Sv: Horsenality
Min pålle är helt klart RB extrovert!
"RB horses need you to build their confidence. They need lots of ‘approach and retreat’ instead of being pushed past their confidence thresholds. They also need lots of repetition when learning, because changes scare them. Once they are confident they become better learners because their brain doesn’t shut down with fear.
Extroverted horses tend to be energetic, excitable and quick and need quick action from their riders and handlers. They need their frantic patterns to be effectively interrupted and their energy to be constructively directed. This makes them calmer and focuses their attention."
Han har utvecklats enormt sedan jag köpte honom (har ridit och tränat honom i flera år tidigare) Genom att vi har byggt upp vår relation och han nu litar på mig som ledare i alla lägen är han en ren drömhäst!!!
Intressant det där med inlärning - det stämmer verkligen. vår dressyrtränare tycker att han är dum, fräck och svårlärd, så fort vi möter ett nytt moment som han inte riktigt fattar på en gång försöker han fly och blir enormt stressad. MEN, när jag istället lär in samma sak från marken, med fokus på att bibehålla kommunikationen i alla lägen blir han inte alls stressad och jag kan verkligen se hur en lampa tänds ovanför honom och han börjar tugga
sedan får vi repetera, men för det mesta sitter det sedan.
förlåt för långt inlägg, men det var så spännande att se sin häst och få bekräftelse för att jag faktiskt förstått hur han fungerar och tränar honom på ett sätt som uppenbarligen är rätt!
min dag e gjord!