F

fossig

Min häst (17 år) har en återkommande hosta. Hon har haft den förra våren, förra hösten/vintern/våren.. och hållit sig fräsch tills nu :(
När hon medicineras går den bort, för en tid..
Jag kan inte ha bättre hö osv., vi har varit så extremt noga med det.

Fick i fredags reda på vad sjukdommen ev, kan heta (kommer ej ihåg det nu) :crazy:
Och nu hostar hon direkt hon kommer in i stallet, och till och med idag när jag red, men slutade när hon kom till hagen.. (de går ute dygnet runt)
De senaste dagarna har hostan som sagt återkommit med stormsteg.
:cry:
Jag vet att hon aldrig kommer att bli helst frisk från den, kanske ev symptomfri..
Men hon har aldrig feber, ser aldrig trött ut, utan hon är så pigg och glad..

Hur länge ska man orka kämpa?
Hur många omgångar med medicin ska jag ge henne?
Eller är det dags att låta henne somna in, innan hon "hostar ihjäl sig"?

Nån som har något tips, eller bara några kloka ord..? :confused: :cry:

Sv: Hosta!!

Försök ta reda på VAD som gör att hon hostar :idea:

Ibland kan det vara så att de reagerar på dålig halm eller på spån (luktar rätt starkt).

Hästen är ju inte gammal så jag tycker att man borde försöka hjälpa henne.

Det hon har heter COPD :(

Just nu kan jag inte ens ta in henne för att snygga till henne lite. Hon börjar hosta nästan på en gång..:cry:

Jag har verkligen provat allt, utom hösilage. Men hösilage kan ju lika gärna vara mögligt det med..

Ni som har hästar med COPD, eller haft hästar med det,
Kan ni inte berätta lite om era hästar, om hur ni fick hästen vara symptom fri, eller varför ni valde att låta den somna in.. ?

Snäälla ...

Min häst har astma... Det är ganska jobbigt... Men hon har klarat sig bra iår (hitills)

Hon måste iallafall ha frisk luft hela tiden så jag brukar ha en stalldörr öppen... Men det kanske inte hjälper med din häst???

Min häst är "bara" väldigt dammöverkänslig. Fast det är ju svårt att veta var man ska dra gränsen för när den är det och när den har COPD (kallas också bronkit och kvickdrag). En annan häst i stallet har fullt utvecklad bronkit.

Du hade redan din häst ute dygnet runt, och det är ju det bästa. Det hade jag också förra året på lösdrift, men det var vissa saker som inte var så bra där så jag flyttade.

Det enda rådet jag kan ge dig är HÖSILAGE. Några dagar på hö och min häst är jätte dålig, och då gäller det ändå superfint hö...

Du skrev att "hösilage kan ju lika gärna vara mögligt det med.." Man ska varken ge hö eller hösilage som har en antydan till att vara mögligt! Du känner på lukten om det är bra. Dessutom är det lättare att få hösilage mögelfritt än hö. När man skördar hö är man ju mer beroende av vädret.

Jag ger min häst vitlök också. Inbillar mig att det hjälper lite i alla fall.

Hur ofta går din häst på medicin? Min får ventipulmin (bronkvidgande) och slemlösande i 6 veckor, och antibiotika i 10 dar varje vår. Fast förra året när han gick på lösdrift så räckte det med endast 3 veckor med ventipulmin.

Måste du ta in hästen nån gång då? Jag binder nästan alltid upp hästen ute när jag borstar. Om du måste ta in hästen så tänk på att det ska ha gått några timmar (helst 4) sedan du mockat, soppat etc. Det tar ungefär 4 timmar innan alla småpartiklar lagt sig. Och det är de små som inte syns som är farligast. Och det är klart att din häst som är känslig reagerar på dom.

Jag har läst här inne på buce om nått som heter carageen, eller nått sånt. Tror det var en rödalg? Den verkar ha gjort underverk för vissa hästar. Kanske nått som är värt att pröva?

Jag vet att det är jobbigt att ha en sjuk häst, så jag lider med dig! Men ge inte upp!

Idag känns det bättre, både för mig och hästen skulle jag tro :)
Vet. har varit ute igen och gjort en grundlig kolla av henne, och det verkar inte vara så super allvarligt som jag trodde (redo att låta henne somna in,..)
Så från och med imorron får hon ventipulminn + fabrol,
idag fick hon en spruta cortison.
Idag när hon var inne när vet kom så hostade hon bara en gång :)

Nu ska jag byta till hösilage, och så får vi se hur det går med att hitta en lösdrift.. *håller tummarna*

Men jag kan alltså räkna med att måsta ge henne medicin varje år i princip....?

Gu vad skönt! =)
Fabrol, är det slemlösande?
Jaha, jag trodde din häst gick på lösdrift nu? Jo, lösdrift slår allt annat! Skulle också vilja ha min häst på lösdrift, men det finns ingen bra i närheten.

Jag skulle tyvärr tro att din häst behöver en kur varje år, men det är ju svårt att veta. Vissa hästar får sig en kur varje höst och varje vår, vissa som min bara varje vår. Men han fick ju som sagt var en kortare kur när han gick på lösdrift än när han står inne. En del hästar klarar sig med en kur bara vissa år när det behövs. Det beror ju ganska mycket på hur vädret är, hur de mår. Blä för regniga perioder! Den fuktiga luften retar slemhinnorna i luftrören som producerar massor med slem =(

Vi ska precis till att bygga en lösdrift nu :bump:
Hon äter medicin, håller på att vänjas in på hösilage..
och hostar inte.... *håller tummarna* :)

Hej!
Har hört att aloevera (finns en dryck) ska vara bra. Man sätter in en högre dos i början o ger sedan en mindre dos hela tiden. En ponny i vårt stall, med kvickdrag har fått det insatt. Rätt nyligen, men jag tycker hon är lite bättre.

Min dam var för massa år sen i princip utdömd pga kvickdrag, men lösdrift och hösilage har gjort henne helt symptomfri. Hon har inte fått medicin på 5 år. Lycka till! :)

Min häst var förra hösten/vintern hostig. Han hoistade när man red, när han var inne, när han la sig ner, reste sig, ja han hostade mycket och ofta. Vi bad veterinär om att få Ventipulmin utskrivet, och det dämpade hostan. Så fort vi tog bort medicinen återkom den. Ville inte fortsätta i all evighet, så vi började fodra med hösilage och då blev han helt bra. Har inte hostat en enda gång nu i höst, trots MYCKET boxvistelse pga. strikt boxvila.

Underbart med människor som tar tag i sakerna när hästen blir dålig. i mitt stall har vi en hosthäst den har fått Ventipulmin i 2 veckor, 1 vecka i september o nu ar den fått det i en vecka till, ägarn tycker att höt är kanon fint trots att det dammar som bara den, den hästen kommer att nog snart få lämna denna jord. Vi har tjatat på ägaren att göra något men inget händer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 087
Senast: nullo-modo
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 317
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar