Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Det känns riktigt nice faktiskt, men ibland känns det fortfarande overkligt, för ett år sedan trodde jag aldrig att det skulle bli såhär, men nu är det ju så ;)
skickade in till skatteverket idag vad han skulle heta och allt sådant, så nog ska man väl börja inse att det är verklighet snart hehe =P

man börjar inse hur jobbigt det är att kliva upp om nätterna, men tur jag har en sambo som hjälper till hela september ut iaf ^^

tänkt skriva detta länge nu, men har alltid glömt bort, men nu kommer jag ihåg att skriva det!

Fan va skönt att kunna ligga på mage :D:D:D

*KL*
Det känns helt stört att det gör mindre ont att kliva upp och gå ut och mocka stallet, samt fodra och ta in blöta hästar än att ligga i sängen och försöka sova. Har jag sagt tidigare hur mycket jag längtar tills bebis är på utsidan i stället?
:angel::D

När är du beräknad? har för mig att det bara är någon dag efter mig. 4 oktober är det sagt här och tiden fram dit känns rimlig. Problemet är att jag är övertygad om att jag går över 12 dagar precis som med sonen och då är det ju helt plötsligt nästan en månad kvar. Det känns inte lika rimligt...

Ja nätterna var himla jobbiga den första tiden innan man kom in i det helt, och det är ju skönt att ha nån som hjälper till verkligen.

Åhhhhhh jag vill med kunna sova på mage. Det var det sista jag sa till sambon i går kväll..har ju börjar sova så himla dåligt nu för har ont i hela kroppen.

När är du beräknad? har för mig att det bara är någon dag efter mig. 4 oktober är det sagt här och tiden fram dit känns rimlig. Problemet är att jag är övertygad om att jag går över 12 dagar precis som med sonen och då är det ju helt plötsligt nästan en månad kvar. Det känns inte lika rimligt...

9 oktober...Tror dock jag går över tiden. Det verkar så lugnt och fridfullt.

Nä, men jag vill inte att de föreslår en massa smärtlindring "bara för att det gör lite ont" Jag vet att det kommer göra asont, det är ju en bebis som ska klämmas ut så det är ju inget konstigt. Men jag ser bra mycket hellre att de peppar mig att klara mig ändå än att de bara kastar på mig all smärtlinding de kan.
Ont vet jag ju som sagt att det kommer att göra, frågan är ju hur man hanterar det. Och jag vill inte hantera det med EDA/ morfin, om det inte blir nödvändigt. Läs: inte när jag tycker att det gör ont men kroppen klarar det ändå utan i så fall när kroppen inte kommer att klara mer.

I min "gravid och föda barn"-bok står det flera fall där kvinnor tagit EDAn och ångrat sig då de inte känt av värkar osv, de upplever i efterhand att de inte fått uppleva en riktig förlossning pga all smärtstillande.
Så visst verkar det finnas de som önskar att de haft mer smärta.

Comfort: Jag tycker inte att jag gör så stora scenarion. Jag vet vad jag har för mål och jag vet att det kan komma att ändras. Jag har inga problem med det, men jag vill hålla mig till min "dröm" så länge jag kan.
Som sagt, jag kan tänka mig att ta EDAn om det behövs, men jag vill inte ta den innan den gör det. Jag blir hellre peppad att klara mig ändå i första hand.
Och personligen tycker jag inte att det är konstigt att en biverkning påverkar mitt val? Som jag sagt så är jag inte emot medicinsk smärtlindring helt, det är ju asbra att det finns. Men det påverkar som sagt bebisen och min upplevelse (på gott och ont) och jag vill ha det så naturligt som möjligt. Händer det att jag behöver medicin för att reda ut det, ja då är det så, men jag vill inte ha det förr.

Bed_of_Roses: Nej visst gör de väl inte det, men likväl finns det biverkningar för bebisen av de preparat som man erbjuds. Biverkningar som jag gärna klarar mig utan om jag kan.
Främst är det väl också så att jag gärna vill föda naturligt och där räknar jag inte in en massa medicin. Såvida det inte behövs, är väl bäst att tillägga.

Kl*
Jag har btw även skrivit ner att jag inte vill ha värkstimulerande som rutin när efterbörden ska ut, utan ser allt ut som det ska så får den komma ut av sig självt.
Jag vill inte heller ha en massa dragande i navelsträngen/ hängande på magen. Ser allt bra ut, varför stressa?

Och idag är det två dagar sen BF. Lite irriterande (envisa bebisen!) men nu känner jag ingen stress. Nu har jag redan passerat BF-datumet och jag vet att jag sätts igång om h*n inte behagar titta ut tidigare, kommer bebis tidigare är det bara bra. Men visst är det lite tråkigt att bara vänta. Jag vill ju ha min bebis nu <3

Det känns riktigt nice faktiskt, men ibland känns det fortfarande overkligt, för ett år sedan trodde jag aldrig att det skulle bli såhär, men nu är det ju så ;)
skickade in till skatteverket idag vad han skulle heta och allt sådant, så nog ska man väl börja inse att det är verklighet snart hehe =P

man börjar inse hur jobbigt det är att kliva upp om nätterna, men tur jag har en sambo som hjälper till hela september ut iaf ^^

Han är så söt, din lille Ian! :love:

Jag förstår att det är lite overkligt, samtidigt som jag kan tro att man funderar på hur livet var innan bebis kom - jag kan tänka mig att det känns som han alltid varit där?

Och för ett år sen.. Hade någon sagt att jag och min sambo skulle få en bebis för ett år sedan så hade vi inte trott det. Det gick lite snabbt i svängarna, men jag ångrar inte en minut! Jag vet att jag inte skulle kunnat ha en bättre pappa till min bebis :love:

Papper till skatteverket, och så ska man till socialkontoret för att skriva under att pappan är pappa, eftersom man inte är gift. Mycket papper blir det..

Giovanna: Ang amnings-BH. Mina tuttar har redan gått från B till D (how did that happen!?), så det blir spännande att se vad de har för storlek sen ^^ Jag fick dock en amnings-BH av en släkting (hon köpte en skönt BH och insåg när hon kom hem att det var en amnings-BH :p) och det är en E, men den kan jag ha nu. Visst är den lite stor, men inte så att den sitter slappt, så den lär funka bra.

Men jag kan säga att min karl låg dubbelvikt och asgarvade när jag visade funktionen av en amnings-BH (han visste inte skillnaden).. Så kläckte han ur sig att "ska vi ha ett fungerande kärleksliv sen så kan du inte ha den där på dig iallafall" och så skrattade han vidare... Jäkla karl! :p

Du resonerar precis som jag gjorde inför min första förlossning och vet du vad? Jag klarade mig utan annat än lustgas. Har även några vänner som tänkt sig ta "allt", men som också klarat sig bra och känt en lättnad efteråt.

Jag sa dock till att jag helst inte ville, men att jag inte skulle motsätta mig det ifall det blev förjävligt.

Håll kvar i din målbild, satsa på den, men känn dig inte dålig eller besviken ifall du inte når hela vägen fram. Du vet ju inte vad som kommer att hända under din förlossning.

Det finns faktiskt de som får smärtlindring i onödan.
Min kompis som fick barn i november förra året bad om eda länge, men de ville inte ge.
Till slut gav de i alla fall, och 3 minuter senare var barnet ute.
Det tar ca 10 min för eda att verka, så man kan säga att den var helt onödig.
Dessutom fick hon helvetisk huvudvärk efter den. Den gjorde med andra ord bara skada och ingen som helst nytta.

Min kompis som fick barn i november förra året bad om eda länge, men de ville inte ge.
Dessutom fick hon helvetisk huvudvärk efter den. Den gjorde med andra ord bara skada och ingen som helst nytta.

Den där helvetiska huvudvärken? Är det den man kan få när man varit och rotat runt i ryggen? För när jag gjorde lumbalpunktion så fick jag en huvudvärk som var olidlig så fort jag stod upp. Så länge jag låg ingen huvudvärk...Hade det i tre dagar och 50% kan få detta. Tänkte om det kan bli samma lelände om man tar EDA.

Men smärtlindring ges ju inte i onödan. Du vill föda utan onödig medicinering/smärtlindring, det är väl självklart att ingen kommer att tvinga dig (eller någon) till ONÖDIG medicinering/smärtlindring. Och detta med hur man hanterar smärta ? handlar egentligen om Hur ONT man verkligen har, inte huruvida någon är en fjolla och inte kan hantera smärta, utan just exakt HUR ONT gör det. Det finns personer vars kropp spårar ur och börjar motarbeta ett värkarbete om det gör för ont. Det handlar inte om att den personen inte kan hantera smärta.

Jag tror också att du kanske behöver jobba lite med "Uppleva en förlossning" tankarna. Räknas bara en vaginal förlossning utan smärtlindring som en riktig förlossning ? Räknas inte kejsarsnitt ? eller en förlossning utan smärta för att smärtlindringen fungerat klockrent ? Bara uttrycket riktig förlossning är väldigt skrämmande tycker jag

pappren om att pappan är pappa papper <-( lät roligt och mysko) gjorde vi innan han blev född, mitten av sommaren typ? så idag ringde de upp och berättade att de hade fått uppgifter om hans födelse så de ska göra klart pappren ^^

så tack vare att vi gjorde det innan så slipper vi göra det nu i allt stök.

Fast det var ju inte i onödan då, bara försent.

Heartstring jag hoppas att du får en sån förlossning du hoppas på, men försök slå ur huvudet att du kommer bli påtvingad smärtlindring, så går det inte till i regel. De är ju där för att hjälpa dig och ge dig en så bra förlossning som möjligt och följa dina önskemål.

Ja, den håller jag fast vid. Och min tanke är även den att jag inte motsätter mig smärtlindringen helt, utan behövs den så gör den det, men jag tänker inte vika mig för den i första taget.
Så länge jag har försökt hålla min målbild så kommer jag inte bli besviken, så länge allt går väl. Även om det innebär att allt inte går som jag tänkt :) Oddsen för att det gör det är väl inte så stora kanske, alltid händer väl nån grej som rubbar allt lite, men det är jag beredd på. Man kan ju inte förutse förloppet, men jag tror att min inställning ändå gör det öppet för att det alternativa ändå blir en del av planen, eller hur man säger.

Mustasukka: Det är precis så jag tänker med. Uppenbarligen klarade sig ju din vän utan EDAn, och även om hon fått den i tid så hade den ju, egenligen, varit i "onödan" då hon ändå klarade allt fint.
Och det är det jag gärna undviker, det är det jag menar med att jag vill vänta tills det verkligen behövs. För i sådana där fall behövdes det ju inte egentligen.

Fraggel_Tess: En tjej jag pratade med på en fest hade mått skit efter EDAn då de lyckats med konsten att punktera ryggmärgen, så de där 10 dagarna med pappan hade inte gett det där familjemyset man gärna vill ha utan hon hade legat till sängs hela tiden utan att kunna göra något alls i princip.
Så det känns inte helt osannolikt att man kan få en huvudvärk efter den heller, ryggen sitter ju som bekant ihop med huvudet och påverkas således av den också.

Cirkus: Fast jag har aldrig påstått att någon är en fjolla för att man inte klarar sig utan smärtlindring. Jag ser absolut inte ner på folk som tar smärtlindring eller mer än gärna vill ha den. Jag anser att det är bra att det finns för de som vill ha den/ behöver den.
Men jag vill gärna klara mig utan den. Hur min kropp reagerar återstår att se. Hur jag lyckas hentera/ inte hantera smärtan återstår också att se. Men måste jag utgå från att jag inte kommer att klara det så som jag vill? Det om något är ju att se till att jag absolut inte kommer lyckas med det.

"Riktig förlossning" är rent citerat från den boken, från den mamma som uttryckte sig så. Inte min personliga åsikt, så det är inget jag tänker ta åt mig av. Jag tog upp det exemplet bara för att det visst verkar finnas de som ångrar att de tog bort en, iaf för de, så stor del av förlossningen, som de kanske inte velat förlora egentligen.
Jag har inte sagt att en förlossning utan smärtlindring är mer förlossning än en med smärtlindring/ en som sker genom snitt.
Jag anser inte heller att jag behöver arbeta med mina "uppleva en förlossning"-tankar. Det jag kommenterat precis nu är, fortfarande, läst ur en bok och taget som exempel mot kommentaren att en person inte ångrat sin smärtlindring, vilket vissa tydligen visst har. Och jag står fast vid att mitt mål är att klara mig utan sådant, sedan är jag väl medveten om att det kanske inte blir så. Fortfarande.

Comfort: Jag vet att de är där för att hjälpa, det är inte det. Det jag vill är helt enkelt att de hjälper mig genom att peppa mig istället för att föreslå smärtlindring det första de gör om det blir jobbigt. På så vis vet jag att när de väl föreslår tex EDA, då är det dags att överväga och diskutera det. Då kommer jag inte känna att de försöker ge mig något som jag skulle klara mig utan, utan då är det för att det behövs och det har jag inga problem med.

Du menar alltså att vi är något sent ute? ;)
Jag tycker att man hade så mycket tid och nu helt plötsligt.. Har man inte det längre :p

Jag vill också ha en bebis att titta på hela dagarna! :love: Istället får jag gå runt och vänta. Vänta, vänta, vänta... Och städa :grin:
Fast nu när BF är passerat känns det inte alls lika brått längre. Innan var man ju helt inställd på sitt datum och "nu måste det hända snart!", men nu har man redan passerat den magiska gränsen så nu är det mer "h*n kommer när h*n kommer, om inte annat blir det igångsättning". Men jag hoppas förstås att bebisen inte väntar så länge med att titta ut.

Håller med det andra skrivit att det verkar som att du fått en lite sned bild av hur förlossningar går till, att man smärtöindrar på rutin och i onödan. Så går det absolut inte till, man får den smärtlindring man kan få ifall man vill. Oftast när man frågar efter den. Rent rutinmässigt läggs ingen smärtlindring alks av något slag, först när du vill ha det, eller om personalen ser att situationen håller på att bli ohållbar går man in med smärtlindring. Det troligaste är att du får gott om tid att känna på exakt hur mycket smärta du står ut med, vet inget annat tillfälle i ården där patienterna har så ont och får så lite smärtlindring som i förlossningsvården. Jag kan nästan lova att du kommer få ditt absoluta lystmäte av smärta, det behöver du inte alls oroa dig för!

Jag måste erkänna att du är den första jag hört talas om som oroar sig för att förlossningen inte ska bli tillräckligt smärtsam, och jag skulle säga att det högst troligt är en obefogad oro.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 138
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka