Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

KL

Naken idag. Solen skiner och det är väl uppskattningsvis 12 grader varmt. Oklippt.

kl

nu är det runt 10 grader,blåser och mitt helklippta 17 åriga halvblod går med ett 200g HW amgio täcke:) går ute

Nej det är inte alls för sent :)

Hos mig går fbl med regntäcke och nordis naken. De går äntligen in om nätterna, sen i söndags. De verkar mkt nöjda med detta! Dock, fbl ena regntäcke hade läckt igenom igår =/ och det är helt nytt.

Impregnerade du innan du la på det? Oftast är de dåligt impreg. när de är nyinhandlade.. Jag brukar alltid spraya på ett lager extra. Better safe than sorry! :D

Glömde;

Edde går med sitt 200g täcke idag och kommer nog göra det ett tag framöver också..

Nu blev min tes fulländad. Efter att ha läst div trådar så är min bild helt klar.
(ps. rambo supreme heavy är enligt tillverkaren och åf ett vintertäcke:idea: ds.)

kl

häst 1:
inne: Rambo Supreme 420g m hals (går ej ute)

häst 2:
inne: Rhino 370g
ute: Bucas Irish Turnout 200g m hals (om dåligt väder dubbla täcken)

häst 3:
inne: Bucas Celtic Stable 370g
ute: Rhino 200g m hals (om dåligt väder dubbla täcken)

alla står i kallstall.

Just nu har pållarna:
Häst1. Amigo 600D ligth
Häst2. Amigo 1200D ligth
Häst3. Amigo 1200D ligth
Häst4. Naken.

Alla fyra står i stall. De tre första i ett kallstall med öppna fönster, skulle tippa 8-12 +. Den sista står i ett kallstall med endast öppen dörr, helt vidstilla i boxen ca 10-14 +.

Ute: Fleecefodrat regntäcke
Inne: Fleecetäcke / Naken

Knapplån

Min häst har antingen ett ofodrat regntäcke eller ett 150g fodrat täcke ute, föredrar att ha det ofodrade på men när det är blött åker det fodrade på. Är väl mellan +5-+15 grader numer.

Inne har han ett 150g stalltäcke på sig. Står i utebox och det kryper neråt nollan på nätterna nu.

*kl

min är nu halvklippt och har 200g både ute och inne =). Hals om det är regnigt. Är väl 5-8 grader här och regnigt/blåsigt stor del av tiden...
Är tänkt att hon får ha 200g tills det blir minusgrader, var precis lagom förra året =)
Fleecefodrat om det är riktigt fint nån dag.

Min valack går fortfarande ute dygnet runt, och har fleecefodrat regntäcke med ett fleecetäcke under :) Om det är lite kallare åker 250g täcket på :p

KL

Båda mina hästar går på lösdrift, den ena är halvklippt och den andra fullt påpälsad. Det är minusgrader från kväll till morgon, just nu är det runt 3 grader varmt ute.

Klippt häst går med Amigo 600D medium (200g)
Oklippt häst går näck.

Jag är helt fascinerad av vissa som nu täckar sina hästar med täcken som mina hästar aldrig ens kommer att behöva senare i vinter när det kryper ner emot -25. Jag som tyckte att 200g var i tjockaste laget till min häst nu.:o

knappen

200g 'bubbeltäcke' idag. Ska åka iväg och handla 400g vintertäcke i helgen tänkte jag.. Och nej, den kommer på först i vinter! ;)

På C? Kanske springer på varann i så fall :D

Mina pållisar går med regntäcke resp. naken. Fullblod och nordis. Snart åker nog dock ett tunnare thermotäcke på under regntäcket på fullblodet. Vädret ska visst blir ruskigare.

Jag håller med dig... Jag har ett vintertäcke som ligger runt 300 g och det är ju GALET tjockt. Supervarmt! En foderhäst hade ett 360 g täcke... Det var det mest otympliga jag sett och inte använde jag det heller.

Min nordis äter upp de flesta täcken man lägger på honom, han hatar det och blir så himla varm :p

På C? Kanske springer på varann i så fall :D

Mina pållisar går med regntäcke resp. naken. Fullblod och nordis. Snart åker nog dock ett tunnare thermotäcke på under regntäcket på fullblodet. Vädret ska visst blir ruskigare.

Yay! :D:bump: Ska vi boka tid? :idea:

min har på sig fleecefodrat regntäcke ute och fleecetäcke inne. Han är nu oklippt, men ska klippas till helgen, då får han ha fleecetäcket under regntäcket när han är ute:)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama