Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Ja visst har tiden gått fort, tycker inte heller det var länge sen jag plusade.
Fast dom första 20 veckorna var lite långdragna men nu hinner man inte ens tänka innan man e inne i en ny vecka och det är lite läskigt faktist haha.

Och det jag inte hade hoppats på har dock hänt igen, för 8 gången under denna graviditet börjar jag bli SJUK IGEN.
Halsont och snorig, dumma dagis basiller som kommer hem med dottern :devil:

Har ni fått mer flytningar på sista tiden? Känt det i två dar nu att det bara rinner och känns lixom som man kissat på sig ibland...Skit jobbigt verkligen :crazy:

Jag hade blandade känslor när jag ammade.

Indra hade lite svårt att ta bröstet och det gjorde att jag tyckte det var så obekvämt och fick ingen ro i min kropp och allt kändes negativt så jag började pumpa istället och det kändes ju inte direkt bättre heller för man fick konstiga känslor att man var en vädelös mamma och man inte dög till så jag testade att amma igen och det gick bra tillslut i 2 veckor sen försvann min mjölk helt..helt otroligt asså, jag sinade bort som en gammal avdankad mjölk ko. så jag fick börja med ersättning men det gick lika bra för indra åt det och gick bra upp i vikt.

Denna gången skall man försöka amma men känns det samma där att det bara är ett obehag kommer jag ge ersättning istället för man skall trivas med det man gör och så länge bebisen får man så spelar det ingen roll hur.

Hur har ni andra tänk när det gäller smärtstillande nu när det börjar närma sig bebis utgång?

Jag kommer köra på samma som sist och det blir lustgas tills jag inte står ut mer och sedan lägga en spinal.

Hur har ni andra tänk när det gäller smärtstillande nu när det börjar närma sig bebis utgång?

Jag kommer köra på samma som sist och det blir lustgas tills jag inte står ut mer och sedan lägga en spinal.

Jag hoppas att det kommer att kännas lite som sist - då klarade jag mig utmärkt på lustgas. Hade ingen smärtlindring alls tills jag var öppen typ 7 cm (fast det visste jag ju inte då att jag var, jag trodde att jag skulle bli hemskickad för att jag åkt in för tidigt).
Sen märkte jag ingen större skillnad innan jag var helt öppen, så det är ju drömscenariot att få igen. Jag är inte så sugen på några andra sätt att smärtlindra, framförallt inte medicinska. Däremot tänker jag ha det öppet, för man vet ju inte vilket skick man är i när man åker in.

Ytterligare en sak som jag inte vet är hur smärtsamt det är mellan att man är helt öppen och krystvärkarna kommer. Jag hann ju aldrig få några krystvärkar, så där vet jag inte vad jag har att vänta mig.

Angående amning - jag ska absolut satsa på att amma. Jag gjorde det sist, mot alla odds och jag skulle kunna skriva en uppsats om allt som gick fel i början, men vi kom över det och sen fungerade amningen jättebra. Dock drar jag mig inte en sekund för att ge ersättning som tillägg igen om det visar sig att mjölken inte rinner till. När alla andra sinade så maxade jag nog min produktion och mellan 5 och 9 månader var jag en alldeles förträfflig mjölkko :D

V 38 idag. Var hos BM i förrgår och mitt SF.mått hade hoppat upp två kurvor. Det känns lite olustigt att göra ett sånt kliv, men å andra sidan var jag lika stor med sonen. Skillnaden då var att jag var stor hela tiden och aldrig bytte kurva.

Sist men inte minst:

STORT grattis till ursöt liten Ian Zandrix
och
STORT grattis Viv!!

Längtar så efter att min kommer ut.

Angående smärtlindring så tycker jag det är svårt eftersom det är första gången. Får väl helt enkelt pröva mig fram i djungeln :D Jag vet att det kommer kännas så klart, men det får bli som det blir. Ska tänka positivt!

Ja visst har tiden gått fort, tycker inte heller det var länge sen jag plusade.
Fast dom första 20 veckorna var lite långdragna men nu hinner man inte ens tänka innan man e inne i en ny vecka och det är lite läskigt faktist haha.

Och det jag inte hade hoppats på har dock hänt igen, för 8 gången under denna graviditet börjar jag bli SJUK IGEN.
Halsont och snorig, dumma dagis basiller som kommer hem med dottern :devil:

Har ni fått mer flytningar på sista tiden? Känt det i två dar nu att det bara rinner och känns lixom som man kissat på sig ibland...Skit jobbigt verkligen :crazy:

Hehe, jag hade det ju lite fuskigt där eftersom jag fick veta om min graviditet först i v. 14 (:p) så på så vis så har jag ju inte väntat "aktivt" lika länge som ni som vetat från tidigare.
Jag tycker att det har varit långdraget lite från och till, men mest av allt har bara tiden sprungit iväg i raketfart! Herrejisses, det var ju inte alls längesen jag satt och berättade för mamma att hon skulle bli mormor!

Nejmen usch! Det är verkligen inget vidare att vara sjuk, tycker allt lite synd om dig! Själv hoppas jag att jag klarar mig undan allt sådant nu, iallafall till efter bebisen är ute. Jag har ingen lust att vara förkyld och klämma ut en bebis samtidigt.

Det har inte blivit mer nu, vad jag tänkt på, men å andra sidan har jag haft mycket nu sista delen av graviditeten överhuvud taget. Inte mysigt direkt :crazy:

Ang smärtlindring så har jag kanske pratat tillräckligt om det egentligen, känns det som.. Men, ja, min tanke är att det ska vara så naturligt som möjligt. Lustgas är den medicinska smärtlindring som jag är positiv till men EDA och morfin gillar jag inte tanken på.
Så, jag ska försöka klara mig på icke-medicinskt och lustgas. Men, som jag sagt tidigare, så är jag inte helt emot EDA om det verkligen behövs, men jag vill inte ta till det bara för att liksom.
Morfin känns lite sådär om jag ska vara ärlig. De biverkningarna gillar jag inte alls, så det hoppas jag att jag slipper. Men å andra sidan är jag inte så glad i tanken på en stor nål in i ryggen heller, så :crazy:
Men, jag hoppas jag klarar mig på lustgasen! (och att jag ärvt barnafödar-genen från mamma och min mormor, då lär det ju gå alldeles galant! ^^)

Viv: Stort Grattis! :laugh:

Hehe, jag hade det ju lite fuskigt där eftersom jag fick veta om min graviditet först i v. 14 (:p) så på så vis så har jag ju inte väntat "aktivt" lika länge som ni som vetat från tidigare.
Jag tycker att det har varit långdraget lite från och till, men mest av allt har bara tiden sprungit iväg i raketfart! Herrejisses, det var ju inte alls längesen jag satt och berättade för mamma att hon skulle bli mormor!

Nejmen usch! Det är verkligen inget vidare att vara sjuk, tycker allt lite synd om dig! Själv hoppas jag att jag klarar mig undan allt sådant nu, iallafall till efter bebisen är ute. Jag har ingen lust att vara förkyld och klämma ut en bebis samtidigt.

Det har inte blivit mer nu, vad jag tänkt på, men å andra sidan har jag haft mycket nu sista delen av graviditeten överhuvud taget. Inte mysigt direkt :crazy:

Ang smärtlindring så har jag kanske pratat tillräckligt om det egentligen, känns det som.. Men, ja, min tanke är att det ska vara så naturligt som möjligt. Lustgas är den medicinska smärtlindring som jag är positiv till men EDA och morfin gillar jag inte tanken på.
Så, jag ska försöka klara mig på icke-medicinskt och lustgas. Men, som jag sagt tidigare, så är jag inte helt emot EDA om det verkligen behövs, men jag vill inte ta till det bara för att liksom.
Morfin känns lite sådär om jag ska vara ärlig. De biverkningarna gillar jag inte alls, så det hoppas jag att jag slipper. Men å andra sidan är jag inte så glad i tanken på en stor nål in i ryggen heller, så :crazy:
Men, jag hoppas jag klarar mig på lustgasen! (och att jag ärvt barnafödar-genen från mamma och min mormor, då lär det ju gå alldeles galant! ^^)

Haha ja det var ju faktist lite fuskigt att du lixom hoppade över så många veckor, jag fick reda på det ganska tidigt så det var himla jobbigt i början, fast det jobbigaste var nog att vänta tills man såg det på magen :D

Nej det tänker jag med på att jag vill verkligen inte vara sjuk när det sätter igång för då vet jag att mna kommer få det svårare och allt blir så jobbigt då. Vet inte ens om jag skulle klara av att föda när man är så sjuk som jag blir när jag är förkyld m,m. Så mycket jag varit sjuk nu har jag inte varit sen jag var litet barn asså.

Hur går det annars? känner du av att dagarna närmar sig eller tror du bebis vill vara inne ett tag till?

Jag vaknade i morse av en himla värk i ljumsken, hugger för mista lilla och ont gör det hela tiden, Tycker att bebis skall vara snäll och sluta trycka på nerver där nere nu haha.

Ja min mamma födde alla oss 4 barn med bara lustgas och plus då att min bror var ganska stor när han kom ut, hela 5800g och 56 lång om jag inte minns fel :eek: utan att spricka eller nått så jag hoppas det går lika smidigt denna förlossningen med. Men för min del räckte inte lustgas i slutet så när jag var öppen 8 cm la dom en spinal på mig och tack vad skönare det blev :D

Vad kul att alla tänker lika i tråden ang smärtlindring :)

Jag vill också klara mig så länge jag kan på bara lustgas och naturliga smärtlindrings metoder, men jag är öppen för förslag!
Behöver jag mer kommer jag ta mer :)

Men jag hoppas också att jag blir som min mamma, hon har tryckt ut tre med bara lustgas :)

Ang flytningar :crazy:
Jag har fått mer nu mot slutet, men jag ska inte klaga!
Har haft en väldigt lätt graviditet om man jämför med mina vänner som också föder/ har fött iår.
Så lite mera flytningar är en baggis!

Jaa :p Herrejissses, jag minns att vi bestämde att vi skulle berätta för varsin person när vi gjort VULet och sen i v. 12 skulle vi berätta för familj osv. Vi var övertygade om att det var max v. 8 vi var i.
Snacka om att få en smärre chock! :D
Till och med läkaren var chockad! Från att ha sagt att "man ser inte så mycket såhär tidigt" till att bara "Eh, oj.. Jag tror det är längre gånget än vi trodde...." ^^
Vi gick ner till kiosken och tog varsin glass och satt för att komma över chocken ett tag innan vi körde hemåt kan jag säga. Det var den planen med att vänta med att berätta ;)

Jag läste en förlossningsberättelse en gång om en tjej som födde barn samtidigt som hon hade lunginflammation! Hon var redan inlagd när det började, och hon lyckades krysta ut bebisen "på normal väg"! Det är fasen inte illa pinkat!

Suck, nä.. Jag som trodde att bebis faktiskt skulle komma i tid med tanke på den molvärk och det jag haft börjar ge upp hoppet om det. Visst har jag lite lätt molande ibland och så sammandragningar, men annars.. Jag känner visserligen ett litet lätt tryck neråt när jag får sammandragningarna nu, men det är inget som gör ont eller så heller.
Det känns som att det aldrig kommer att komma ut nån unge, jag lär väl få gå gravid hela livet. (Säger jag nu och då har jag ju inte ens börjat på övertidsdagarna än.. Huu, hur kommer de dagarna att bli?)

Mamma har också bara haft lustgas till alla tre syskon. Mormor vet jag inte ens vad de hade för smärtlindring att erbjuda, men mamma sa att morfar inte ens hann lämna rummet innan mamma (äldsta barnet) var ute, så det gick undan iaf. Tydligen skulle inte karlarna vara med i rummet på den tiden.. Samt att man skulle rakas och ges lavemang. Lite skillnad från nu.
Tyvärr lever inte mormor längre så jag kan inte prata om detta med henne. Vilket känns riktigt sorgligt, om jag ska vara ärlig. Nu känner man ju hur mycket man skulle vilja fråga och prata om..

Men jag hoppas också att jag blir som min mamma, hon har tryckt ut tre med bara lustgas :)

Ang flytningar :crazy:
Jag har fått mer nu mot slutet, men jag ska inte klaga!
Har haft en väldigt lätt graviditet om man jämför med mina vänner som också föder/ har fött iår.
Så lite mera flytningar är en baggis!

Lustgas verkar vara the shit. Min karl vill också prova på det när vi är där, vi får väl se om jag släpper ifrån mig masken till honom ;)
Jag undrar vad man kommer säga under tiden man är hög på lustgasen?
En av mina kollegors kompisar hade de sytt ihop fel efter födseln och skulle "göra om", läkaren var bergis lite nervös för att berätta det. Men hon var rätt så hög så hon bara ropade ut att "Det är lugnt! Sprätt opp mig bara!"
Själv skulle jag bli galen...:angel:

Nä du, jämfört med andra så är verkligen flytningarna ingenting, även om de är jobbiga.

Morfin känns lite sådär om jag ska vara ärlig. De biverkningarna gillar jag inte alls, så det hoppas jag att jag slipper.

Är det biverkningar av morfin? (annat än att man inte kan få det precis när bebisen ska ut, eftersom den påverkas?)

För egen del måste jag säga att morfin är det absolut bästa smärtstillande jag har upplevt. Smärtan försvinner, och istället blir man lite euforiskt sorglös och lycklig. Jag kan ha förståelse för att det finns folk som blir morfinister, den där euforiska, sorglösa känslan är väldigt trevlig. Negativa biverkningar har jag inte märkt av alls (utom en gång, när jag fick gallkramper, och det var förståss inte kul, men inte utöver det). Annat smärtstillande jag har fått har just bara dämpat smärtan, jag har inte blivit lycklig av dem.

Lustgasen tyckte jag mest man blev tillfälligt lite dimmig i huvudet av, så att man liksom inte riktigt fattade hur ont man hade. Men hög tyckte jag inte jag blev, och sa inga tokigheter alls. Kräktes en gång när jag råkade dra i mig för mycket, men det var väl det enda som hände utöver tillfällig dimmighet.

Senast ändrad:

Idag vaknade jag sammandragningsfri, tack och lov! Får fortfarande sammandragningar om jag går fort, men annars är det lugnt. Jämfört med igår då jag hade sammandragningar hela tiden är det en baggis!

Tja, frågan BM ställde oss på föräldrakursen var typ "Vad händer om man får en överdos av morfin/ hur kommer det sig att man dör om man får en överdos av morfin?". Jo, musklerna slappnar av för mycket och man slutar andas, eftersom kroppen slappnar av så mycket och slutar sköta sådana saker själv med.
Därav är de ännu mer noga med att se till att bebisen andas och återhämtar sig om man fått det eftersom de är påverkade av det.
Samt att det kan ta dagar innan morfinet lämnat bebisens kropp helt och ja, det känns inte riktigt helt ok kan jag inte påstå :crazy:
(jag hade tidigare läst att det tar upp till ett dygn innan morfinet lämnar bebisen, men BM, som nyligen jobbat x antal år på förlossningen sa att det tar dagar..)

Men, det är ju många som får det och bebisen klarar sig bra, det är bara det att jag inte vill att min bebis ska vara drogad när den kommer ut och den närmsta tiden. OM det inte verkligen är ett måste att ta morfin för att klara ut situationen. Men då väljer jag nog hellre att lida mig igenom en EDA - och hoppas på att den hjälper som den ska och att läkaren kan sätta den på första försöket.
Har dessvärre hört en del negativa erfarenheter om EDAn av bekanta nu som inte riktigt gör mig bekväm med den, mer än det jag redan tagit reda på själv.

Vad skönt! Ibland är de verkligen sköna att slippa.. Men du kunde ju skickat dem till mig istället tycker jag ;)

Kl*
Kom just på att inatt fick jag gå upp åtminstonde 5 gånger för att kissa! :eek: Jag vet, det är inte ovanligt att man går upp på natten och kissar som gravid, men grejen är den att den enda gången jag gått upp på natten för att kissa var ett par, tre nätter nån vecka innan jag plussade!
Sedan dess har jag sovit som en gris, jag har absolut inte behövt gå upp för att kissa! Och så nu, hur jäkla många gånger som helst!
Det var riktigt irriterande att inte få sova.. Och det var helakut varenda gång, det var bara att hoppa upp o springa till toan. Kan detta vara ett tecken? Eller har bara ungjäkeln hittat blåsan? Det har dock varit lugnt nu.

Tja, frågan BM ställde oss på föräldrakursen var typ "Vad händer om man får en överdos av morfin/ hur kommer det sig att man dör om man får en överdos av morfin?". Jo, musklerna slappnar av för mycket och man slutar andas, eftersom kroppen slappnar av så mycket och slutar sköta sådana saker själv med.
Därav är de ännu mer noga med att se till att bebisen andas och återhämtar sig om man fått det eftersom de är påverkade av det.
Samt att det kan ta dagar innan morfinet lämnat bebisens kropp helt och ja, det känns inte riktigt helt ok kan jag inte påstå :crazy:
(jag hade tidigare läst att det tar upp till ett dygn innan morfinet lämnar bebisen, men BM, som nyligen jobbat x antal år på förlossningen sa att det tar dagar..)

Men, det är ju många som får det och bebisen klarar sig bra, det är bara det att jag inte vill att min bebis ska vara drogad när den kommer ut och den närmsta tiden. OM det inte verkligen är ett måste att ta morfin för att klara ut situationen. Men då väljer jag nog hellre att lida mig igenom en EDA - och hoppas på att den hjälper som den ska och att läkaren kan sätta den på första försöket.
Har dessvärre hört en del negativa erfarenheter om EDAn av bekanta nu som inte riktigt gör mig bekväm med den, mer än det jag redan tagit reda på själv.

Morfin får man bara om det garanterat är länge tills bebisen kommer ut, ingen risk att de ger det under pågående värkarbete oavsett hur ont man har. I mitt fall t ex så snittade de hellre än ge morfin, så det får du bara om förlossningen beräknas ta lång tid ännu, och de bedömer att du behöver få sova. Jag skulle tro att om man hellre vill, så får man ligga vaken och ha ont istälet, men då är väl risken att man inte orkar hela vägen fram kanske. Skulle gissa att det är värkhämmande, dessutom, så det är väl därför de inte ger det om man håller på att föda, utan bara ifall man behöver vila från alltihop. Efteråt däremot fick jag morfin, och det är otroligt skönt eftersom det verkligen släcker smärtan, och det kan man ju behöva efteråt när man är less på att ha ont!

Och jag lovar att de definitivt inte ger doser som är ens i närheten av att nån skulle kunna få en dödlig dos!

Vad onödigt att de skrämde upp er så för morfinet, men de kanske ville motverka att få folk som tigger om morfin under förlossningen, om nu det är ett problem. De små doserna som man får som smärtlindring har åtminstone inte jag blivit särskilt drogad på, utöver att känna mig ovanligt lycklig och sorglös en stund. Som att ta ett glas vin, ungefär.

Jag fick morfin ca 3 timmar innan min son föddes, jag var kanske öppen 6-7 cm, men det var just då bara pinvärkar så för att jag skulle kunna ta igen mig så fick jag morfin (med de två första så fick jag Petidin istället - ungefär samma verkan tror jag)...han hade full pott som nyfödd - så jag förstår inte varför det är sån skrämsel propaganda runt morfin

Jag tål inte ens morfin så det är inte ens möjlighet för mig. :crazy: Har fått det tidigare och blev dålig. Idag har jag en skitdag, beslut är taget Missan (Katten) ska avlivas och jag lipar konstant hela tiden. Är med andra ord värre än vanligt.

Nä, det är klart att de inte ger en så hög dos med flit, men man kan ändå inte påstå att bebisen inte skulle påverkas av det. All medicin man får i sig går ju över till bebisen också. Och bebisen är ju mindre än vad vi är så jag antar att det blir en högre dos för den än vad det blir för oss?

Det enda jag har hört lämnar ens kropp så fort du slutar använda den är lustgasen, därför är jag så positiv till den. Samt att jag inte hittar biverkningar av den, mer än yrsel och illamående hos mamman då. Och att man kan bli lite hög ;). Vare sig morfinet eller EDAn går ju ur fort. Eller de andra bedövningarna som man får.

Vad jag vet ges det som du säger om man behöver vila, men inte som smärtstillande i sista skedet.
Vet inte hur petidin påverkar bebisen till skillnad från morfinet?

I var fall känns det lite sådär också iom att man kan vara allergisk mot morfinet (eg all smärtlindring, antar jag). Har inte fått något sådant innan så jag vet inte hur min kropp reagerar mot det. Jag vet dock att jag kan vara känsligare än andra då jag är det för annat, men jag antar att de har saker att hämma allergiska reaktioner med i så fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 138
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Autistisk bror
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur