Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Funderingar...Kan man skrika så mycket så man själv får en hörselskada?
Det borde ju vara så men jag vill minnas att öronen inte är lika känsliga för ljud de är beredda på och eget skrik hör ju antagligen dit...
Någon som vet?
Funderingar...
Det går absolut att generera hörselskadliga ljudtryck med den egna rösten, och örats mekanik ser ur den aspekten ingen skillnad på om det är en främmande person som skriker två decimeter från ditt öra eller om det är du själv som gör det. Men jag har faktiskt aldrig hört talas om att det skulle vara ett särskilt spritt skadescenario.
När det gäller känslighet för ljud som man är beredd på eller inte, så handlar det om (minst) två dimensioner. Den ena handlar om obehag - och den tröskeln ligger förstås i regel en bra bit under nivån för faktisk skaderisk. Där har det påvisats att man har en högre tålighet ifråga om obehag av ett ljud när man är beredd på det. Tittar man på skaderisken blir det litet mer intressant; där har vi ju stapediusreflexen som (begränsad) skyddsmekanism. Det är en reflexmässig muskelsammandragning vid starka ljud (stor individuell variation men typiskt runt 70-90 dB SPL) som syftar till att minska örats rent mekaniska känslighet. Man skulle kunna tänka sig att den reaktionen gick snabbare om man är beredd, eller om man själv genererar ljudet, men i praktiken tror jag inte det spelar någon roll. Snarare skulle jag kunna tänka mig att man helt enkelt omedvetet begränsar sin röstnivå när man närmar sig obehagströskeln.
Hm, intressant. När jag själv skriker (länge sedan jag höll en sån ljudnivå så jag är inte helt säker egentligen) vill jag minnas att ljudet låter lägre än om någon annan gör det. Kan det hända att man, när man tar i så, spänner några muskler som på något vis kan dämpa ljudet? Egna öronproppar, typ?Wow, vilket otroligt kunnigt svar!
Jag funderade då jag har en dotter som får såna otroliga skrikutbrott att man skulle behöva hålla för sina öron och funderade då över hennes hörsel .
Kan man skrika så mycket så man själv får en hörselskada?
Det borde ju vara så men jag vill minnas att öronen inte är lika känsliga för ljud de är beredda på och eget skrik hör ju antagligen dit...
Någon som vet?