• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare orakel96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 238
O

orakel96

Mitt halvblodsto har nu till och från haft hosta sen jan!8mkt hosta) hon har fått medicin som kortison,antibiotika,pencillin och slemlösande,åter kortison och nu får hon kortison i tablettform. Hon har från och till blivit bättre men inte helt bra..men nu när vi började med den sitsa medicinen hostar hon lika som innan:( nu vet jag inte va jag ska göra hon är 16 år har i grunden en pollenallergi så känner att är det nån mening att fortsätta?!! :( hade ni fått henne utdömd? hur länge hade ni kämpat?
tacksam för lite råd!

Sv: Hosta

nej hon har aldrig hostat av hennes allergi.. och pollen kommer ju inte förrän nu tex. Veterinären kliar sig i huvudet och ger mer medicin ihopp om att det ska försvinna.. hon hade först typ kvickdragssymtom men fick ingen diagnos.. så ja vet inte..:(

Jag har en ponny som har tendens att hosta också.
Vad jag kommit fram till så är det höt som är något "dammigt", har 2 höleverantörer så jag har testat mig fram. Jag skakar höt uppe på loftet vid taklampan (annars syns det inte). Så fort det dammar något kasserar jag det, det luktar bra och man ser inget mögel el.dyl.
Det finns ju andra orsaker till hosta, har man spån så kan det vara dammigt, dålig ventilation i stallet. Fick höra att hästar kan hosta av att de behöver avmaskas.
Min kompis har haft liknande problem med sin häst och var på behandling med henne, grunden var att den hade fått dåligt hö samt dåligt stall några år innan.
Nu är hon bra.
Lycka till.

Fick ta bort min älskade vän för ca 3 veckor sen pga hosta som inte blev helt bra trots medicin och stallmiljö åtgärder :(

Han blev ännu sämre när dom började va ute även på nätterna när det blev varmare ute. Vet misstänkte pollenallergi och vi tog gemensamt beslut att han inte är värd att behöva kämpa och bli medicinerad året runt....

Tungt, men det var det bästa beslutet.

vi har bytt stallmiljö osv.. allting som går att återgärda.. så känns inte så kul men det är ju bara att ta beslutet o så blir det...:/ tufft men synd om hästen vilket fall:cry:

Mitt beslut hade nog grundat sig på hur illa jag bedömde hästen mådde.

Alger och hösilage fungerade bra för min hosthäst, men det låter som om din är i sämre skick än min någonsin var.

Beklagar verkligen.

Ok, trist att inte ens Nostrilen funkade. :(

Den är ju annars en genial uppfinning eftersom den "återskapar" flimmerhårens funktion i nosen, så att dammpartiklar och sånt skit fastnar där istället för att dras ner i lungorna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 234
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 172
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 854
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18