Horsereality XII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska till kliniken med en av hästarna så hojtar när jag är hemma senare ikväll, lugnast så 😊
Hur mår vovven?
Låter bra! :)

(Allmänt djur-OT:

Hoppas det går bra med pållen! :) Prinsesshunden är tillbaka hos veterinären. Var inte så kul sent igårkväll när vi fick åka in med henne akut igen. Men nu låter det ganska optimistiskt ändå. Hon äter dock inte (hon är petig med maten i vanliga fall också) så veterinären ville behålla henne tills minst imorgon. Jag känner mig lite lättad över det. De vet ju liksom vad som är ”normalt” i ett sånt här fall och kan verkligen göra något om saker börjar gå snett. Jag däremot börjar känna mig redo för psykakuten. Nästan iallafall.

Sorry för OT babbel! :o)

Jag har inte riktigt fattat det där med att folk skriver in att hästen är "1st gen" eller "foundie". För mig har det verkligen ingen betydelse om hästen kommer direkt från foundation eller om den har en lång stamtavla. Är det något om spelar roll för er?

@Tokyo för mig spelar stamtavlan bara roll om den är homogen för den egenskap jag är ute efter. Tex De flesta hästarna i 3-4 led ligger alla på samma nivå på GP, eller har "samma" confo. Dvs att egenskapen är konsoliderad. Jag har ännu inte stött på det (hos en häst jag vill ha)
Så sammanfattningsvis: nej. Stamtavlan spelar ingen roll för mig än.

Jag har inte riktigt fattat det där med att folk skriver in att hästen är "1st gen" eller "foundie". För mig har det verkligen ingen betydelse om hästen kommer direkt från foundation eller om den har en lång stamtavla. Är det något om spelar roll för er?
Det har inte jag heller men vissa är helt rabiata på den punkten. Om man tittar i forumet så ser man ganska ofta förslag på att ändra foundation så det byts hästar automatiskt. De förslagen kommer alltid (nästan i alla fall )från dessa personer.
Vid något tillfälle frågade jag varför och fick svaret att de ville starta sina egna linjer :confused: Hur man kan starta egna linjer från totalt 120 hästar är för mig en gåta. En ännu större gåta är att de inte är villiga att betala ett ordentligt pris för vuxna bevisat bra ston.

Min gissning är att det har med de som avlar för NIB (no inbreeding) eftersom det antagligen är svårare att betäcka med hästar med många generationer bakom. Åtminstone tills nya foundationhästar kommer.

Mig spelar det ingen roll. Men jag blir lite gramsen när en av mina uppfödningar efter Askos Gold blivit märkt med Foundation sedan jag sålde.

För mig som försöker köra 100% inavelsfritt så är det jättebra om folk indikerar att deras hästar har kort stamtavla. Det är asdrygt att behöva gå igenom häst efter häst på salusidan och kolla igenom hela stammen på varenda en för att hitta något som ser bra ut, så finns det några som är märkta som t ex första generation så fokuserar jag på dem och kan med lite tur slippa att behöva bläddra igenom massa sidor med mestadels ointressanta hästar.

Låter bra! :)

(Allmänt djur-OT:

Hoppas det går bra med pållen! :) Prinsesshunden är tillbaka hos veterinären. Var inte så kul sent igårkväll när vi fick åka in med henne akut igen. Men nu låter det ganska optimistiskt ändå. Hon äter dock inte (hon är petig med maten i vanliga fall också) så veterinären ville behålla henne tills minst imorgon. Jag känner mig lite lättad över det. De vet ju liksom vad som är ”normalt” i ett sånt här fall och kan verkligen göra något om saker börjar gå snett. Jag däremot börjar känna mig redo för psykakuten. Nästan iallafall.

Sorry för OT babbel! :o)

Håller tummar och tår för prinsesshunden!

Mig spelar det ingen roll. Men jag blir lite gramsen när en av mina uppfödningar efter Askos Gold blivit märkt med Foundation sedan jag sålde.
:confused: Jag hade tolkat det som att hästen är efter foundation hästar, dvs första generationen. Men om de är efter Gold så stämmer det ju inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 884
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
66 083
Senast: igbest
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 140
Senast: Laa
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
68 225
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka