M

maximilia

Min häst har hostat lite det sista. Började för ett par veckor sedan med nån torr hostning ibland, inte varje dag. Nu har jag varit bortrest en vecka, och dom som har tagit hand om henne har inte märkt något speciellt med henne. Men i förrgår när jag red hostade hon först en gång när jag gjorde iordning henne, och sedan 3-4 gånger trots att jag bara skrittade. Igår hostade hon säkert 7-8 gånger på 10 min när jag travade, valde att fortsätta trava lite för att se om det gick bort men det gjorde det inte.

Det är torr hosta, ingen rinnig näsa eller annan allmänpåverkan. Ibland blir det ingen riktig hostning, utan hon bara "väser"/harklar sig.

Ringde till vet idag, men dom hade stängt :crazy: Så hur ska jag göra nu? Kan jag rida henne lite? Bör hon ha täcke? Vad kan det bero på? Hon har bara varit skadad innan, aldrig sjuk, så jag är lite handfallen.

Sv: Hosta

den här "vintern" har varit hemsk för många hästars luftrör. vi tog bort en gamal ponny förra veckan pga. att hon inte svarade på behandling längre (hon har haft kvickdrag några år, men alltid svarat på behandling. dessutom gick hon på lösdrift med hösilage.)

även en annan gamal ponny har stora "problem"(har inte haft det förut) va inne på kliniken i tis. pga. att hon inte blir bra och svarar på behandling (ventipulmin, fabrol och cortison) gick ner med "kamera". inget slem men förträngningar i luft strupen, så det blir en cortison kur till. hon "häser" oxå. veterinären sa att det är ovanligt mycket problem med måånga hästars luftrör denna "vinter"

rent generellt så mår dom ju bra av att röra sig, ska dock inte ansträngas så bukandningen ökar. skritta ut en tur och håll koll på ev. bukandning. iofs. så går influensan här (runt gbg. vet att det är ett antal stall i karantän)

Men vad är det med vädret som gör att dom blir dåliga? Är det för varmt och fuktigt? Det låter ju rimligt iallafall, eftersom hon inte är den enda som har hostat.

Har oxå funderat på influensan, men vi har ingen kontakt med andra stall, och hon är som sagt pigg och glad i övrigt.

Ska ringa vet imorn igen, men kan man göra något annat för henne så länge?

hur ser ditt hö ut?? är det dammigt så kan det vara en orsak..

Det vi har nu känns väldigt fräscht och odammigt. Halmen känns oxå bra. Vi hade ett riktigt dåligt hö tidigare i höstas, men det är några månader sen vi bytte bort det. Tycker hostan borde kommit tidigare om det skulle bero på det gamla höet?

Jag har med hosthäst som nu tack o lov är sympomfri nu. Den här vintern har varit bedrövlig för tex höet. Vi har kastat massa hö pga av att det börjat mögla. Det har inte gått att lager hålla hö på ett bra sett med allt fukt som varit nu.

Mitt första tips är att du verkligen går igenom höet som din häst får. Lukta, kolla om det dammar, kasta ALLT som inte luktar gott och friskt.
Sen vet jag inte hur du har din häst uppstallad, börjar din häst hosta så måste du se över din häst stallmiljö. Byt halm mot spån, se till att du vädrar mkt i stallet ( öppna dörrar om det går), sopa stallgången när hästarna är ute, borsta inte leriga hästar ute, vattna höet. Står du med fler hästar krävs det ju att alla i stallet hjälps åt, men du skrev ju att fler hästar börjat hosta så det kanske är dags att se över stallmiljön.

Jag tror att du måste åka till nån klinik och få ett vetrinärutlåtande och medicin mot hostan!

Lycka till!!

Jag tycker faktiskt vårat nuvarande hö har hållt sig riktigt bra. Vi har packat in det i halm och hämtar bara för några veckor i taget. Det gör att vi automatiskt kollar igenom alla balar när vi lastar upp det på loftet. Sedan luktar jag alltid ordentligt på varje ny bal, eftersom det förra höet var så dåligt...

Hon står på torv, och får bara nån skiva halm att tugga på. Dom är ute ca 10-12 timmar/dag. Har dörrarna öppna så mycket går, dock fryser vattnet när det är kallt och hästarna är ute. Har alltid dörren öppen en bit på natten, och några fönster är öppna.

Är det verkligen bra att blöta höet? Har hört att det "händer" något då. Det gamla dåliga höet hade ju för hög vattenaktivitet när vi analyserade det, fast det kanske inte är samma sak?

Vi sopar inte så mycket när hästarna är inne, ska tänka mer på det dock. Lergrisar har jag inte tänkt på att man kanske borde borsta ute...

Det var någon mer häst som hostade lite, men han har slutat nu. Därför har jag avvaktat lite med att ringa vet, ifall hon skulle bli bättre oxå.

Om du behöver vatnna höt ska det vattnas precis innan fodring och då inga problem. Men är höt dammfritt behöver du inte vattna, det är enbart för att ta bort dammpartiklar.

Jag väntade oxå med att ta min häst till vetrinär, och tyvärr utvecklades hans hosta till kronisk bronkit. Ju tidigare du åker desto bättre är det. Han får medicinering fort och slipper att bli nedsatt och slipper kanske att få kronisk hosta. Bara ett tips, för du känner ju din häst bäst själv. Men om han tex bukandas, skulle iallfall jag kontakta vetrinären omgående då han kan ha fått luftvägsinfektion som gått långt ner i luftrören.
Att komma ut och röra på sig är bara positivt bara du känner efter så han inte blir lätt andfådd och flåsar. Långa skritturer är att föredra tills han slutat hosta..

Annars verkar ni ju ha bra stallmiljö, frågan är då vad hostan kommer ifrån. Viktigt att utreda tycker jag. För är dte varken dålig ventilation i stallet eller fel på höt så måste det ju vara nåt annat som orsakar detta?

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar