Horsereality XV

Status
Stängd för vidare inlägg.
+ @Meibla
Jag tycker inte att det är så... Vissa individer däremot, ger väldigt ojämna föl - men det är ju för att deras bakomliggande alleler är ojämna. Jag tror att det handlar om att man måste försöka ”stabilisera” allelerna man vill åt i sin flock. Alltså byta ut avelshästarna rätt ofta så att det blir mer och mer förutsägbart vad som kommer ut. (Går det att fatta vad jag menar? :o)
Jodå jag fattar. Och du har nog rätt :) samtidigt så är det ju inte lätt att veta vad man kan förvänta sig av nya avelshästar heller. Betäcker jag en avkomma till stoet som gav det dåliga fölet idag, med en bra hingst, så ligger det ju hennes ojämna alleler i bakgrunden och kan ploppa upp när som helst :/

För övrigt, så är jag idag väldigt tacksam över att mina pixelston inte dras med några brunsttjurigheter och är snälla och lättlastade
Till skillnad från min levande häst..

Bifogade filer

• IMG_20190730_134907.webp
    IMG_20190730_134907.webp
    121,1 KB · Visningar: 6
Jag tycker det går lite upp och ner, för någon vecka sedan fick jag ett par fina trak-föl, den här veckan har de varit rätt mediokra medan jag fick ett fint litet oldiestoföl igår som gjorde mig glad.

Men hur tänker ni med ston liksom? Oavsett ras alltså. Ratar ni direkt alla ston som har ett A? Hur många försök ger ni ett sto? Tänker ni hellre få ston som verkligen är bra (bra confo, grensiffror och GP) eller att det är bättre att få många föl och chansa på en del si sådär-ston, det kan ju ge en fullträff?
Är så himla velig, jag har ett par ston som har bra siffror, bra GP men ett förargligt A, någon på canter eller galopp och det känns helt hopplöst egentligen för det finns så få hingstar som väger upp men också något som har ett A på någon annan, rätt ovidkommande kroppsdel. Funderar på att bli superkräsen och bara ta bort alla ston som som jag inte tycker är skitbra och börja om lite. Men å andra sidan säger ju inte siffror och bokstäver allt...

Skulle vara intressant att höra hur ni andra tänker kring detta?

Jag tycker det går lite upp och ner, för någon vecka sedan fick jag ett par fina trak-föl, den här veckan har de varit rätt mediokra medan jag fick ett fint litet oldiestoföl igår som gjorde mig glad.

Men hur tänker ni med ston liksom? Oavsett ras alltså. Ratar ni direkt alla ston som har ett A? Hur många försök ger ni ett sto? Tänker ni hellre få ston som verkligen är bra (bra confo, grensiffror och GP) eller att det är bättre att få många föl och chansa på en del si sådär-ston, det kan ju ge en fullträff?
Är så himla velig, jag har ett par ston som har bra siffror, bra GP men ett förargligt A, någon på canter eller galopp och det känns helt hopplöst egentligen för det finns så få hingstar som väger upp men också något som har ett A på någon annan, rätt ovidkommande kroppsdel. Funderar på att bli superkräsen och bara ta bort alla ston som som jag inte tycker är skitbra och börja om lite. Men å andra sidan säger ju inte siffror och bokstäver allt...

Jag försöker ta bort hästar med A, men det är lite av en akilleshäl på AT som jag sysslar med (A blir ofta på canter och/eller galopp), så det känns hopplöst fel att skrota en häst som har bra GP och confo i övrigt. Nu har jag dock försökt vara hårdare, inte spara hästar under 80 % i total confo, eller spara hästar som har lägre endurancegp än 320 eller racegp än 315. Ibland tummar jag lite på det, för har jag en häst med GP740 men 319 på endurance så sparar Jag förmodligen den om det är ett sto, om det är hingst så hänger det på hur resten ser ut... Superconfo kan överväga sämre gpsiffror och tvärt om, men inte för mycket.

För mig är det olika i olika raser. Som princip sparar jag inga hästar med An, men de kan få vara kvar om annat väger upp, speciellt om Aet sitter på ett ok ställe.
Hos Shire, Welsh och NC är jag rätt jäkla petig, för där har jag bara små hjordar där målet är att få fram topphingstar (även om Welsharna håller på att spåra ur :D).
Hos araberna och camarguerna har jag behållt en del, rent ut sagt, skitston, (typ arab med 12G och lite drygt 650 i GP) för att jag gillat stammen och färgen, men där har jag en tanke med dem. Och dödar linjen om jag får en bättre syster, iom att jag har kvar stamstoet.
Araberna har ju samma problem som ATerna med A på canter och gallop, så ett av mina långsiktiga mål är att få fram G+ och VG där. Så jag försöker undvika An just där.

För mig är det olika i olika raser. Som princip sparar jag inga hästar med An, men de kan få vara kvar om annat väger upp, speciellt om Aet sitter på ett ok ställe.
Hos Shire, Welsh och NC är jag rätt jäkla petig, för där har jag bara små hjordar där målet är att få fram topphingstar (även om Welsharna håller på att spåra ur :D).
Hos araberna och camarguerna har jag behållt en del, rent ut sagt, skitston, (typ arab med 12G och lite drygt 650 i GP) för att jag gillat stammen och färgen, men där har jag en tanke med dem. Och dödar linjen om jag får en bättre syster, iom att jag har kvar stamstoet.
Araberna har ju samma problem som ATerna med A på canter och gallop, så ett av mina långsiktiga mål är att få fram G+ och VG där. Så jag försöker undvika An just där.

Ja det är ju samma sak med trakehnerna och olides, svagheten ligger på canter och galopp. Så man borde ju vara stenhård där alltså. Jag avlar inte på färg så jag har ingen som helst ursäkt egentligen när det gäller ston med A men det är svårt. Tänker att det är skillnad på det här stoet som har bra dressyrsiffror men ett A på head https://www.horsereality.com/horses/818534/zoo-tycoon och det här stoet som har ganska bra dressyrsiffror men A på canter https://www.horsereality.com/horses/899874/ocarina-of-time . Å andra sidan har det första stoet lågt GP medan det andra har rätt högt.

Ja det är ju samma sak med trakehnerna och olides, svagheten ligger på canter och galopp. Så man borde ju vara stenhård där alltså. Jag avlar inte på färg så jag har ingen som helst ursäkt egentligen när det gäller ston med A men det är svårt. Tänker att det är skillnad på det här stoet som har bra dressyrsiffror men ett A på head https://www.horsereality.com/horses/818534/zoo-tycoon och det här stoet som har ganska bra dressyrsiffror men A på canter https://www.horsereality.com/horses/899874/ocarina-of-time . Å andra sidan har det första stoet lågt GP medan det andra har rätt högt.
Det här tror jag personligen är en av sakerna som krånglar till det onödigt mycket. Tror man behöver skippa tänket att ”högt GP är bra” om man vill underlätta lite för sig själv. Visst är det kul att få hästar med högt GP, men jag bryr mig ju egentligen inte om ifall mina dressyrtrakehners har skyhög pulling power eller speed eftersom det är oväsentligt för det jag avlar mot. Jag blir som sagt jätteglad om jag får en häst med högt GP, men håller den inte måttet för dressyr så ryker den ändå. Av dina ston ovan så hade med 100% säkerhet den första fått stanna (om jag inte haft något likvärdigt utan A) och den andra hade jag slängt ut direkt.

Jag försöker förresten också hålla mig borta från A:n, men gör undantag om hästen i övrigt har något jag gärna vill åt. Speciellt om A:et är ”nytillkommet” och inte sitter fast sedan länge.

Jag har försökt vara tuff mot traksen i och med att många dras med A på just Ca och Ga men vissa har fått stanna pga affektionsvärde. Problemet är ju just när A:et kanske ligger dolt i den "osynliga" allelen för då nedärvs det ju i lika hög grad som om det är synligt och då är det ju egentligen lika illa. Dock kan ju ett sto med A ha en stark allel bakom sig också så jag tycker avkommorna kan vara lite avgörande. Med lite tur ärvs ju den bättre allelen från både mor och far och då slipper man obehagliga överraskningar. Men då krävs noggrann bakgrundskontroll av hingstarna och helt säker är nog svårt att vara.

Min egen dressyrhingst Meraxes har mamma med A på canter och Echo med G+ som pappa. Hans föl ärver antingen ett A eller G+ beroende på vilken del de får. Väldigt vanskligt helt enkelt!

Hur fungerar nedärvning av GP och confo egentligen? Får de en allel från mammahäst och en allel från pappahäst, och värdet (eller texten) som visas är medelvärdet av allellerna?

@MulleMustang
Jag vill så långt det går numera inte spara på några med A, men kan hända att någon ändå blir kvar om den samtidigt har bra grenGP, bra confo i övrigt och/eller ovanlig stam. GrenGP går före hög total GP även om jag inte vill ha för låg. Har några där där tOtal GPn krypit ner lite väl, men de får vara kvar pga bra confo (g+canter och flera VG) och ändå okej till bra grenGP, men jag upplever att de med lägre totalGP är svårare att sälja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 884
Senast: Iamia
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 013
· Visningar
69 194
Senast: Laa
·
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
66 083
Senast: igbest
·
  • Låst
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
64 638
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka