Hosta och vatten

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sanfransico
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 027
S

sanfransico

Har två frågor!
Dels undrar jag om ngn vet hur mkt ungefär en häst dricker per dygn?
Dels vad man kan ge mot hosta?
Mitt halvblod har börjat hosta lite grann, nästan varje morgon, när jag släpper ut honom på morgonen. Hostar aldrig när han kommer in på kvällen.
Har hört att inte vitlök är bra pga att hästen inte kan ta upp mineraler och vitamiiner då.
Ngn som har ngt tips?
Tack på förhand.

Sv: Hosta och vatten

Jag hade börjat med att ta reda på varför den hostar.
Om det är efter att stå inne så är det kanske pga stallmiljön eller fodret, dammigt hö, halm dålig ventilation eller annat. I så fall tycker jag att det är bättre att ta bort orsakerna än att behandla hostan.

Hur mycket en häst dricker beror på hur varmt det är hur mycket mat den äter, om maten är torr eller blöt, hö innehåller lite vatten, hösilage mer vatten beroende på ts-halt, gräs innehäller mycket vatten. mina hästar verkar dricka mindre om det regnar, eftersom maten de äter ute då blir blötare.
Jag skulle tippa på att mina hästar dricker 15-20liter om dagen just nu. De får hö och arbetas måttligt. På sommaren betydligt mer, likaså mer vid hårt arbete.
Eftersom din häst hostar på morgonen så kanske det är stallmiljö som är boven. Jag skulle nog se över stallmiljön och konsultera en veterinär. Jag vet en del hosthästar som blivit bättre av alger

Hejsan och tack för ditt tips.
Tror också att det beror på stallmiljön när jag tänker efter.
Det är en gammal ladugård som vi har gjort om till stall nu och det är mkt damm och bråte där inne.
Funderar på att använda en industridammsugare och göra så rent som det går.
Tyvärr går det nog inte att få bort allt ,men det mesta iaf.
Hoppas bara att inte hostan blir kronisk.

Nja, efter vad jag läst så handlar det inte om att inte kunna ta upp näringsämnen utan om att hästen kan få blodbrist. Skulle det handla om att inte kunna ta upp vitaminer och mineraler så hade nog mina tre varit döda. Jag gav nog vitlök i tre, fyra års tid innan jag läste att det inte var bra. För övrigt håller jag med om att man givetvis måste utreda och ta bort orsakerna i stället för att bara behandla.

Håller med Forest Autumn om att det är viktigt att ta reda på orsaken till hostan.

Vad gäller vattnet, så dricker mina en hel del. De har varsin 20-litershink i boxen och hinken brukar vara tom på morgonen. Ute i hagen går det omkring 70 liter/dag (3 hästar), totalt blir detta då i genomsnitt 43 liter per häst.

Det är kallblodshästar, 155-165 cm i mkh, de fodras med hösilage (TS 57%).

Immer

Har för mig att jag har hört som tumregel tio liter per hundra kilo häst/dygn. Ta och ge lite grann för om det är varmt, kallt, gräset är torrt eller fuktigt etc.

Hej!

Dammigt i stallet? Dammigt hö? Prova att blöta höet lite kanske..? Det funkade för oss :idea: Hästarna fick/får också sitt morgon hö ute, och vi sopar rent på golvet där vi lägger höet..

Bara lite fundering, kanske värt att prova? :D

lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 062
Hästvård Min islandsherre på 13 år snorar efter ridning, aldrig vid något annat tillfälle utan endast efter. Snoret är vitt och tjockt, ser lite...
Svar
3
· Visningar
1 218
Senast: Roheryn
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 345
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 958
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka