigt). Alla vi syskon var pyttesmå och förlossningarna har gått i fullfart. Totalt sett har mamma kanske varit 2½ timme i ett förlossningsrum i hela sitt liv.

Jag har och hade mkt sammandragningar, precis som hon och var säker på att det skulle upprepa sig, men icke. Jag gick över två veckor, barnet var normalstort och förlossningen tog tid. Har sedan läst på och det visar sig att (och det här har jag absolut ingen källa på) att det handlar lika mycket om din partners gener som dina när bebisen behagar komma ut osv. Man har sett att med samma pappa så föds barnet ungefär vid samma tid i graviditeten gång för gång.

Därmed inte sagt att du inte kommer att klara din målbild, men du är du och inte din mamma. Du kommer att äga din egen upplevelse och jag som trodde att jag skulle ha massor att dela med min mor efter förlossningen möts av ett rätt oförstående, men ärligt, konstaterande att så var det aldrig för henne.

Du får en liten peppdans till bebisen också! :banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana:

man varför i hela friden tror man att personalen skall försöka övertala till någonting som inte behövs ? Det är liksom det resonemanget som blir fel.

Nej, jag blir provocerad av vad jag ser som en ganska tråkig inställning till hur förlossningspersonal jobbar. När man hela tiden påtalar att någon ska försöka övertala till ONÖDIG smärtlindring är man en smula naiv, tycker jag.

Men hur ska heartstring veta exakt hur förlossningspersonalen jobbar? Det är inte så lätt att veta. Jag hade i alla fall ingen aning. Det enda heartstring sagt är att hon gärna vill ha stöttning och peppning att försöka föda utan EDA

Om det enda du blev provocerad av var heartstrings inställning till förlossningspersonalens kunskaper (hur det nu kan vara provocerande att en person som ska föda barn inte vet exakta rekommendationer och arbetssätt inom svensk förlossningsvård) skulle det väl räcka att skriva ungefär "du behöver inte vara orolig, förlossningspersonalen är jättebra på att stötta och peppa och kommer att märka ifall det blir dags att insistiera på EDA för dig eller barnets skull". Och riktigt så skrev du inte, inlägget jag citerade handlade till stor del om smärta och det verkar faktiskt vara just där skon klämmer.

Dessutom, med tanke på exempelvis din och Mabuses inställning finns det en åtminstone hypotetisk risk att man skulle få förlossningspersonal som skulle fullkomligt idiotförklara en om man inte bad om EDA det första man gjorde.

Och eftersom det var för sent var det ju helt onödigt.
Hon hade ingen nytta av den.

Det är säkert inte så vanligt att tex eda ges så sent att den inte fyller någon funktion. Men visst förekommer det.

KL:

Har just kommit hem från sjukhuset där vi gjort vändningsförsök som inte lyckades.
Känns rätt ok ändå, om bebisen verkligen inte vill/kan vända sig så är är det lika bra att det blir snitt även om det inte var det jag hoppades på från början förstås...

Det var inte speciellt jobbigt alls med själva vändningen, jag hade hört lite skräckhistorier och tänkt att det skulle vara jätteobehagligt men det gjorde inte det minsta ont och gick fort.

Däremot blev bebis lite stressad av behandlingen så jag fick ligga kvar i nästan fyra timmar för att se att hjärtfrekvensen gick ner till det normala.

Dessutom hade jag fått fel information från MVC om att jag inte fick äta eller dricka innan, så jag var jättehungrig och trött, som tur var fick jag lite saft och nyponsoppa innan och macka och te efteråt :)

Heartstring: Du kommer säkert att klara att föda utan medicinsk smärtlindring, det är det många som gör! Och skulle du ändra dig går det ju jättebra också, men det finns ju ingen anledning att ta ut något negativt i förskott.
Hoppas bebisen kommer snart :)

Tråkigt att det inte lyckades, men skönt att du ändå känner att det är okej.

Här är det fullt ös i min mage idag, vet inte hur många smällar mina revben fått idag :eek: Insåg även att det börjar närma sig med stora steg, var nästan säker igår kväll att behöva åka in för jag fick så gruvligt ont i magen när jag gick in på Ica, men var antagligen bara en rejäl sammandragning vilket jag knappt haft några under hela graviditeten i alla fall inte så jag har känt av dem.

Ha, ha, fördelen med att ha ett barn som ligger åt fel håll är att man slipper de berömda sparkarna på revbenen :D

Du kommer säkert att få mer sammandragningar nu på slutet, men hoppas att de inte kommer att göra ont förrän det är dags på riktigt!

Ha, ha, fördelen med att ha ett barn som ligger åt fel håll är att man slipper de berömda sparkarna på revbenen :D

Du kommer säkert att få mer sammandragningar nu på slutet, men hoppas att de inte kommer att göra ont förrän det är dags på riktigt!

Bra att du ser det ur en positiv vinkel. Ett tag idag kunde jag inte sitta utan fick välja mellan att stå eller ligga raklång...:D

Jaa! :love: Jag antar att det är för att du vet om det där underbara som väntar, efter allt väntande ;)

Njae, jag vet ju att det inte är 100 att jag kommer få det lika lätt som min mamma och mormor. Även om även svärmor har haft lätt för att föda barn hon med, så genetiskt sett borde jag ha oddsen på min sida ^^ Men, som sagt, man vet ju inte säkert - men jag hoppas på att få det lika lätt som "mina föregångare" :laugh:
Det lär ju märkas hur det blir helt enkelt, det är inte annat än att vänta och se.

Men å andra sidan så kan jag tro att det var rätt skönt för dig att inte ärva din mammas tidiga förlossningar? Det känns som att man blir lika snopen om bebisen kommer för tidigt som man blir "besviken" när den inte kommer på sagda datum.

Tack för dansen - jag hoppas att den hjälper! Det verkar dock som att molvärken/ förvärkarna har avtagit lite.. Usch, just nu känns det som att bebisen ´kommer ligga där inne och gotta sig hela livet.

Giovanna: Ja, jag hoppas att jag klarar mig ändå. Och om inte annat så finns det ju att ta till om det skulle behövas :)
Det är bra, hejja ut bebisen! :D Det är många som väntar nu...

Och vad synd att vändningsförsöket inte lyckades. Man vill ju inte gärna snittas (i regel), men det är som du säger att vill inte bebisen vända sig så finns det inte myket mer man kan göra. Nu har ni iallafall försökt och dessvärre gick det inte, men nu kan ni istället planera och förbereda er för erat kejsarsnitt och allt vad det innebär :)

Vad tråkigt att det inte gick att vända, skönt i alla fall att det inte gjorde ont! Du får se det från den ljusa sidan, nu slipper du gå och vänta på att förlossningen ska starta, man brukar väl få en tid typ en vecka innan BF sp det inte hinner sätta igång själv. Fick du någon tid idag? Jag har för mig att de satte upp en tid till mig direkt!

Vad menar du nu ?

Dessutom, med tanke på exempelvis din och Mabuses inställning finns det en åtminstone hypotetisk risk att man skulle få förlossningspersonal som skulle fullkomligt idiotförklara en om man inte bad om EDA det första man gjorde.

Ja, jag fick en tid, 10 oktober blir det om det inte sätter igång innan.
Känns lite konstigt att få ett datum så där när man ska bli mamma men skönt också att inte behöva gå och vänta länge i ovisshet...

Men än finns ju chansen (även om den inte är stor) att den vänder sig och att det faktiskt blir en förlossning så jag försöker att ha båda alternativen "in mind" så att säga.
Det känns som om det enda som är säkert är att man aldrig vet hur det blir i alla fall så det är bara att hänga på och gilla läget :)

kl.

En liten uppdatering från mig :)
Är ofrivillig gräsänka den här veckan pga av att det körde ihop sig på min mans jobb:cry:
Men hans chef lovade att det här är sista veckan innan bebisen kommer som han måste åka bort.
Om inte kommer jag personligen ringa hans chef (och morbror) och be honom köra upp någonting någonstans :)
Vet inte om jag har sagt det förut i tråden men han jobbar som mekaniker på båtar och måste åka ner till karlskrona ibland för att jobba där.
Det ska bli så skönt när han ska byta jobb och inte behöver åka iväg mer!

Bebisen i magen har varit duktig och rört på sig som den ska den senaste tiden, så det är 1 plus iaf!
Men det är jobbigt att vara hemma själv med 2 hundar varav 1 inte är riktigt rumsren än så jag måste springa ut stup i kvarten.
Igår var jag ute 9 gånger sammanlagt... Men det vorre skönt om den lilla blir rumsren innan bebisen kommer.
Känns som om man kommer få torka tillräckligt mycket skit då ;)

Gick förövrigt in i v.33 igår :love:

Inte kul att vara själv hemma :) Är glad (Ibland) att jag har en egenföretagare till karl med sitt företag en kilometer hemifrån. Det har dock sina nackdelar det också.

Det där med smärtlindring, jag ville också föda så naturligt som möjligt, jag ville känna på hur det var att föda helt naturligt, jag klarade mig till 95% av tiden typ, fick testa lustgas, vilket inte hjälpte ansåg jag och efter det toig jag epidural, tack vare den så slappnade jag av och då gick förlossningen med en rasande fart, då var ju Ian ute på 30 min.

vet inte OM det var smärtlindringen som gjorde det, jag misstänker det eftersom att jag kunde slappna av mer, men epiduralen tog inte bort värken helt, vet inte om det var för att den inte hann värka den tid den behövde, men mycket av smärtan tog den bort. Sååå otroligt skönt :p

Min bm var så bra också, hon pressade mig inte till nått utan hon förklarade allt i detalj, vilka val jag hade osv. hon gjorde mig trygg och narkosläkaren kom väldigt snabbt då man väl ville ha smärtlindringen.

Jag hade sagt innan att epiduralen var jag mest rädd för, men ändå slutade det med att jag tog den. men i stunden så struntar man i mycket som man sagt och kör på vad man vill just då.
Det jag har lärt mig att man kan aldrig planera hur det ska gå till, men det är bra att ha ett mål om hur man vill att det ska gå till, men jag gjorde iaf en helomvändning när det gällde smärtlindringen och jag är stolt över att jag klarade mig så länge som jag gjorde ^^

hoppas att du klarar dig hela vägen, om inte så känns det tryggt att ha tillgång till smärtlindring och sådan kunnig och trygg personal som det var på västerås förlossning iaf, så nöjd ^^

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 138
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka