aiquen

Trådstartare
Vi kontaktade igår vår höbonde och fick reda på att han nu helt gått över till att sälja hösilage istället för vanliga höbalar. Utmärkt tycker vi eftersom även vi tänkt gå över till hösilge pga gammelpållans hosta. Dock säljer han bara 250 kilos balar och en sådan bal skulle för våra tre hästar (fjordingar + shettis) ta ca 10-14 dagar att äta upp. Så nu undrar jag om det brukar vara OK att ha en bal öppen såpass länge utan att innehållet blir dåligt? Enligt höbonden var det helt okej att ha den öppen i ungefär max två veckor, men jag har alltid fått höra att det är omkring fem dagar som gäller innan silaget är förstört? Så är det någon som har någon bättre koll på vad som gäller?

Och vad bör man tänka på när man går över till hösilage? Att hästarna ska vänjas in långsamt och så är jag medveten om, så jag menar mer vad man bör kolla upp gällande balarna så att de är okej och inte 'dåligt gjorda'?

Tacksam för svar!

Sv: Hösilage

Jag tycker inte att du ska räkna med att balarna kommer att hålla sig frächa i 2 veckor hela tiden. Det beror bl a på hur kallt det är ute och hur blött alltså ts-halten är.
Men du kan väl göra som min granne. Köp hem torrt hö i början av hösten när det är varmt och i början av våren. Sedan kan du köra hösilage när det är som kallast.

Kan du inte öka på givan lite? Nu är jag lite extrem, jag vet, men mina två stora hästar fixar en 300 kg´s bal på 5-7 dagar och det fixar balen utan att bli dålig. ;) :eek:

Dock säljer han bara 250 kilos balar och en sådan bal skulle för våra tre hästar (fjordingar + shettis) ta ca 10-14 dagar att äta upp. Så nu undrar jag om det brukar vara OK att ha en bal öppen såpass länge utan att innehållet blir dåligt?
Jajamän! Under förutsättning att det är välskördat, välplastat hösilage (c:a 50% torrsubstans) etc. Jag förutsätter, att man löpande känner, ser och luktar på fodret.
Vi gör vanligen av med en 600kg-bal per dryg vecka, men det händer fr a vår och höst, att dom får räcka upp till 2 veckor också. Vi har balen ståendes och rullar av så mycket som behövs per gång.

Vänjas och vänjas. ;) Vi börjar lägga ut hösilage när hästarna kommer och frågar efter det, vilket brukar bli senare under hösten. Dom ställer om själva.

Övrigt.
Kolla plastningen. Ska vara minst 8 lager plast. Annars ökar risken för genomstick mm för mycket.
Kolla balarna du får, och tejpa för ev hål.
Vaccinera hästarna mot botulism. Självklart för mig.
Tänk på vid utfodring, att hösilaget är tyngre än torrt hö per volym. 1 kg hö blir alltså 1,5 kg hösilage, ungefärligen.

Avslutningsvis, hösilage är toppen!

LIA

Senast ändrad:

Vi har 3 fjordingar och en shettis, det går åt ca en stor bal hösilage på 8 dagar. Vårat hösilage har hållt sig bra, vi har haft det utomhus i kylan.

AnnaKarinA skrev:
Kan du inte öka på givan lite? Nu är jag lite extrem, jag vet, men mina två stora hästar fixar en 300 kg´s bal på 5-7 dagar och det fixar balen utan att bli dålig. ;) :eek:

Inte dåligt mellan 20-30 kilo om dagen (ja, jag vart tvungen och räkna ut ;) ) Gammelpållen hade nog fixat det men ungdjuren, tveksamt om de ens kommit upp i 15.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 880
Senast: Corax
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 159
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 640
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar