Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Nej, bebisen får samma dos som du, eftersom ni delar blodomlopp. Det är ju inte som att ni får lika stor dos var, utan ni får samma halt i blodet, och blir lika påverkade.

Man reagerar väldigt olika på lustgasen, så det är samma med den som med allt annat, för en del funkar det jättebra, och andra mår bara illa.

Ingen som helst risk att de prioriterar din smärtlindring framför bebisen välmående, de kommer garanterat låta dig ha ont hellre än att ge något som kan påverka bebisrn negativt. Ingen risk heller att man får mer smärtlindring än vad som är absolut nödvändigt.

*KL*
Jag vill verkligen inte få morfin. Alla morfinpreparat som jag kommit i kontakt med har gjort mig skitdålig. Jag snedtänder så att jag är grön och illamående i minst ett dygn innan det lugnar ner sig.

Jag var övertygad om att lustgasen skulle göra samma, men den funkade faktiskt utan illamående för mig. Hög var jag inte, men lite snurrig och i en dimma. Sambon ville gärna ha provat lustgasen, men tydligen så fick han onda ögat om han ens närmade sig masken. Jag upplevde det som skönt att kunna fokusera på något, dvs masken och andningen, när värkarna kom, så om det var egentlig smärtlindring eller bara förflyttning av fokus vet jag inte egentligen.

kl

Jag måste säga att lustgasen verkade helt annorlunda på mig denna gången jämfört med förra.

Nu tyckte jag inte den "lindrade" så mycket, däremot var den fantastisk att ha att koncentrera sig på istället för smärtan. Kanske var det för att det gick så fort denna gången så kroppen inte riktigt hann med att "lära" sig den, för förra gången fanns det ju gott om tid till det. Då satt den fast i handen hela tiden och var med varje värk, nu var smärtan så annorlunda så jag glömde liksom av den (lustgasen) lite.

Fast att göra bebisen påverkad av morfin är ju knappast positivt, även om det är i en låg dos.
EDAn påverkar också bebisen negativt.
Jag ser inte var medicin inte påverkar bebisen? Och jag ser inte hur den påverkan är positiv. Visst kan den ta udden av smärtan och göra det möjligt för oss mammor att slutföra en vaginal förlossning, men att säga att bebis inte påverkas negativt tycker jag är fel.
Antagligen påverkas bebisen av lustgasen med, men den lämnar kroppen så fort att om det inte blir bra så är det väl bara att ta bort den.
Till skillnad från EDA, morfin och allt det som sitter i i ett par timmar, vare sig man vill eller inte.

Ang diskussionen om huruvida de ger en smärtlindring även om den inte behövs så tycker jag att det är lite fel också. Jag har en bekant nu som ville ha och fick EDA, vilket inte blev alls bra eftersom den bara bedövade halva kroppen och inte hjälpte alls som den skulle.
Jag vet flera som velat ha men som inte hunnit få och klarat sig ändå. Så jodå, jag tror allt att den ges även om man skulle kunna klarat sig utan.
Frågan är ju bara hur lätt det är att veta i förväg. Vissa är ju helt inne på att ta EDAn också, tex, och ger sig inte förän de får den.
Sedan finns det ju de där EDAn inte hjälper alls och de klarar ändå av att klämma ut ungen.. Om man väntar med att ge tills det verkligen behövs, tills det är "ta det här eller så kommer du vara tvungen att snittas"-läge, då hade ju inte dessa personer lyckats få ut ungen själva när EDAn inte hjälpt.
Eller har jag helt galet fel?

Sedan har alla olika smärttröskel, alla har olika syn på det. Jag vill inte proppas full med onödiga smärtmediciner. En kompis till mig sa att "Varför ska jag ha ont när jag kan slippa?" och tog allt hon kunde.
Vissa förlossningar drar ut på tiden och ja, ligger jag i 30 timmar utan sömn så vill antagligen jag också få sova lite. Men så länge allt går bra och jag har ork så vill jag inte ha en massa, för mig, onödiga mediciner i kroppen.

Lustgas har jag fått innan, fast i något lägre dos, så jag hoppas att jag kan klara av den nu med. Men då blev jag inte hög, bara något lugnare och varm i kroppen.

Som sagt, har aldrig hört talas om att nån fått smärtlindring i onödan på en förlossning. Om man vill kan man ju avstå allt, och ha ont i stället. Så att oroa sig över att få smärtlindring i onödan som man inte vill ha känns för mig smått absurt. Smärtlindring får man när smärtan blir outhärdlig, inte förr. Man får den när man ber om den, inte förr. Tycker man att det känns ok, och inte ber om något, så kommer man heller inget få.

Jag förstår inte riktigt denna rädsla/oro över att få för mycket smärtlindring under förlossningen, det känns för mig som en fullkomligt obefogad rädsla. För lite, absolut, men för mycket? Har aldrig nånsin hört talas om någon som i efterhand tycker att det var för lite smärta under förlossning, och som önskar att man hade fått ha mer ont.

Jag är också tämligen övertygad om att de inte ger en narkosmedel som är/kan vara farliga för barnet. Så den biten oroar jag mig inte alls för. Däremot är jag ju löjligt rädd för nålar, så av den anledningen vill jag helst inte ha EDA/Spinal. Samtidigt ska man aldrig säga aldrig, har jag tillräckligt ont så väger jag säkert pest mot kolera, och kommer fram till att pest verkar rätt nice :) Sen har jag ju faktiskt överlevt spinal en gång, så rent logiskt vet jag ju att det inte är farligt. Fast EDA verkar läskigt, då sitter väl slangen kvar?

För övrigt älskar jag pyssel! Inatt har jag sovit riktigt dåligt, och mannen måste jobba. Men Tuva leker för fullt i sin nya pysselhörna så jag kan småvila lite :)

Vem älskar inte pyssel :) Tänkte arrangera en pysselhörna någonstans i mitt hem. Måste bara slänga ut något först. Har monterat dit textdekor på spjälsängen nu. Det tog sin lilla tid och tålamod :)

Som sagt, jag tycker inte att du ska göra upp för stora scenarion och fundera så mycket när man inte vet alls hur de kommer bli.
De flesta får så ont under en förlossning så de tror att de ska dö, så är det. och ingen för smärtlindring innan det gör tillräckligt ont.
Som Mabuse så bra skrev, man får inte bara smärtlindring på rutin, man får det när det BEHÖVS, när det gör för ont, alternativt när kroppen behöver vila för att bebisen har det för jobbigt.

Alla förlossningar är olika.

Första gången tog jag EDAn, men den tog snett verkade i en timme och gjorde mig lam i ena benet. Sen fortsatte jag i mer än 12 timmar utan. Visst det gick, men det var INTE värt det. Bönade och bad hela tiden om att de bara skulle snitta mig.
Denna gång han jag inte ta den, men hade jag haft en "normal" förlossning skulle jag absolut tagit den när jag kände att det inte gick mer. Det är inte bara kroppen sóm får en välbehövlig paus när den tar rätt, utan även bebisen. Jag kan inte se varför man vill pressa sig med en massa smärta som är för mycket för kroppen när man är rädd för biverkningar av smärtlindring men inte tänker på vilken påfrestning det är för bebisen och vilket faktisk livsfara den sitter i när mammans kropp sen inte orkar mer.

I vår familjelivsgrupp var det flera som sa att de inte vill ha EDAn inna, ALLA tog den sen. Det ska bli spänande och se om din kropp orkar, men jag tror att eftersom din mamma hade lätta förlossningar kommer du nog också ha det, det där vekar verkligen gå i arv :)

Usch vad tråkigt med katten, det är det enda dåliga med att ha djur tycker jag, att man måste bestämma när det är dags för dem att dö :cry:

Skickar massa styrkekramar, det är ju extra jobbigt nu kan jag tänka mig med alla gravidhormoner i svaj...

KL: funderar på det här med amningsbh.

Jag antar att jag inte kommer att vara jättesugen på att dra ut och shoppa när bebisen just kommit och tänkte att jag skulle köpa åtminstone en på förhand.

Men hur sjutton ska man veta vilken storlek man ska ha? Antar att brösten blir rätt mycket större när mjölkproduktionen kommer igång men det är ju omöjligt att veta hur mycket?

Jag har nästan obefintliga bröst i vanliga fall som i och med graviditeten blivit en aning större, från att knappt fyllt ut A-kupa ligger mellan A och B nu så jag har ju inga bomber direkt till att börja med ;)

Ni som redan har barn, har ni några tips?

Jag hade den storleken när jag väntade mitt första barn, och jag körde helt enkelt utan. Det var det absolut smidigaste. I början, när det läckte en del mjölk, så hade jag amningskupor som jag satte in direkt i tröjan, det funkade bra. När jag nångång behövde ha bh funkade samma storlek som är jag var gravid, de blev inte vidarevärst större av amningen.

Så det funkar att sätta amningsinlägg direkt i tröjan? Det skulle ju vara jättesmidigt, då kan jag vänta och se om jag behöver nån bh :)

Tittar in, hör igentligen till sommartråden men den är inte så aktiv. Fick en flicka den 2 augusti och jag vill tipsa om Lindex amningslinnen! De ger lite stöd o är himla smidiga.

Så det funkar att sätta amningsinlägg direkt i tröjan? Det skulle ju vara jättesmidigt, då kan jag vänta och se om jag behöver nån bh :)

Ja, de har en liten tejpremsa på baksidan, så man kan fästa dem i vilket plagg som helst. Väldigt smidigt att inte behöva krångla med bh alls!

Då man är hemma går tiden sjukt fort, lilla Ian blir ju en vecka idag <3

ian_sot_5055b31f9606ee64dc4be5aa.jpg

Mina bröst växte en hel del och gör det nu med ser jag.

Men jag köpte bara en storlek större än vad jag brukar ha för amningsbehå sitter bättre än en vanlig bygelbehå. Det är mjukt material och även om brösten skulle vara lite större så får dom plats ändå och blir inte klämda så mycket alls.

Nästan all smärtlindring påverkar barnet men som alla andra säger så skulle dom aldrig ge något som betyder fara för barnet.

Visst klarar man av att föda utan sånt är det ju jätte bra verkligen men alla klarar tyvär av det och då är det bra att det finns och man kan ta det utan att det är större fara för barnet.

Som sakt min mamma har fött 4 barn enbart på lustgas och det hade varit skönt om jag med kunde det men smärtan är något som var så hemskt att jag fick ta en spinal med för att ens klara av det. Så hoppas du slipper ta något mer för att du är orolig för barnet.

Jag kommer köra så länge det går på lustgasen sedan får det bli en spinal.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 138
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka