Hösilagekvoten är 10,2

mimus

Trådstartare
Ska jag skratta eller gråta?

Tänker göra ett tappert försök i kväll på att räkna lite, men ville höra vad ni tänker.

Kan det rent av vara skadligt?

Sv: Hösilagekvoten är 10,2

JAG skulle ha skrattat, men jag har ett svårfött sto å andra sidan.
Nackdelen är väl att man kanske måste begränsa lite om man har en lättföding. Fördelen är ju att inget kraftfoder alls behövs.
Vill du sänka kvoten kan du ju ta till olja.
En sån hög kvot på ett grovfoder är ingen som helst fara, gräset har ju högre kvot än så;)

Vilken av kvoterna??? Finns flera att hålla reda på. Utan mer utförlig info är det svårt att svara.

Energi/smrp-kvoten. Den andra kvoten att hålla reda på är ju kalcium/fosfor och det vore ju INTE bra om den låg på 10, ska vara 1,2-1,8 helst.
Så - uteslutningsmetoden säger energi/smrp!;)

Jag visste att det skulle vara högt, jag hade räknat med att ha en gammal häst, och en dräktig treåring, då hade det varit toppen.

Nu har jag ingetdera..

Ena halvblodvalacken som jag tränar hyfstat hårt, kan lätt bli något tunn, så där lär det ju bli bra.

Men en redan överviktig tinker, ett överviktigt, 3 årigt halvblodsto, och en schettis......

Jag hade tänkt ge alla fri tillgång ute i vinter. Men nu går väl inte det?

Jag har absolut inga problem att ta bort kraftfodret på någon av mina pållar.

Jag tycker gott du kan prova att ha dom på fri tillgång, funkar det inte får du ju fundera om.

Men ofta går det bra. Ett år hade vi ett grovfoder men en kvot på 9,5, fri tillgång till mitt fullblod och en islänning. Trodde i mitt stilla sinne innan att detta kommer aldrig funka för islänningen. Men det gick jättebra, han blev inte alls överfet. Åt ca 12kg/dygn och var jättefin i hull och muskler. Reds ej hårt. Mitt fullblod åt ca 17kg/dygn och hon var kalasfin i kroppen!

Nu är det ju inte så lätt att få tag i halm i år, annars kunde du ju blanda ut lite?

Vill du sänka kvoten kan du ju ta till olja.
En sån hög kvot på ett grovfoder är ingen som helst fara, gräset har ju högre kvot än så;)

Kan du förklara hur det funkar med oljan?!

Mackan/som också har skyhög kvot, men en häst som står bra på det - dock alltid nyfiken att lära mig bättre och mera!

:bow:

Eftersom hästen inte blir fet av mer protein så förstår jag inte riktigt problemet. Det viktigare är ju den totala energimängden och det säger inte förhållandet mellan energi och protein något om.

David

Jag har tur ang halmen. Jag hela året försedd. De står på halm, men det är kornhalm.

Jag har även köpt in 500 balar hö,som jag tänkt spara till våren.
Analysen där har inte kommit, men där brukar kvoten ligga runt 5, så det kanske går att blanda hela vinter.

Fast det kommer bli rejält oekonomiskt, för storbalen väger ca 250 kg, och jag vill ju slippa slänga så lite som möjligt innan man måste öppna en ny.

Så du tror alltså att det bara är att ge dem fritt?

Då verkar det ju enkelt.

Olja innehåller ju bara energi och inget protein alls.

Så säg att du har en kvot på 10 på grovfodret, mj 5 och smpr 50. Hästen äter 10 kg = mj 50, smrp 500. Lägg till 3 dl olja = 60 mj, 500 smrp. Kvot 8,3.

Vips har du ju sänkt kvoten med 1,7.

Dock måste man ju se till den totala mj-mängden, olja är ju rent "fett" så det är väl inte så lyckat att tillsätta om hästen redan får i sig det mj den behöver. :-)

Senast ändrad:

Eftersom hästen inte blir fet av mer protein så förstår jag inte riktigt problemet. Det viktigare är ju den totala energimängden och det säger inte förhållandet mellan energi och protein något om.

David

Gör det inte?

Fast här är ju energin hög den med.

Jag visste att det skulle vara högt, jag hade räknat med att ha en gammal häst, och en dräktig treåring, då hade det varit toppen.

Nu har jag ingetdera..

Ena halvblodvalacken som jag tränar hyfstat hårt, kan lätt bli något tunn, så där lär det ju bli bra.

Men en redan överviktig tinker, ett överviktigt, 3 årigt halvblodsto, och en schettis......

Jag hade tänkt ge alla fri tillgång ute i vinter. Men nu går väl inte det?

Jag har absolut inga problem att ta bort kraftfodret på någon av mina pållar.

Tvärtom är det. En grovfoder med hög kvot är oftast idealiskt för lättfödda hästar. Då får de sitt proteinbehov tillfredsställt utan att behöva äta onödigt mycket energi. Hade du haft mer svårfödda hästar är det troligt du skulle få sätta till mer energi innehållande foder för att hålla hullet. Nu vet vi ju iofs inte dina konkreta värden men principiellt är det så..HH

Vad händer med överskottet av protein? Kissar de bara ut det? Min har ju en tendens att kissa mycket när hon får grovfoder med högt proteinvärde.

Jag trodde att man skulle försöka få en balans mellan enerig och råprotein. Och när man har det så får man en häst som vare sig är smal eller tjock.

Ditt påstående låter ju väldigt logiskt men ändå så känns det som om hästen får för mycket så borde den lägga på sig vare sig det är MJ eller Smbr. Fast sen har jag också läst att det går åt en del MJ för att förbränna Smbr. Kan det ha med det att göra?

Hästar som går på bete brukar ju alldit vara lite för runda (man känner revbenen med viss svårighet) vare sig de rids eller inte. Min är ju sådan att hon blir tjock bara hon tittar på gräs.

Förstår ju att energin också är högre på ett bete. Men av alla de analyser jag har sett så tycker jag inte att MJ värdet ändras så mycket. Det brukar ju alltid ligga mellan 6,5 till 8,5 och oftast mer åt 8 hållet till oberoende av skördetid. Smbr skiftar ju dock enormt.

Ju mer man lär sig om foder desto mer inser jag hur svårt det är.......!

Mvh

Tora

Ah, då tänkte jag nog fel.

Iom att energin är så hög, så tänkte jag det som negativt.
Proteinet är jag inte orolig för.

Det idealiska blir då att man inte behöver trixa med olika andra foder, som förra året, när de behövde mer proteiner, men de flesta fodermedel gör ju så att även energin höjs.

Nu hänger jag med.
Tack.

Härikring har energin nästan alltid legat runt 10 av det som jag köpt.

Fast överskott av protein omvandlas ju till fett!?

Ja, om den totala energigivan är för hög, men det har inget med förhålladet mellan energi och protein att göra. När man värderar fodret är energi från protein medräknat i fodrets energivärde.

David

Olja innehåller ju bara energi och inget protein alls.

Så säg att du har en kvot på 10 på grovfodret, mj 5 och smpr 50. Hästen äter 10 kg = mj 50, smrp 500. Lägg till 3 dl olja = 60 mj, 500 smrp. Kvot 8,3.

Vips har du ju sänkt kvoten med 1,7.

Dock måste man ju se till den totala mj-mängden, olja är ju rent "fett" så det är väl inte så lyckat att tillsätta om hästen redan får i sig det mj den behöver. :-)

:bow: så mycket!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård