Horsereality XII

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten fundering - hur mycket bryr ni er om inavling när det ligger flertalet (3, 4+) generationer bak? Sitter och tittar igenom mina oldies stamtavlor och det verkar finnas samma hästar om och om igen på många av dem. Quartiermeister, Flashdance, Wildfee, Kimono...

En liten fundering - hur mycket bryr ni er om inavling när det ligger flertalet (3, 4+) generationer bak? Sitter och tittar igenom mina oldies stamtavlor och det verkar finnas samma hästar om och om igen på många av dem. Quartiermeister, Flashdance, Wildfee, Kimono...
Så länge det inte syns i stamtavlan bryr jag mig inte. I sista led kan gå, och ibland kan det bli i andra led på en sida och tredje på andra, lite för mycket egentligen, men det försvinner ju på en avkomma sen.

Jag bryr mig inte om det är 2-3 gånger längre bak, men om en viss foundation-häst är väldigt överrepresenterad så undviker jag det helst. T.ex. finns ju en AT som BARA har ett enda foundation-sto i sin stamtavla. Även om det inte syns i stamtavlan så kommer jag inte avla på något med den hästen i stamtavlan.

Om det inte syns så är det ok för mig. Det blir dessutom nästan omöjligt att ha koll längre bak när man har många hästar (:angel:). Jag tycker också det är ok med samma häst två gånger i sista ledet som syns i stamtavlan. (Däremot var jag precis just nu lite väl entusiastisk och lyckades göra en liten tabbe... Betäckte ett sto med sitt barnbarn (eller heter det fölföl :idea:). Det känns inte ok för mig egentligen, men nu får vi se hur det blir... :o )

Riktigt förväntansfull (trots att jag inte kommer få något svar idag). Det första stoet på NL fölar idag, nummer två kommer imorgon. Bägge är hingstar. Eftersom jag inte har något sto att betäcka så kommer jag åldra först då de vänjs av. Frågan nu är om jag ska välja samma hingst eller byta. Har dessa två och en tredje på gång efter den hingsten. Utbudet är minst sagt rätt skralt =2st u. Aytac och 4st u. Nelaria (varav en är dyr).
Jag har två hingstungar från Aytac som är 1 år 7 månader respektive 1 år 8 månader. Jag överväger att åldra upp ena

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 884
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
66 083
Senast: igbest
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 140
Senast: Laa
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
68 225
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka