Hörnpassering??

Sv: Hörnpassering??

Förstår hur du menar! Jag brukar också sitta o läsa trådar och vilja skriva inlägg men jag tycker att det är så svårt att beskriva ridning i ord. Så man måste sitta o klura en lång stund innan man får fram vad man menar! Kul att få skriva ngt som ngn tycker låter klokt! :D

lilith skrev:
Bogen läge förändras naturligtvis NÅGOT, men inte så mycket som folk i allmänhet tror. Om man istället för att vrida axlarna inåt, vrider huvudet EN ANING inåt och sitter avslappnat, i balans, så hamnar man i rätt position automatiskt.

Faran med att skriva (eller lära ut) att ryttaren ska vrida axlarna inåt är att de allra flesta vrider sig alldeles för mycket, i stället för att bara följa med i hästens rörelser.

Jag håller med om att om man beskriver det som att man ska vrida axlarna så gör nog många vridningen alldeles för stor. Men sen tror jag också att allt för få har så stor koll på sig själva och hästen att det fungerar med så små medel som att bara vrida på huvudet en aning. Tyvärr... Men förhoppningsvis kommer man ju dit en dag! :p

sisu skrev:
Jag kan inte svara på var de olika gränserna går, och tycker nog inte att det är så noga heller.

Själv blandar jag lite som det passar mig.

Har inte funderat så väldigt mycket på det här med axlarna på böjt spår, utan har mest bara läst vad ni andra har skrivit.

Känner mig lite förvirrad angående detta, därför skrev jag tråden för att kunna få lite fakta helt enkelt:idea:

Men än så länge tycker jag att det SUS skriver stämmer bäst överens med hur jag tycker att det fungerar när jag rider:bump:

Du har rätt även i ditt förra inlägg- det är stor skillnad på klassiskt och akademisk ridning.
Jag brukar påpeka det inne på barock eftersom jag tycker det de visar upp inte har något med Klassiska Dressyr att göra. Hjälpgivningen är också ganska annorlunda

Ett stort problem är att så många uttalar sig om Klassisk Dressyr trots att de vet väldigt lite om den.:angel:

Så här kan jag förklara enkelt, det Klassiska systemet och Varför man skall gå fram med ytter axel.
Om du tänker dig hästen uppifrån som ett bord ( min favoritliknelse:D )
Så om hästen skall gå rakt fram så har den ett ben i varje hörn.

Om hästen skall gå på böjt spår så måste insidan av bordskivan böjas och kortas, och utsidan böjas och längas.
Bordet kommer nu att se ut som en makaron. Kortändarna är inte längre parallela utan avståndet är längre på utsidan.

Vi måste ge hästen plats att komma fram med ytter bog, och ge plats att komma fram med inner höft:)

Efetrsom man inom den Klassiska dressyren placerar hästen bogar och höfter med sina egna axlar och höfter så placerar man sig själv och hästn i en lämplig makaron för spåret man går på. :idea:

Det är det man gör när man går farm med ytter axel är altså att släppa fram ytter bog. Man går bara fram med axelns så mycket som man tycker bogen skall fram Se bilden på Kottas

Hästen kommer inte att skjuta ut bogen om inte du skjuter ut axeln.:D Det är därför det är viktigt med vridrörelsen

Klassisk Dressyr är ganska lik körning på det viset. Man är noga med att aldrig störa hästens balans och låter hästens bakben hela tiden driva in i handen via en genomsläpplig rygg.
Man kallar detta att man har hästen väl framme på tömmen.
När du då kör och skall vända i balans så drar du inte i innertömmen utan du ger efter på yttertömmen:idea:
Livsviktigt inom körningen annars har du ingen kontroll.

Detsamma gäller ju även Dressyrhästen
En dressyrhäst som arbetar rätt går ju även den fram till handenoch söker själv kontakt.
Fio brukar kalla det sug, jag tycker det är skitbra:)
Med deta sug kan du få hästen att länga sin utsida ock korta sin insida genom en vriding av axlarna.
Den bakre halvan reglerar bäckenet :D

En hörnpasseringblir då för mig

Gå in i makaron med framdeln i början av rörelsen
I rörelsen håll rumpan i makaraon
Ur hörnpassering
Ur makaron med fram
Ur makaron med bak
Hästen är en fyrkat igen.

På samma sätt sköter man rakriktningen så att du har samma sug framåt i båda tyglarna

Sylvia Loch en annan välkänd profil inom Den Klassiska Dressyren...

Loch.jpg

Alla behöver inte rida Klassiskt som på Spanska ridksolan, som Kottas De Kunffy eller Sylvia Loch ( fast hon är eg. inte min favorit) :o :D

Man kan välja ridstil själv.

Men faktum är att många av de riktigt farmgångsrika har tagit hjälp av den Klassiska Dressyren och placerat sig mycket bättre.
Ulla Salzgeber. LisA wilcox. Hela det amerikanska laget..
Så så särskilt farlig tror jag inte deras undervisning är. Kottas är känd över hela världen för sin fantastiska sits balans och Koordination. Han skäller på sina elever som inte gör rätt med axlar och bäcken :D
Huvva :o

Min personliga åsikt (även om jag inte är ensam om den) är att deras sätt skapar en korrekt samling på ett helt annat sätt än den vanliga tävlingsdressyren där man inte rikitigt klarar övergångar mellan piaff och passage bla. Man klarar sällan piaffen öht.:angel:

Min egen erfarenhet som ryttare och instruktör är att det är lättare att komma tillbalnans med detta system, men envar blir ju salig på sin fason.....

Rätt storlek...

Sylvia.jpg

Det är altså inte bara Susan, Kottas, de Kunffy, och Mütseler som vill at man släpper fram ytterbogen, utan även Sylvia Loch, välkänd profil och har startat en världsomspännande förening för Klassisk ridkonst.

Senast ändrad:

Har nu en fundering till efter att ha läst alla inlägg igen.
Just eftersomman fokuserar så mycket på ryttarens egen kropspkontroll tycker jag att man med den Klassiska vägen bli väldigt medveten om vad som händer i hästens kropp

Liknelsen med bordskivan kan man använda till mycket.
Att rakrikta hästen handlar mycket om att få in benen rakt under kroppen ( så inget ben vare sig skyflar eller stöttar istälelt för att bära) och även är placerade på rätt plats.
När man rider på det här sättet så känner man genast när man tappar balansen ( korrekt belstande av borsbenen) Ganska långt från ponny hoppning....

En annan fotnot. Vid korrekt välvning av ryggen uppåt så ökar hästens förmåga att böja sig i sidled.

En del hästforskning kan kategoriseras under samma avdelning som Humlan som inte kan flyga.

Michael Holmqvist kom för några år sedan fram till forskningsresultat som visade att Dressyrhästen bara flyttade 8 kg bakåt vid samling :angel:

Sen gjorde han om försöket på Spanska ridksolan och sa ehh det gäller inte Klassisk Dressyr

:o :o :o

Undrar varför :angel:

Du kan ju prova själv när du rider - att vrida huvudet en aning i stället för att vrida axlarna och se om du tycker det fungerar.

De sitshjälper för böjt spår jag pratar om - att dra tillbaka (hela) ytterskänkeln, sitta kvar mitt över hästen och vrida huvudet något inåt - fungerar även på våra lektionshästar och lektionsryttare, så man behöver inte ha superkoll på hästen för att det ska fungera.

Oftast har mindre hjälper större effekt än stora hjälper...

En annan "osynlig" hjälp är att hela tiden TÄNKA vart man är på väg och vad man vill att hästen ska göra, helst i bilder. En del hästar är det väldigt effektivt på, men tyvärr inte på alla. Även om det inte skulle ha någon effekt på hästen så får det i alla fall den positiva effekten att ryttaren blir mer koncentrerad och fokuserad.

lilith skrev:
Du kan ju prova själv när du rider - att vrida huvudet en aning i stället för att vrida axlarna och se om du tycker det fungerar.

De sitshjälper för böjt spår jag pratar om - att dra tillbaka (hela) ytterskänkeln, sitta kvar mitt över hästen och vrida huvudet något inåt - fungerar även på våra lektionshästar och lektionsryttare, så man behöver inte ha superkoll på hästen för att det ska fungera.

Oftast har mindre hjälper större effekt än stora hjälper...

En annan "osynlig" hjälp är att hela tiden TÄNKA vart man är på väg och vad man vill att hästen ska göra, helst i bilder. En del hästar är det väldigt effektivt på, men tyvärr inte på alla. Även om det inte skulle ha någon effekt på hästen så får det i alla fall den positiva effekten att ryttaren blir mer koncentrerad och fokuserad.

Små nyanser ja!!!
Som sagt var har vi aldrig pratat om hur stora hjälper vi menar.

Man tänker att axlarna ska med i rörelsen.

Det var ju det jag skrev högre upp:idea: :idea:

Susan skrev:
Har nu en fundering till efter att ha läst alla inlägg igen.
Just eftersomman fokuserar så mycket på ryttarens egen kropspkontroll tycker jag att man med den Klassiska vägen bli väldigt medveten om vad som händer i hästens kropp

Liknelsen med bordskivan kan man använda till mycket.
Att rakrikta hästen handlar mycket om att få in benen rakt under kroppen ( så inget ben vare sig skyflar eller stöttar istälelt för att bära) och även är placerade på rätt plats.
När man rider på det här sättet så känner man genast när man tappar balansen ( korrekt belstande av borsbenen) Ganska långt från ponny hoppning....

En annan fotnot. Vid korrekt välvning av ryggen uppåt så ökar hästens förmåga att böja sig i sidled.

En del hästforskning kan kategoriseras under samma avdelning som Humlan som inte kan flyga.

Michael Holmqvist kom för några år sedan fram till forskningsresultat som visade att Dressyrhästen bara flyttade 8 kg bakåt vid samling :angel:

Sen gjorde han om försöket på Spanska ridksolan och sa ehh det gäller inte Klassisk Dressyr

:o :o :o

Undrar varför :angel:
Finns inget annat att göra än att :bow: :bow: :bow:

En annan orsak att gå fram med axeln är ju att hästen skall länga sin hals...
Inte mycket men lite.

Öht taget så ger man hästen mycket mer plats fram i den Klassiska dressyren.

Något som Balkenhol ofta påpekade på sin Clinic på Strösmholm. Man måste ge hästen _plats att arbeta_
Och Balkenhol är ju enbekänanre av den Klassiska läran.:smirk:

Det finns ytterliager en fördel :D
Om du vrider axeln ett par centimeter så hittar du din balans fran det ytter sittbenet (hästen skall ju också hitta sin balans utifrån ytter bak när den är böjd)

Om du dessutom går fram med inner höft så förstärker du det ytterligare. Du säkerställer också att din länd är välvd åt samma håll som hästen.

Sedan - kan man lägga vikten innåt :D

Nu hittade jag faktiskt en bild från Sylvia Lochs bok "Dressage in Lightness" (s. 10) där hon visar vad som händer när ryttaren vrider axlarna inåt:

(Tyvärr vet jag inte hur man lägger in bilden, men den visar i alla fall en ryttare som försöker svänga hästen genom att vrida axlarna inåt.)
Bildtexten lyder:

"How NOT to turn a horse: but how many novice riders are not corrected for so doing? Poor, poor horses...

- upper body twisting (dvs vrider överlivet och axlarna inåt)
- inside arm and hand pulling back
- outside hand losing contakt
- horse's neck pulled out of alignment
- inside leg pushing horse off balance"

Enligt mig ett typexempel på hur det blir när ryttaren vrider axlarna inåt i t ex en volt - helt fel! Tydligen tycker Loch detsamma. Att ha axlarna parallella med hästens bog ÄR INTE samma sak som att vrida axlarna inåt.

PS. När jag använder "TANKEHJÄLPEN" så tänker jag på vad HÄSTEN ska göra, inte vad jag ska göra!

Den bilden refererar ju mer till att vända hästar genom att _dra_ i inner tygel
släppa ytter och att trycka med inner skänkel

Ridskoleridning :D

Eller hopptävling som du sa.

Och på den bilden så skulle ju hästen behöva kunna böja sig vinkelrät för att hänga med i vändningen....

Hon har ju heller ingen som helst balans på den bilden...

Senast ändrad:

På sidan 70 så får ju ordet Twist en annan inebörd, där utveckalr hon ju resonnemnaget så det tydligt framgår att det handlar om att _Vika sig i midjan_ efetrtsom det förskjuter vikten till det yttre sittbenet hästen skjuter ut bogen osv.

Den damen gör det ju alldeles för mycket.

kottas är känd för att göra det och allting annat med en sån exakthet att han aldrig rubbar hästens balans.

Angående min tyska beridarfröken :D

Jag rider inte hörnpassering för henne men väl öppna.

Hon vill att jag skal hålla mina armar som om jag höll en tebricka.
rakt fram - tebricka rakt fram

Öppna - Tebricka i rät vinkel med hästens längdaxel

Tebrickan är bra - man viker sig inte i midjan :D man vill ju inte tippa det som är på :D

Man behåller bra korrekt tygelkontakt - utan handarbete :o

Senast ändrad:

Formar hästen med sitsen. Sen beror det på hur jag gör passeringarna, det varierar ju från pass, ibland kankse man rider hästen utåtställd, rak etc. Händerna håller jag endast för att bestämma hästens halslängd och ev. ställer lite men jag vill inte ha vikten i handen.

Susan skrev:
Hon vill att jag skal hålla mina armar som om jag höll en tebricka.
Öppna - Tebricka i rät vinkel med hästens längdaxel

Tänker du dig en väldigt liten tebricka då eller? :) Annars blir det väl lite cykelstyre?? Fast med händerna rätt vinklade... Fast då kanske det inte är cykelstyre längre... :D

Du skriver att i öppna ska tebrickan vara i rät vinkel med hästens längdaxel, vad är längdaxel?? :confused:

Udo Lange använde en silverbricka med rysk kaviar när han hade clinic på Strömsholm. Ett ekipage fick till det så att piruett gick från blaha till 10-mässig. - Det finns kraft i orden! :)

Angående längdaxeln så var det ju korkat skrivet, och fel dessutom :D
Längdaxeln går från öron till svans, och tebrickan skall vara parallel med den böjning bogarna har.
Vad jag borde sagt är att jag placerar Te brickan parallel med hästens skuldror.

Jag håller händerna brett som en tebricka för det "slår på" hållningsmusklerna i bröstryggen och öppnar upp min framsida.

Jag använder då inte samma muskler som cykelstyreryttarna gör i sin dragkamp med hästens mun

och som true blue säger det gör under för ens stabilitet.

Nu har jag gått från öppnor - till rakriktade öppnor i balans :D
( när jag gör rätt och får till ala kroppsdelar där de skall vara :angel:)

För att inte tala om vad det har gjort med hela formen på hästen och därmed galoppen.

Jag har en längre tid ridit med ett ridspö under och mellan tummarna.
När du inte längre kan utföra handridning så måste du rida med andra delar av koppen.
Otrologt lärorikt.

Mycket intressant! :idea:

Jag tycker att det är otroligt effektivt att rida efter "liknelser", typ Swift.

Frågan är om jag skulle våga mig på att rida med din "spöteknik"... Det kanske går sämre än vad man tror :angel:

Man blir ju tvungen att rida hästen i form utan att använda handen.

Har man fått instruktioner på hur man skall göra med sätet så är det ju bra. Jag tänker mest på halvhalter utan bakåtverkande tygeltag så är det ju rasande effektivt

jag har också en tygellängd så hästen har näsan framför lod.

Sen är det upp till bevis om man kan " Walk the walk" eller bara "Talk the Talk"

:angel:
(stackars mig i början :o :o :o :o :o :D )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter – Många svenska ryttare som kommer till Tyskland för att träna får kritik för sina hörnpasseringar, och får lära om. Det säger Kerstin...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Västerbottens distriktsmästerskap i dressyr har under helgen ägt rum på Skellefteå ridklubb. Vinnare i junior/young rider-klassen blev...
Svar
0
· Visningar
49
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
585
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka