Hörnpassering??

S

sisu

Hur tänker du och vilka hjälper ger du i vilka ögonblick när du rider en hörnpassering??
Vart lägger du vikten?

Sv: Hörnpassering??

Är det verkligen ingen av er som rider er igenom ett hörn??

Låter ni hästen bara svänga eller??:confused: :confused:

halvhalt-ställ om, kramar med inner tygeln och drar bak inner sittben något.
det funkar bra för oss, ändrar jag inte ställningen i sittbenen blir hon gärna "flack" med bakbenen.

Försöker att rida som jag gör på volten, eftersom det är 1/4 volt. Så målet är vikten mitt över hästen, sen kanske man får ändra beroende på hur jämn hästen är.
brukar bli.
rakrikta stöd ytter - ställa ev leda inåt, ngt bak med ytter sittben - halvhalt fortfarande böjning- fram ur böjningen-rakrikta.

Du och Frieserhäst drar tillbaka olika sittben... Vad beror detta på??? Skiljer det sig beroende på vad man behöver korrigera hos hästen eller?? :confused:

det går ju lite i automatik.. men man får inte låta hästen skjuta iväg sittbenen sitta rakt över hästen, ställa den i rörelseriktningen och lägga till innerbenet så att hästen rundar sig runt skänklen

frieserhäst drar bak inner sitteben, vilket logiskt borde leda till att hästen skjuter ut rumpan mot väggen och inte får möjlighet att böja runt inner skänkel. Men det kan ju bero på hur jämn hästen är.

Jag drar bak ytter sittben för att hålla kvar rumpan inne och få hästen att forma sig runt inner skänkel. Kan även ta fram inner sittben något och trycka mot mitten av sadeln, för att se till så att hästen inte "ligger" i kurvan och skjuter innerbogen mot mitten.

Men för att hästen ska kunna forma sig runt innerskänkeln så måste den ju få fram ytterbogen och det får den väl genom att man skjuter fram ytter sittben? (Nu sitter säkert Susan o fnissar åt mitt försök att återge det hon lärde mig häromveckan, men jag tyckte att det fungerade bra så... :D Men du får väl gå in o korrigera om jag har snurrat till det! ;) )

Nu verkar det lite snurrigt här..;)...Ingen säger samma ;)
MEN...hur rider man en korrekt hörnpassering...i allmänhet...om hästen går korrekt...
Jag kan då inte säga direkt hur jag gör...fungerar det bra så gör jag inte mycket...ALLT beror på hur hästen går för dagen...På automatik som någon skrev...

Senast ändrad av en moderator:

Jag lägger vikten lite utåt men har fortfanare axlarna paralella mot marken, och ställer om hästen med hjälp av mina axlar som hästens bogar följer efter :D.

Hallonsoda skrev:
och ställer om hästen med hjälp av mina axlar som hästens bogar följer efter :D.

Hur placerar du axlarna och bogarna för att få hästen rättställd? Alltså hur vrider du dig och vad händer med bogarna när du gör det?

vad pratade vi om då, efersom du tänker bakåt med Yttre sittbenet
Måste kolal först så det inte är jag som virrat till det för dig:D

men jag fnissar inte

I teorin vill jag rida så här; Lägger vikten något på det yttre bakbenet, skjuter bak innerhöften något, vrider axlarna i rörelseriktningen (alltså där jag vill ha hästens bogar). Detta brukar räcka. VIll inte hästen lägger jag till innerskänkel något.

Men hur det går i praktiken vetifan. ;) Allt går ju av bara farten i alla fall.

Nej nej FRAM med ytter sittben skrev jag ju! :D

Vi pratade om att jag har problem med att ställa min häst åt höger. Att hennes högerbog bara ploppar in... O då berättade du att det var viktigt att skjuta fram ytter sittben för att hon ska få fram ytterbogen... Eller så har jag missuppfattat allt och det inte alls var så du menade. Men det känns som att det har fungerat iaf...

Senast ändrad av en moderator:

nyss virrade jag i all fall... det är då säkert.:D

Detta med hörnpasseringar och öht taget korrekta positioner är en del av den grundriding som jag och fler muttrar om saknas i svensk utbildning.

Så.... fall jag eller någon annan virrar till :o saker så...

Dina axlar skall alltid vara parallella med hästens bogar.
Ditt bäcken skall alltid vara parallellt med hästens bäcken
i alla rörelser

hallonsoda beskriver ganska bra hörnpassering på "unghäst"

Först halvhalt...

sedan
-Vikten utåt, både för en bättre balans ( ingen motorcykel sväng med lutande häst) och för att det ställer hästen rätt (om man som hon flyttar skärpet utåt = minimini banan åt rätt håll i länden)

- Gå fram med ytteraxel - hästen går fram med ytter bog

- Sedan vikthjälp för att vända. - På unghästar är det bar att gå FRAM med inner handen :cool:

(-ur vändning rakrikta igen med skärp axlar och vikt.)

När hästen blir starkare

-samlande halvhalt med bäcken mage + yttertygel
-Fram med ytter axel
-Fram med inner sittben
-vänd med ytteröverskänkel

Den första vändningen är en fjärdedels tio metersvolt, den sista kan göras som en kvarts piruett om man lägger till mer vikthjälp inåt...

Det finns ju lite varianter på detta - men axlar och bogar alltid parallella.
ditt bäcken och hästens bäcken alltid parallella

Senast ändrad:

**Lina** skrev:
Hur placerar du axlarna och bogarna för att få hästen rättställd? Alltså hur vrider du dig och vad händer med bogarna när du gör det?

För att den här vridningen skal fungera så måste bäckenet vara i balans - så att ryggraden blir i en neutralpossition (=balans) - ej svank och ej kutig.

Då kan du känna dina ryggkotor som uppträdda på en pinne
Vrider du då axlarna fortplantas denan rörese ända ner i sittbenen
Om du inte viker dig någonstana så kommer detta att belasta ytter sittben.
Som Rumpnisssen skrev du hittar balansen utifrån ytter bak

Att man går fråm med axeln innebär ju också att man går fram med ytterhanden och på så vis släpper fram ytterbogen.

Om man har vikt sig i midjan ( för mycket banan) vilket många gör i ena varvet så ger man _alldeles för mycket plats åt ytterbogen_ som skjuter ut :angel:

Sedan när du går ur böjningeen igen så skall ju axlarna igen vara vinkelräta mot spåret, din länd bli rak igen och bäckenet igen bli vinkelrätt mot spåret

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:

Jag borde spara alla dina svar och sätta ihop dom i en liten handbok som jag kan ha med mig när jag tränar själv! :D

Måste säga att jag tänker och har fått lära mig tvärtom.

På en volt tänker jag bak med ytter höft och sittben för att kunna hålla kvar bakdelen inne när jag vänder framdelen runt inner skänkel. inner höft i normal läge lr ngt fram, beroende på vart hästens inner bog tar vägen. Jag vill inte skjuta bak inner eftersom jag vill låta inner bakben träda fram ordentligt.
överkroppen har jag vriden så att axlarna är parallell med hästens bogar. möjligtvis bak ngt med ytter axel för att behålla stödet på ytter tygel och undvika att ytter sidan flyter ut.

Detsamma tänker jag i hörnpasseringen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter – Många svenska ryttare som kommer till Tyskland för att träna får kritik för sina hörnpasseringar, och får lära om. Det säger Kerstin...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Västerbottens distriktsmästerskap i dressyr har under helgen ägt rum på Skellefteå ridklubb. Vinnare i junior/young rider-klassen blev...
Svar
0
· Visningar
49
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
585
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka