Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

ja men han är nyklippt och står som sagt i kallstall, vet inte om det till och med räknas som utestall! så varmt är det inte!
och tro mig han är inte för varm under..

Ikväll fick Cikoria börja använda fleecetäcke nattetid (dörren till containern och dörren till logen är öppna, så det är bara några grader varmare i stallet än ute).
Och imorgon börjar hon använda täcke ute, ett fleecefodrat regntäcke med halvhals.

Eftersom hon inte ansträngs så mycket (precis börjat rida in henne) så ser jag ingen anledning till att klippa henne i år, då kan hon lika gärna bli lite björn ;)

Senast ändrad:

kl

vbl f 92 : ofodrat regntäcke (fleecetäcke m helhals nattetid)
fbl f 04: 200 g allround/regntäcke (fleecetäcke nattetid)
vbl f 91: ofodrat regntäcke (som tas av vid 12)
vbl f 88: se ovan
hbl f 06: se ovan
korsning f 06: se ovan
vbl f 94: se ovan

*kl*

Belizzi är helklippt sen 3 (?) veckor sedan och just nu går hon med ett 100g regntäcke.
De går fortfarande ute och hon är inte kall, om dagarna går hon naken om det inte regnar.

ja men han är nyklippt och står som sagt i kallstall, vet inte om det till och med räknas som utestall! så varmt är det inte!
och tro mig han är inte för varm under..

Slänger du på tre 420grammare när det är -10 då eller? :confused:

Edd går med sitt regntäcke på sej idag med. Funderar på att fippla på ett fleecetäcke undertill om det fortsätter att vara frost på nätterna..

nej, är det så kallt har han ett tjockt innetäcke (600g) på under =)

Häst 1:
200g + 250g

häst 2:
200g

Båda är helklippta och går i hagen ett par timmar på förmiddagen.

*knapplån*

Min har gått naken de senaste tre dagarna (ute kl 6.00-21-00) I lördags när det var regnoväder + "storm" så frös han i sitt fleecefodrade regntäcke och fick på ett fleecetäcke under.

Min har regntäcke nu. Ca +9 grader, blåst och regn.

*KL*

Min pojk har ofodrat regntäcke om jag vet att det blir regn på dagen, annars naken.
Är fina och soliga dagar nu, om än kalla morgonar, men kyla bekommer oftast inte hästarna sålänge det inte regnar.

KL

Idag blev det fleecefodrat regntäcke. Behövs kanskeinte framåt dagen, men kommer hem skapligt tidigt.
På natten står han inne utan täcke, brukar aldrig ha täcke på nätterna, trots kallstall. Det är ju mest blåst och väta jag vill "skydda" honom från.

Jag är lite "anti-täcke"-människa (fast jag äger ett mindre berg täcken känns det som..) :devil:
Täckar endast..:
*vid blåst & slasksnö/nederbörd (i kombination) - fleecefodrat regntäcke med andasfunktion
*duggregn (inte direkt blöt, men rinner inte av och hästen torkar inte själv) - ylletäcke
*efter ridning vintertid då hästen ska stå inne - fleecetäcke.
det händer att jag täckar under andra förhållanden, men försöker att täcka så lite som möjligt så att hon sätter ordeeeeentligt med päls.
så nej, jag har knappt börjat fundera på täcke ännu, men på nätterna är det frost så snart är det nog dags..

Knappen

Det blev regntäcket idag med med jag ska nog slänga på 200grammaren ikväll. Det är trots allt riktigt kallt på nätterna..

KL

Min går med ett 200 g täcke dygnet runt (kallstall). Oklippt.

min är helklippt har 200 g med halvhals ute + i boxen.
han står i utebox.

*kl*

Min står helst naken men nu går hon i hage mitt på ett fält i halland = blåser mkt så hon har nu alltid ofodrat domani (tror ja det var?) regntäcke på, om det inte är strålande sol, då e hon nakenfis :p:D

Förlåt, men 420g är vad jag har på min häst (klippt) på vinterns kallaste dagar! :eek:

om ni letar efter förra vinterns tråd ser ni vad svea har på sina hästar vintertid. Om jag inte minns var det ca 800-1200gr vid nollgradigt.

kl

Min häst har ett tunt stalltäcke inne och ett 100gtäcke med helhals över när han är ute.
Är ca 8-10 plus här. Han är inte klippt, men har å andra sidan ingen päls så han är i princip helklippt.

om ni letar efter förra vinterns tråd ser ni vad svea har på sina hästar vintertid. Om jag inte minns var det ca 800-1200gr vid nollgradigt.

Nästan lite löjligt. Stackars häst stå där med typ 4 tjocka täcken på sej.. Snacka om tungt!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama