Hösilage v/s Hö

kvandi

Trådstartare
Min sambo har från flera håll fått höra att vi e korkade som fortsätter köpa Hö till våra hästar, och att det skulle bli så mkt billigare att köpa hösliage.
Jag -en inbiten hö-användare- kan inte se att det skulle bli så mkt billigare alls? Ger man blötare "hö"(hösilage) måste man ju ge mer för o få i hästens samma mängd torrsubstans och näringsämnen. Jag tror på kombinationen dyrt bra hö och foderhalm...

Är det så himla stor skillnad på priserna att det lönar sig att byta till hösilage?

Ni som ger Hösilage- vad betalar ni o vart ligger ts-halten?

Skriv gärna alla era tankar/åsikter i ämnet!

Sv: Hösilage v/s Hö

När jag kollade hö och ensilage hos återförsäljarna (alltså de som gjort grovfoder som affärsidé eller vad man kan säga) så låg priserna på ensilage (55% ts) på 3 kr kilot och detsamma ungefär på hö. Så... från "proffsleverantörerna" tjänar man inte på att köpa ensilage (inte förra året i alla fall).

Man kan ska inte bara jämföra kilopriset! En viktig aspekt är den risk man tar i samband med skörd och förvaring samt hur lätt det är att få tag på högkvalitetsfoder.

Förvaring av hö i södra Sverige kan innebära stora risker för mögelangrepp som gör att stora delar av skörden går förlorad. Med ensilage blir riskerna mindre och kvalitén över fodringssäsongen jämnare. Eftersom höskörd är extremt arbetskrävande jämfört med ensilage och den ofta gamla maskinparken drar mycket diesel och underhåll så blir det färre och färre som producerar hö.

Jag har alltid använt hö förut. Men vintern som var använde jag hösilage och mitt egna plastade hö. Jag gav 300kr för balar på 400-500kg. Torrhö 300 kr för 250kg.

Nu tar jag eget hö i år med, så det blir plastat hö. Det är för att jag inte kan förvara torr hö på ett bra sätt. jag ska köra småbal lite grann, men inte så det räcker en hel vinter..

Jag har ett par storätare så jag kan köra hösilage eftersom dom förbrukar det, men har man hästar som inte äter så mycket så lönar det sig inte.

Vet inget direkt om din fråga men alltid kul att se att det finns fler än jag som fortfarande är inbitna hö användare :D

Om det blir billigare beror ju så klart på vad du får betala för ditt hö och vad hösilaget skulle kosta hos dig.
Det skiljer ju sig från varenda gård man ringer till så det blir ju omöjligt att svara på.

För oss så kvittar det vi betalar 2,50:-/kg för hö (ts 84%) och mellan 2,00-2,40:-/kg för hösilage på ca 65% ts. (stora rundbalar med analys taget på)
Sen tillkommer ju fraktkostnaderna också.....

Max på en månad skiljer det kanske 200:-, så vi tar det som är bäst värden på och enklast för oss att hantera. (ställer en rundbal i hagen på vintern och fodrar med hö när det är varmare ute på höst och vår.).

men ring runt och kolla med dom i din närhet vad dom tar för sitt foder så vet du sen vad du ska räkna på. :laugh:

Min hyresvärd är väl att räkna till de större grovfoderproducenterna i vårt område, och han tar betalt per kg TS. Alltså kostar ett torrare foder mer att köpa, men istället går det ju åt mindre av det, och tvärtom. Det känns som att det är så man bör göra, för vattnet har man ju ingen nytta av.
Är hästmänniskor lättlurade iom att det inte är fler producenter som gör så?:confused:

I övrigt är även jag och de flesta i stallet inbitna höanvändare, men jag har börjat tina upp de senaste åren iom att hösilaget ofta haft så mycket bättre värden. Tyvärr ibland lite för bra, men jag måste börja tänka ekonomiskt, proteinfoder är dyrt...

De foder vi gett nu i vintras -ett parti hö + ett parti silage av andraskörd- hade båda liknande energivärden per kg foder! Silaget hade en TS-halt på 55%... :crazy:
Det är sånt som kan ställa till det lite när man har en lättfödd häst, annars är det väldigt bra foder! :D

Hej.

Jag ger mina hästar hö nu tar jag eget men skulle jag blitvungen att köpa så skulle det bli hö i alla fall då jag får fula eksem på händerna av att hantera hösilage.

Jag har bara två hästar så då hade jag fått köpa småbalar och då blir det dyrare.
Du har väl "bara" tre hästar fortfarande eller har du skafat fler?

Kram

I mitt fall fördubblades kostnaderna för grovfodret när jag gick över till hösilage. Har ju bara två så jag köpte det på halvstor bal om ca 200 kg st och fodret var slut i typ januari, så det var vara att beställa mer. Men hostan försvann nästan helt så det var bra:laugh: Har sparat hårt till årets beställning...

För oss blir det betydligt dyrare med hö. Främst p g a lagringsskadorna men också för att vi inte har någon som levererar. Vi har dessutom dåligt med plats att husa småbalar (jag vill absolut inte ha storbal hö p g a risken för bristande hygienvärden).

Vi har småbals eller mellanstora balar (40 resp, 170 kgs balar) beroende på antal och hästslag. Kr/kg ts kan vara relevant om näringsvärdet är exakt samma på två partier. Men inte ens då tycker jag det är intressant, jag köper utifrån den ts som passar och de näringsvärden som passar. Och så klart i den storlek som fungerar.

Jag är också höanvändare och kommer inte byta till hösilage så länge det finns bra hö att få tag på. Tycker inte alls om hösilage och tror inte det är bra för hästar egentligen. Det måste vara olika jäsning i olika balar, vilket i mina ögon innebär ett grovfoderbyte vid varje nyöppnad bal.

Vi har inga problem att lagra hö hos oss. Det ligger fint på skullen och vi fick max kasta 5 balar förra vintern.

Instämmer!Kommer att ha hö så länge man kan få tag på det.Tror inte heller att det är så bra i slutändan med hösilage.

När vi fodrar med torrhö äter våra hästar för 2500 kr i månaden, och när vi fodrar med hösilage blir kostnaden istället 400 kr. Så det är en oerhörd skillnad prismässigt där vi bor! Tyvärr så har det visat sig att våran fånghäst får återfall av hösilage, så i vinter blir det nog torrhö för hela slanten. Snyft säger min arbetslösa plånbok :cry:.

*KL*

Jag kan bara hantera småbal, oavsett om det gäller hö eller silage. Prismässigt/kg foder blir det betydligt dyrare med silage. Men ska jag räkna med de kvantiteter hö jag får kasta varje vintern om jag har hö är det nog närmast dött lopp.

Hästarna föredrar hösilage, och jag föredrar hösilage. Dessutom är det möjligt hitta ett hösilage med betydligt lägre MJ än hö = bra för ponnyn.

Så jag skulle aldrig vilja byta tillbaka till hö, och inte hästarna heller. De äter dock hö sommartid.

Jag ger inkl frakt 3.70 kr/kg för silaget, TS 50 - 55%. Småbal. Med de värden jag vill ha.

*KL*

Dessutom är det möjligt hitta ett hösilage med betydligt lägre MJ än hö = bra för ponnyn.

Hur kan det vara så egentligen?
Jag är ju lite novis på hö o silage, men man kan väl inte ta bort energi som redan finns i gräset, så hur kommer det sig att man kan göra silage med mindre energi än hö?:confused:

Det är mer vatten i silaget. Så¨1 kg silage är mer vatten än 1 kg hö.

Hö går sällan få ner under 7 MJ. Ett silage är inga problem.

Tänk såhär, 1 kg torrsubstans, dvs helt utan vatten, innehåller 12 MJ. Hö innehåller 84% torrsubstans (alltså 16% vatten). 1 kg hö blir alltså 10 MJ. 1 kg silage innehåller 50% torrsubstans (alltså 50% vatten), och 1 kg silage blir alltså 6 MJ.

Så om hästen behöver 60 MJ, kan den äta 6 kg hö. Eller 10 kg silage. Där är själva vinsten.

I slutändan om de har samma värden per kg TS, så får man samma 'slutsumma' då man måste ge mer av silaget för att få samma TS. Men för de där kroniska bantarna är det värt mkt att de kan få äta en hyfsad mängd kilo foder, även om hälften är vatten.

Jag tror jag förstår... Men ändå inte:confused:
För du ger väl samma mängd TS oavsett om du ger hö eller hösilage? Och då blir det ju ändå samma?

Hur kan du få längre tuggtid med hösilage som väger mer???
Om man jämför dun och bly... Om de nu kunde äta det:crazy::idea:
Du behöver ju en större volym dun för att få t.ex. ett kilo än om du tar bly. Så då skulle det ju vara mera o 'tugga' sig igenom med de lätta dunen än av blyet.

Knasig jämförelse jag vet, men om vi nu säger att vi har blött hö och torrt hö. Det udvidgar sig inte eller krymper i hop nämnvärt när det blir blött, så alltså får det plats lika mycket hö(/torrsubstans) i en behållare på en liter oavsett om det är blött eller torrt. Det som skiljer är vikten men det är samma mängd hö egentligen:idea:

Är det jag som är helt ute o cyklar eller???:confused:

Jag har inga bra erfarenheter av hösilage till fånghäst heller, trots att många säger att det ska funka:crazy:

Japps, om du har exakt samma MJ, så som jag skrev hamnar du på samma 'totalsumma', dvs i mitt ex 60 MJ, oavsett om du ger silage eller hö, om du ska ge samma mängd TS.

Dock, så om du ska ge 4 mål/dag t ex, så är det betydligt lättare att dela 10 kg på 4, än att dela 6 kg på 4. Och MINA (kan säkert vara väldigt individuellt) äter upp 1 kg hö eller 1 kg silage på samma tid, ta och ge några minuter (som mest beror på om det är fina eller grova strån etc). OBS tillägg: Jag skakar inte upp hösilaget, de får det i 'kakform', vilket nog också påverkar. Höet är löspressat det jag ger (enbart sommartid).

Ett annat ex när det fungerar mkt bättre med silage.
300 kg lättfödd ponny, behöver 40 MJ/dygn, och MINST 3 kg TS.

Vi tar ett 'typhö' med 8 MJ/kg. 40 MJ/8 = 5 kg hö. Det ger 4,2 kg TS.
Silage, 5.5 MJ/kg foder, TS 55%. 40 MJ/5,5 = (drygt) 7 kg silage. Ger 3,85 kg TS
Silage, 4 MJ/kg foder, 45% TS. 40/4 = 10 kg silage, ger 4,5 kg TS

Nu börjar det bli intressant, av det blötaste silaget kan hästen äta 10 kilo, och får ändå i sig MER TS än i de andra fallen. På fyra fodringar/dag kan den dessutom äta en hyfsad mängd varje mål. Och tugga betydligt fler timmar än kompisen i boxen bredvid med samma behov och som står på hö.

Så där är den stora vinsten, dels att få upp antalet kilo man kan ge på en viss mängd TS. Men också att beroende på häst kunna ger MER TS på samma MJ. Nästan som trolleri.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 876
F
Foder & Strö Hej alla! Jag är ute på jakt efter en häst. Jag tänkte att innan jag har köpt hästen så är det bra att veta vad det kostar, så jag...
Svar
11
· Visningar
6 454
Senast: FJ_
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411
Foder & Strö Vi har i alla år fodrat med hö och trivts med det men nu börjar höet bli så oskäligt dyrt att även vi måste bita ihop och funderara på...
2
Svar
38
· Visningar
4 082
Senast: Equi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar