Hösilagekvoten är 10,2

Sv: Hösilagekvoten är 10,2

Skratta och var glad för att du slipper ge foder i krubban.:banana: Annars kan du alltid köra över det till mig istället:idea: :angel:

:rofl:

Ja, det var ju en ide!!
Jag kommer få slänga en del tror jag, tyvärr.
Med så pass få hästar är det tveksamt att jag gör av med hela balen inom en rimligt tid.

Nu har jag räknat lite på hippocampus hemsida.
Den gillade inte alls hösilaget.

Alla hästarna fick på tok för mycket energi, och onödigt hög del protein. Och då räknade jag på ca 8 kg, och utan något kraftfoder.

Jag ska försöka få hjälp av någon som kan räkna. Har en vän som har ett foderstatsprogram.

:rofl:

Nu har jag räknat lite på hippocampus hemsida.
Den gillade inte alls hösilaget.

Alla hästarna fick på tok för mycket energi, och onödigt hög del protein. Och då räknade jag på ca 8 kg, och utan något kraftfoder.

Jag ska försöka få hjälp av någon som kan räkna. Har en vän som har ett foderstatsprogram.

Hippocampus program fullkomligt "skriker" på mig när jag räknar, varje gång.Min häst behöver nästan 50% mer än vad dom föreslår, så det är bara att slå dövörat till:D
Jag använder mest programmet som miniräknare, och för att få till mineralkvoterna och så. Då funkar programmet perfa! Dock är det ju bra om man har koll på vad ens häst har för behov innan, jösses min skulle inte se grann ut om jag följde deras "råd".:crazy:

Olja innehåller ju bara energi och inget protein alls.

Så säg att du har en kvot på 10 på grovfodret, mj 5 och smpr 50. Hästen äter 10 kg = mj 50, smrp 500. Lägg till 3 dl olja = 60 mj, 500 smrp. Kvot 8,3.

Vips har du ju sänkt kvoten med 1,7.

Dock måste man ju se till den totala mj-mängden, olja är ju rent "fett" så det är väl inte så lyckat att tillsätta om hästen redan får i sig det mj den behöver. :-)

Men hur många hästar dricker olja om man inte blandar det med något?

Dricka olja är nog ingen som vill, men blanda med ett par hundra gram beftfor eller liknande, det gör ju inte sån jätteskillnad.
Detta var ett exempel då någon undrade hur man sänker kvoten;)

Jag vet ju att det brukar komma upp varje år.
Att just hippocampus inte är tillförlitliga, eller liknande.

Men jag tycker det är märkligt. Det är ju ändå SLU.

"suckar"

Problemet är inte programmet. Det räknar efter samma utgångsdata som de flesta andra program. Problemet är att inte alla hästar passar in när det gäller just mängderna. Kvoter o s v stämmer oavsett, men vissa hästar behöver mer energi än andra och då följer övriga värden med. Anledningen till att det inte stämmer är att det är mycket svårt att hantera saker som aktvitet i hagen, temprament, hur jobbigt ridpasset verkligen är o s v. För vissa hästar överksattas behövet och för andra underskattas det. Jag vill också minnas att hippocampusprogrammet säger att man ska titta på hästen och inte ändra något om den är i bra hull e t c.

David

Vårt hö har en kvot på 12,6 så skratta på du bara :D

Använder halm som kvotsänkare.

Ah, ja just det.

Tack för ett bra svar.

Håller med om att det är mycket mera som spelar in.
Det min valack förbränner av att fara runt i hagen på dagen, är säkert mera än vad han gör av med när jag rider.

Sedan ökar ju förbränningen när det är kallt ute, jag har ju mina ute mycket, så det spelar säkert roll.

Privata konversationer får ni ta på annat sätt än i diskussionforumet.

Boj/moderator

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård