Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Vad skönt att hen voltat!

Själv har jag varit på TUL idag, eftersom bebis var 13% mindre än "normalt" förra gången. Hon hade spurtat till och var bara 5% mindre nu, så det såg bra ut!

Och så har FK lyckats göra mig nervös... Jag ringde dem direkt jag plussat och frågade vad de skulle beräkna min fp på, eftersom jag inte var fastanställd. Jag har ett timjobb och ett ställe jag vikarierar på vid behov. Handläggaren sa att eftersom jag inte var fastanställd skulle de beräkna min FP på min inkomst under 2011. Ringde en gång till när det var dags att skicka in inkomstuppgifter, fick samma besked då, det är hela 2011 som gäller. Nu helt plötsligt, såhär tre veckor innan BF, är det 2012 som gäller...Synd bara att jag knappt jobbat i år. Skulle bli uppring av en utredare imorgon eller övermorgon, hoppas det löser sig, annars blir det att dra åt svångremmen...

FK har en viss förmåga att göra en nervös. Sitter och väntar på att min arbetsgivare ska göra min sjukanmälan ang. sjukskrivning till FK nu, sen får man väl se om det blir beviljat eller ej. Känns som ett enda stort lotteri.

God morgon allesammans...

En natt med rejäla sammandragningar. Har drömt helt galet inatt, kanske är det snart på G ;) Eller är det för att jag såg något program igår om förlossningar. Tar lätt upp inspiration till drömmar av det jag ser på tv.

Hihi är du galen ;) Jag vågar inte kolla på några program om förlossningar längre :o
Läskigt som tusan jue :p

Igår visade min man ännu en gång att han är mannen i mitt liv :love:
Fick ett ordentligt psykbryt över att jag bara går hemma och kommer att göra det under resten av graviditeten och hela mamma ledigheten.
Hormonstin till tusen gjorde att det kändes som mitt liv var slut...:angel:
Mannen min var helt slut och höll på att somna när jag kom tjutandes in i sovrummet. 45 minuter senare av peppningar om att jag har hur mycket möjligheter som helst och fotmassage :o och vuxenmys :D Så kändes livet värt att leva igen.

Att ställa upp så fast man är pisstrött är kärlek :love:

Suck...

Min föräldrapenning ska inte baseras på min inkomst för 2011 som de sagt innan när jag pratat med dem, utan 240 dagar tillbaka i tiden. Det innebär att jag kommer få lägstanivå. Precis vad jag ville få veta så här 3 veckor innan BF...

Frågan är ju vad din karl kommer på mer som ska göras när de där punkterna är klara? :grin: Det brukar ju kunna vara så att man planerar in saker hur som liksom.
Det enda jag ser som tar tid egentligen är ju att bygga lösdrift. Fast det är ju rätt lätt ordnat även med en bebis (missförstå mig rätt). När kossorna kommer in blir det ju merarbete med dem (mocka osv, beroende på hur ni håller med dem förstås).

Fast, egentligen känns alla de där punkterna som något som kan vara relativt lätt ordnade även om bebisen kommer. Med lite hjälp om inte annat.
Det hade varit värre om han hade som plan att helrenovera huset på egen hand innan bebisen tittade ut :D

Hade jag inte varit med bebis själv snart, och bott en bra bit bort, hade ni kunnat anställa mig som djurskötare :p

Haha ja det är många som säger så att det är väl ganska lätta saker att göra tills man förklarar helt och då ploppar nästan ögonen ut på dom när dom inser att är så mycket jobb med det :eek: och då inser dom att sambon e lite sen med sin planering :D

Skall försöka förklara lite

Som det är nu har vi 70st ungtjurar i våran stora lösdrift hemma och dom skall till slakt. Dom kommer att skickas iväg i 4 omgångar på 1 vecka. Det tar ju inga tider att lassa upp dom på lastbilen men när varje grupp åker måste man ha rätt se nummer och allt för annars får dom inte åka med. Så vi måste då gå igenom varje tjur och skriva nummer på just dom som skall åka då och eftersom dom går i lösdrift och är så många är dom inte direkt sällskaps sjuka av sig så att springa runt och skriva upp nummer kan ta tid :p

När alla dom är skickade så måste sambon börja bygga till avelstjurarna och det måste vara klart innan alla andra kor kommer in eftersom vi inte har utrymme för alla djur annars och för stor överbelastning kan man inte ha.

När bygget är klart börjar det tråkiga och jobbiga jobbet att få in alla 150kor + deras 130 kalvar. På en dag får vi in kanske 20-25 kor + deras kalvar om djuren inte bråkar för mycket, vill säga att dom inte vill bli infångade och bara rejvar runt i hagen. så 1 vecka får man räkna med att det tar innan alla är inne.

Visst det hade man kunnat göra fast man har en bebis hemma men nu är ju problemet att alla våra kalvar säljer vi ju och dom hämtas av en djurförmedlare första veckan i oktober och tar några dar innan alla är borta så allt måste ändå vara färdigt fast vi inte skulle ha haft barn men nu känns det ju extra mycket eftersom vi skall ha en liten på köpet just när det är som mest haha :eek:

Det bästa av allt är att sedan blir det lugnt och skönt för oss när allt är gjort, Det är bara majsen som skall skördas i slutet av oktober sen börjar inte det jobbiga jobber igen fören i februari då alla kalvningar börjar.

Vi har ju automatisk utgödsling som går var tredje timme och samma med foder så det är inte så mycket att göra med korna sedan. Då är det bara alla andra djur på gården som tar tid.

Så bebis får gärna stanna inne tills bf :rofl:

Ja dom är helt omöjliga ibland att ha och göra med, Sånt vill man gärna veta direkt för vilket år det gäller för dom så man inte får det som en chock sen bara ett litet tag innan man skall ha.

haha jag e helt inne på att kolla på förlossningar nu. Jag sitter varje kväll och kollar på youtube och bara längtar fram tills min kommer. Visst smärta i hög grad kommer det vara men det är ändå det bästa jag upplevt.

visst man e himla nervös och så för nu vet man vad som väntar än och det visste man ju inte första gången men längtar ändå ditt för att hur jobbigt det än blir för det något gott med sig :love:

Nej, usch vad tråkigt! Så typiskt när man trodde en sak och det visar sig vara på nåt annat sätt :(

Konstigt att du fick besked av två personer att det skulle räknas på 2011 tycker jag dock, kanske bäst att kolla igen ifall det råkade vara ett pucko utan koll du hade oturen att ha att göra med den här gången :devil:

Jag måste verkligen ringa dem och kolla hur det blir med min föräldrapenning, har jag otur hamnar jag också på lägstanivån men jag hoppas på att jag kan räkna upp lite i och med att mitt företag är så nytt, då ska man enligt deras hemsida ha rätt att räkna fp på den lön man skulle haft som anställd i samma bransch.
Är bara rädd att de ska hitta nåt kryphål för att jag inte ska kunna göra så...

Kanske bäst att ringa redan i eftermiddag, jag har inte hört ifrån dem trots att det var rätt länge sen jag skickade in pappret med moderskapsintyg...

Ja det är nog bäst att du ringer till dom och hör vad som händer, Ibland kan verkligen försäkringskassan vara sega och ibland går saker och ting fort.

Förra grav var dom skit sega på att skicka papper och gå igenom dom men denna gången har det gått fort för engångs skull.

Tog bara några veckor (ca 3) innan jag fick papper efter att jag skickade in mitt moderskapsintyg och nu är det redan klart vad jag får för föräldrapenning.

Jaa, jag gick på "bonnskola" på gymnasiet och har haft praktik inom lantbruk så jag tycker mig ha lite koll.. Men alla gör ju olika, så så bra koll hade jag ändå :p

Men ni har ingen anställd som kan hjälpa till? Eller typ hans pappa eller nått (om man ska vara så fräck och anta att han som så många andra, tagit över gården)?
Jag antar att det kostar en del att hyra in en avbytare också, bara för den här perioden.

Så först måste slakt-tjurarna åka, sen ska det byggas och efter det ska kossor + kalvar in.
Jag funderar bara på.. Varför måste korna in sist? Överbelastning, ja, men är avelstjurarna inne nu alltså? Annars finns det väl inget som egentligen säger att tjurarna måste in mer än korna? Såvida de inte blir galna då förstås.

Jag är inte så hajj på det där med slakt-kor (som jag antar att ni har eftersom ni har avelstjurar och slaktdjur hit o dit ;) och du inte nämner nått om någon mjölkning).

Men, ja, jag förstår att bebis gärna får stanna inne ett tag för er del! Och kanske inte helt ogärna ett par dagar till, om inte allt hunnit bli fixat ;)

FK är inget roliga att ha o göra med.
Är ju bara allmänt dåligt att du fått så galen information av dem :crazy:

Jag har kruxat en del med dem också.
Fick först veta att de räknar på min inkomst senaste 6 månaderna. Helt ok eftersom jag haft bra lön under den tiden, tänkte jag. Detta skulle jag skriva ner på ett papper och skicka in.
Ringer igen för att få hjälp och får veta att de gärna vill ha det senaste årets lön samt att de ska skicka ut ett välkomstbrev med info och papper att fylla i - man får inte skriva själv!
Ringer en tredje gång då jag i mitt "välkomstbrev med massa information" endast får ETT papper för arbetsgivaren att fylla i ang löneuppgifter. Jag vill gärna ha fler eftersom jag haft fler arbetsgivare (som man ju ofta har som timmis). Får veta att jag kan skicka in det papper jag fått samt resten i lönespecar.
Ringer ännu en gång för hjälp och får veta att inkomsten från en arbetsgivare räknas först om man jobbat där i minst 6 månader. Dvs, en del faller bort för mig och från att ha tänkt att jag får rätt bra FP så kommer jag få lägsta eftersom det som räknas inte kommer vara mycket till lön.

Sista kontakten med dem går jag till deras kontor istället då jag inte känner att jag får någon som helst hjälp när jag ringer.
De kollar snett på mig när jag kommer in med 17 lönespecar och ett ifyllt inkomstpapper. Hon blir lätt chockad när jag säger att det är FK som sagt att jag ska skicka in det sådär. Hon tycker att jag skulle fått fler papper för arb.givare att fylla i, som jag tyckte med då.
Enligt henne kan visst en anställning under 6 månader räknas, men det är inte säkert. Det ska skickas med iaf.
Och hon undrar om jag ansökt om havandeskapspenning då jag inte kan jobba mer? Nä, för det får man inte som timmis, enligt mina kontakter på FK. Men det var visst ändrat, så jovisst kan man få det, om man jobbat tillräckligt mycket.

Så, FK är ett jäkla skit när det gäller att de ska ge information till en. Man tycker att de som sitter där ska ha fått en kurs och uppdateringar om vad som gäller här och nu, men det får de väl knappast med tanke på vilken info de ger.

Jag kan inte annat än o beklaga att det blivit som det blivit för dig. Det är ett jäkla skit att gå från tron att man kommer få rätt bra FP till att få veta att det inte alls kommer bli så bra som man trott.
Hade man fått veta rätt från början hade man ju vetat det och varit beredd på det, men nu är det ju en chock. Och inget man vill veta strax innan bebisens ankomst. :(

Om du inte har alltför långt till ett av FKs kontor så skulle jag hellre gå dit än att ringa. Jag tycker personligen att det är lättare att diskutera öga mot öga än i telefonen, samt att jag fick den bästa hjälpen när jag gick dit istället för att få olika bud från dem på telefon.

Men det är väl dessvärre skillnad från kontor till kontor också, har hört att i stan här intill är de inte bättre på kontoret, men här där jag bor fick jag mycket bra intryck av dem som jag träffade.
Även om FK i sig verkar vara en skum myndighet med mycket krångel..

Kl*
Var hos BM idag.
Magen har växt en cm, bebis ligger fortfarande som h*n ska, hjärtljuden ligger på stadiga 135 slag/ minuten och allt ser bra ut.
Hon sa att molandet defenitivt var ett tecken på att nått var på G med tanke på hur de utvecklat sig och att livmodertappen nog mjukas upp och kanske börjat utplånats. "Det behöver inte ha öppnat sig något, men något är på gång", så sa hon! :laugh:
Har en ny tid till henne på torsdag. På ett sätt vill jag gå dit då - jag älskar min nya BM :love:, men samtidigt... Vill jag ju ha min bebis :p Men hon skulle smyga lite på mig sa hon och se hur det gick för oss, hon var också spänd av förväntan!
Nästa gång bokas tid för bedömning och igångsättning (om det blir en nästa gång), så att det finns tid åt mig om bebis envist klamrar sig fast där inne och inte vill komma ut.. Men det hoppas jag verkligen att jag slipper!

Senast ändrad:

KL:

Ni som inte orkar läsa allmänt gnäll kan hoppa över detta inlägg ;)

Orkar nog inte ringa FK idag i alla fall, fick just brev från kommunen om att de godkänt vårt bygglov för badrum vilket såklart är bra (fast det har tagit en helt orimlig tid) MEN, de har satt som villkor att vi ska ha en vikbar duschvägg, något som vi inte alls vill ha, vi tänkte mura upp en vägg till en duschhörna!

Blir så trött, idioten som är vår handläggare går inte att prata med och med mina graviditetshormoner är det ingen idé att försöka, förra gången började jag gråta och han vet inte hur man gör för att skicka e-post :mad:

Hunden har blivit biten rejält så vi var tvungna att åka och få honom ihopsydd, jag ligger redan ute med massor av pengar för en hältutredning på min häst som är hos en fodervärd så jag måste ringa och stöta på hos försäkringsbolaget också, jag har massor av tråkigt bokföringsarbete jag måste göra och bebisen har med 99 % sannolikhet inte vänt sig utan ligger med huvudet upp och trängs.

Ibland blir man bara less!

Igår visade min man ännu en gång att han är mannen i mitt liv :love:
Fick ett ordentligt psykbryt över att jag bara går hemma och kommer att göra det under resten av graviditeten och hela mamma ledigheten.
Hormonstin till tusen gjorde att det kändes som mitt liv var slut...:angel:
Mannen min var helt slut och höll på att somna när jag kom tjutandes in i sovrummet. 45 minuter senare av peppningar om att jag har hur mycket möjligheter som helst och fotmassage :o och vuxenmys :D Så kändes livet värt att leva igen.

Att ställa upp så fast man är pisstrött är kärlek :love:

Ja du min stackars sambo får uppleva en helt annan sida av mig numera. Jag mår skit av att vara hemma och bara vara. Jag saknar arbetet och det sociala nåt så grymt. Bölar varannan dag känns det som :)

Jaa, jag gick på "bonnskola" på gymnasiet och har haft praktik inom lantbruk så jag tycker mig ha lite koll.. Men alla gör ju olika, så så bra koll hade jag ändå :p

Men ni har ingen anställd som kan hjälpa till? Eller typ hans pappa eller nått (om man ska vara så fräck och anta att han som så många andra, tagit över gården)?
Jag antar att det kostar en del att hyra in en avbytare också, bara för den här perioden.

Så först måste slakt-tjurarna åka, sen ska det byggas och efter det ska kossor + kalvar in.
Jag funderar bara på.. Varför måste korna in sist? Överbelastning, ja, men är avelstjurarna inne nu alltså? Annars finns det väl inget som egentligen säger att tjurarna måste in mer än korna? Såvida de inte blir galna då förstås.

Jag är inte så hajj på det där med slakt-kor (som jag antar att ni har eftersom ni har avelstjurar och slaktdjur hit o dit ;) och du inte nämner nått om någon mjölkning).

Men, ja, jag förstår att bebis gärna får stanna inne ett tag för er del! Och kanske inte helt ogärna ett par dagar till, om inte allt hunnit bli fixat ;)

Ja hade sambon tagit över sin gård hade han haft råd att ha en anställd men han började från ruta ett och har byggt allt från grunden själv så han lån ligger på flera miljoner så därför jobbar han själv för att det skall kunna gå runt.

Japp vi håller inte på med mjölkkor utan vi har dikor som vi sedan säljer av alla kalvar på hösten och under våren köper vi in ungtjurar för att föda upp till slakt.

Ja alltså om vi skulle ta in alla djur samtidigt skulle inte det få plats i år för avels tjurarna tar upp en hel ladugård eftersom dom är så himla stora och sambon har nu utökat besättningen lite och därför får just inte tjurarna plats längre och då måste det byggas nytt. För skulle vi ta in kor och kalvar så skulle det bara vara en tjur i varje hage kvar och då sticker dom om dom blir ensamma ute. Nej nej avelstjurarna är ute på beten med korna då dom blir betäckta under sommaren =)

och korna tar vi helst in sist då vi särar på ko och kalv några dagar innan kalvarna åker till nya hem.

Gud så rörigt med blev att förklara haha men du har säkert ett litet hum hur det ligger till med sambons sena planer och en frustrerar gravid sambo :rofl:

Allt kommer nog bli bra i slutändan :D

Det är bara att klaga...Vi alla vet väl här inne hur det känns med allt och att saker kan vara extremt jobbigt när det går fel.

Det är ju därför vi finns här för att prata om allt som har med graviditeten att göra och till det räknas klagade till :D

Det är lixom bara att skriva varför man är arg,ledsen eller glad!

Har precis kommit hem från bb, tänkte jag skulle slänga ut lite bilder på lilla Ian =)

4-a782a55c-796517-480_5050bbefe087c35b0cc4e312.jpg

4-9748d14f-814169-480_5050bbefe087c35b0cc4e311.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 139
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka