Hösilage till marsvin?

M

marskatt

Kan man ge hösilage till marsvin istället för hö. Tänkte försöka minska på dammet här hemma pga allergi...Kom på att detta kanske kunde vara ett alternativ istället för att behöva göra mig av med mina 3 marsvin :(

Jag vet inte riktigt om det är så bra att ge din kanin det.
Tror att det kan vara lite för kraftigt för kaninens mage.

Ett alternativ är att blötlägga höet. Effektiv o förmodligen lite säkrare.

Kram

Tänk på att hästar inte ska äta ensilage utan att vara vaccinerade och en del kan ju vara känsliga mot hösilage också. Vet inte om marsvin är känsliga mot samma saker, men de har ju också ganska känslig mage... Kanske du ska ringa en veterinär och fråga först?

JUST JA!! Tänkte inte på det fast jag har varit så noga med botulismsprutan till mina 2 hästar....Fy, vad tanklöst av mig! :crazy: TACK för påminnelsen....gulp

prova att ge höbriketter, de brukar inte damma så mkt för de är så pass pressade

Våra stallkaniner äter ensilage på vintern. De ser ut att gilla det och är tjocka och goa. Marsvinen har också fått smaka och tycker att det är gott :d.

ärligt talat tror jag att det är lite för tufft för deras magar... marsvin är så känsliga djur... jag skulle inte ge mitt martsin det alls...

Vad är höbriketter??? Har aldrig hört talas om det. Var finns det att köpa? :confused: Kan ju vara ett JÄTTEBRA alternativ!

Om man vänjer marsvinen försiktigt med hösilage så ska det inte vara någon fara att ge dem det. Jag vet flera uppfödare som gör det och deras marsvin mår bra.

mina marsvin äter ensilage och har gjort det i snart ett halvår utan att dom har blivit dåliga

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 015
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Hemmet Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama