Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken av kvoterna??? Finns flera att hålla reda på. Utan mer utförlig info är det svårt att svara.
Vill du sänka kvoten kan du ju ta till olja.
En sån hög kvot på ett grovfoder är ingen som helst fara, gräset har ju högre kvot än så
Eftersom hästen inte blir fet av mer protein så förstår jag inte riktigt problemet. Det viktigare är ju den totala energimängden och det säger inte förhållandet mellan energi och protein något om.
David
Så du tror alltså att det bara är att ge dem fritt?
Då verkar det ju enkelt.
Jag visste att det skulle vara högt, jag hade räknat med att ha en gammal häst, och en dräktig treåring, då hade det varit toppen.
Nu har jag ingetdera..
Ena halvblodvalacken som jag tränar hyfstat hårt, kan lätt bli något tunn, så där lär det ju bli bra.
Men en redan överviktig tinker, ett överviktigt, 3 årigt halvblodsto, och en schettis......
Jag hade tänkt ge alla fri tillgång ute i vinter. Men nu går väl inte det?
Jag har absolut inga problem att ta bort kraftfodret på någon av mina pållar.
Fast överskott av protein omvandlas ju till fett!?
Olja innehåller ju bara energi och inget protein alls.
Så säg att du har en kvot på 10 på grovfodret, mj 5 och smpr 50. Hästen äter 10 kg = mj 50, smrp 500. Lägg till 3 dl olja = 60 mj, 500 smrp. Kvot 8,3.
Vips har du ju sänkt kvoten med 1,7.
Dock måste man ju se till den totala mj-mängden, olja är ju rent "fett" så det är väl inte så lyckat att tillsätta om hästen redan får i sig det mj den behöver. :-)