Hösilage v/s Hö

Sv: Hösilage v/s Hö

Jag är också höanvändare och kommer inte byta till hösilage så länge det finns bra hö att få tag på. Tycker inte alls om hösilage och tror inte det är bra för hästar egentligen. Det måste vara olika jäsning i olika balar, vilket i mina ögon innebär ett grovfoderbyte vid varje nyöppnad bal.

Vi har inga problem att lagra hö hos oss. Det ligger fint på skullen och vi fick max kasta 5 balar förra vintern.

Jag kommer också köpa hö i framtiden. Har i stort sett bara dåliga erfarenheter av hösilage. Lagrar höet under halm och fiberduk då håller det sig fint. Det jag funderat på är ph? Ph i silage är surt är det verkligen bra för hästar som inte har någon gallblåsa som kan ta hand om den redan sura magsaften?

Sv: Hösilage v/s Hö

Jag har min häst inackorderad på en större gård. Det är nästan ett paradis faktiskt. Det enda abret är att vi inte fodrar med hö, utan med hösilage.
Jag gillar helt enkelt inte processat foder, vilket jag anser att hösilage är.
Plus att jag tycker att hästarna tuggar höet bättre än hösilaget.
Problemet hos oss är att det inte heller finns lagringsutrymme för hö. Men jag har startat en egen "operation övertalning" utav stallschefen. :D Att hennes man är attan så händig gör ju inget! Så i min fantasi bygger han en bra hölada och chefen beställer hem hö! :love:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 876
F
Foder & Strö Hej alla! Jag är ute på jakt efter en häst. Jag tänkte att innan jag har köpt hästen så är det bra att veta vad det kostar, så jag...
Svar
11
· Visningar
6 454
Senast: FJ_
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411
Foder & Strö Vi har i alla år fodrat med hö och trivts med det men nu börjar höet bli så oskäligt dyrt att även vi måste bita ihop och funderara på...
2
Svar
38
· Visningar
4 082
Senast: Equi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar