fridiz

Trådstartare
Hej!
Min häst har börjat hosta då och då. Inte mycket men några enstaka gånger, inte heller varje gång jag rider eller pysslar med honom. Idag hostade han två gånger in i boxen och sen två gånger när vi var ute och red ( red ut ).
Men vad kan det bero på? Något måste ju ändå vara fel? Kan tillägga att han står på lösdrift och får allt hö utomhus. Men kan det vara så att han är allergisk eller känslig mot damm?
Å vad ska man göra åt det? Tänkte kolla runt lite först, men annars får jag helt enkelt ringa vet och fråga.
Mvh Frida

Jag tycker du ska låta en veterinär kolla honom. En helt frisk häst hostar inte. En allergi behandlar man ju i regel inte bort med medicinering, men är det något bakteriellt ska han kanske ha antibiotika. I vilket fall är det bra att reda ut vad hostan beror på för att försöka åtgärda orsaken. Även hästar på lösdrift hostar om de t.ex. är känsliga mot damm eller mögel och höet inte är av bra kvalitet.

Kan vara flera orsaker till att din häst hostar, och kan, beroende på vad det är, behöva medicin för att lindra hostan. Ring vet som kan komma ut och lyssna på lungor och luftvägar och även ge dig en vettig rekommendation. Vad gäller just luftvägar skulle jag ringt ut en vet som kan komma snart, i och med att det ofta kan förvärras för var dag som går. Och vet du inte konkret vad som är fel, kan vi heller inte ge dig vettiga tips heller.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter