Hörnpassering??

Sv: Hörnpassering??

Men då säger vi ju egentligen samma sak för på en volt så är ju ju det inre sittbenet längre fram än det bakre som är längre bak

Hästens bogar skall ju var parallela med voltens radie altså även axlarna ( ytter fram - om du klarar av att inte kollapsa i midjan så medför det inte att hästen skjuter ut bogen utan den tar fram den så den blir parallell med radien)

Hästens bäcken har ju en egen radie där inre höften är längre farm än den bakre.

jag tycker personligen att jag får en del bra bieffekter om jag tänker fram med inner istälelt för bak med ytter, (lättare att vika sig för för mycket med att tänka bak tycker jag, men det är personligen)

sisu skrev:
Hur tänker du och vilka hjälper ger du i vilka ögonblick när du rider en hörnpassering??
Vart lägger du vikten?

Jag älskar hörnpasseringar!!!
det är så många som slarvar med dem och ändå är det då som vi har chansen att "fånga upp" oss, korrigera och ge eftergift, beröm och "lita på" våra hästar.

Idag rider jag hörnpasseringen med en förlängd halvhalt när hästen fortfarande är rakställd(energin ska komma bakifrån), ställer i nacken på hästen, väldigt lite, stadig ytterskänkel, formar med inner axel, men tänker mig rak i sätet.
Ökar steglängden något i själva hörnpasseringen och halvhalt DIREKT efter hörnpassringen.
Rider jag på kortsidan, rakriktar jag inte ställningen, utan bibehåller den.
Beroende på vad jag ska göra efter hörnpasseringen på långsidan, varierar jag rakriktningen eller bibehåller ställningen.

Hörnpassering rids på samma sätt som volter och andra böjda spår.

Citat ur TR:
"Vid ridning av volter eller delar därav ska hästen vara så mycket ställd i nacken och böjd i bålen i vändningssidan, att fram- och bakhovarna följer samma linje. Hästen ska mjukt och villigt och med bibehållen takt röra sig på det böjda spåret. Vid ridning av hörnpasseringar, ska dessa motsvara en del av en cirkel med 6 m diameter vid samlade och arbetsgångarter, samt 10 m diameter vid mellan och ökade gångarter samt förvänd galopp."

Förberedelser och genomförande på "normalhäst":
1. Ställ hästen något i nacken (den ska kunna gå kvar på rakt spår framåt och vara något ställd).
2. Dra tillbaka ytterskänkeln något, och kontrollera att hästen är inramad mellan innerskänkel vid sadelgjorden och ytterskänkel något bakom sadelgjorden. (Hästen ska fortfarande gå rakt fram, inverka inte för mycket med ytterskänkeln för då kommer hästen på dubbla spår).
3. Vänd genom att titta något inåt och trampa ner mer i inner stigbygel (ev flytta sittbenen ngt inåt). Om det behövs kan du förstärka med ett ledande tygeltag åt sidan. Hur mycket hjälper du behöver använda beror på hur utbildad hästen är. Eftersom allt är förberett brukar det räcka med en liten vikthjälp. Tänk på att hästen ska vända RUNT din innerskänkel så att han "formar sig" och inte faller åt sidan. Även om du har mer tramp i inner stigbygel så ska överlivet vara rakt, du får inte luta överlivet åt sidan eller vika dig i midjan.
4. Genom hela vändningen, ha blicken riktat framåt mellan öronen på vägen som hästen ska gå. Ha kvar ställningen i nacken (med bibehållen kontakt på yttertygeln), och forma hästen mellan skänklarna. Tänk att du länger innerskänkeln så att trampet i inner stigbygel behålls.
5. Räta ut hästen på yttertygeln, för fram ytterskänkeln något så att skänklarna ligger mitt emot varandra och fördela vikten lika i båda stigbyglarna. Kontrollera att sittbenen är placerade mitt i sadeln. Fortsätt att titta rakt fram mellan hästens öron och rid rakt fram efter hörnpasseringen med rak häst.

OBSERVERA att alla hästar inte är normalhästar utan att hjälperna under vändningen måste anpassas till hästens reaktion. Några förenklade exempel:
* Faller hästen inåt - titta uppåt/utåt och använd mer innerskänkel. Ha vikten mer lika fördelad i båda stigbyglarna och var noga så att du inte lutar överlivet inåt.
* Tränger hästen utåt - titta mer inåt/uppåt och använd mer ytterhjälper (både skänkel och tygel) för att "stänga ytterdörren", ev i kombination med ledande innertygel (tänk på att hålla yttertygeln sträckt)
* Om hästen vill slå ut med bakdelen: dra tillbaka ytterskänkeln mer och använd starkare yttertygel. Oftas är detta kombinerat med att ryttaren tittar inåt/nedåt och ev viker sig i innersidan. Iså fall: titta uppåt/utåt och räta upp överlivet.
* Går hästen innanför med bakdelen (på dubbla spår) har du inverkat för starkt med ytterskänkeln (och ev även yttertygeln). Här kan du behöva dra tillbaka innerskänkeln något i stället.
* Har du en häst som skjuter innerbogen inåt och rätar ut sig: Arbeta igenom ställningen, använd mer ledande tygeltag och vänd runt en stark innerskänkel. Kontrollera att överlivet är rakt och att yttertygeln inte är för stark.
* Skjuter hästen ut ytterbogen behöver du räta ut mer på yttertygeln och kanske t o m dra fram ytterskänkeln något.

Detta är bara EXEMPEL på hur man kan behöva anpassa hjälperna beroende på hästens och ryttarens reaktion. Exakt hur varje ekipage ska rida kan man inte säga utan att se dem framför sig, då det kan finnas olika orsaker till vad som händer.

Exakt vilka hjälper man använder beror ju också på hur utbildad hästen är. Mina unghästar vänder jag för ledande innertygeln och ytterskänkel i början. När de ska börja forma sig i volter rider jag enligt punkt 1-5 ovan, i början förbereder jag kanske under 10 m och så småningom är jag nere på 1-2 m. Mina utbildade hästar vänder för en blick (eller tanke) åt sidan... (och formar sig automatiskt...)

DET ALLRA VIKTIGASTE ÄR ATT ANPASSA HJÄLPERNA EFTER HÄSTENS OCH RYTTARENS UTBILDNINGSSTÅNDPUNKT OCH FÖRUTSÄTTNINGAR!!!

Jag säger ju det - de har ju tappat något på vägen....:angel:
TJOLAHOPP

100 % av alla ryttare som drar tilbaka ytterskänkeln viker sig i midjan = säger fel vikthjälp till hästen.
Och så pratar svenskarna om att HÄSTEN skjuter urt bogen tränger utåt :angel:

Tessan brulkar prata om att rytatre lider av alienated hand syndrom, dvs rytaren har ingen koll på sina händer.

Jag tycker vi skall prata om allienated body and horse syndrome
:rofl: :rofl: :rofl:

Obs inget personligt men jag tycker det svenska systemet är lite....allienated

Håller inte med!!!

Det beror nämligen på vad ryttaren gör med resten av kroppen.

För att forma hästen i bålen och inte bara i halsen, anser jag att man måste ta hjälp av skänklarna, dvs göra en skänkelskillnad (ena skänkeln längre fram än den andra) som hästen kan forma sig runt. Men det finns lite olika sätt att gå med i hästens rörelse i t ex en vändning åt vänster.

A. Ryttaren vrider sig åt vänster, dvs för fram ytter (höger) axel och låter vridningen i kroppen fortsätta ner till skänklarna, vilket gör att inner skänkeln dras tillbaka och ytterskänkeln åker fram.
INTE SÅ BRA... Ryttaren trycker ut hästens bakdel, hästen blir rak och hamnar på en spiral inåt i volten. Volten blir för liten. Hästen faller i framvikt.

B. Ryttaren vrider sig åt vänster FRÅN MIDJAN OCH UPPÅT, dvs för fram ytter axel medan skänklarna förblir oförändrade. Om man drar en rak linje från ryttarens höft och lodrät ner till marken, så ser man att ryttaren faktiskt har fått ytterskänkel längre tillbaka än innerskänkeln OM MAN MÄTER SKÄNKELLÄGET FRÅN DEN LODRÄTT DRAGNA LINJEN GENOM RYTTARENS HÖFT. Dvs ytterskänkeln ligger längre bakom ytterhöften än vad innerskänklen ligger bakom innerhöften, och det är bra, det är det som behövs. Detta har man uppnått utan att dra tillbaka ytterskänkeln. Om man DESSUTOM drar tillbaka ytterskänkeln så är det nog oundvikligt att man viker sig i innersidan, men här behöver man ju inte dra tillbaka ytterskänkeln eftersom man redan har ytterskänkeln förhållandevis längre tillbaka än innerskänkeln.
JAG RIDER INTE PÅ DET SÄTTET, och lär inte heller ut det till mina elever, eftersom de flesta då tappar yttersidan. Om man har lika långa tyglar och sedan vrider axlarna inåt så kommer yttertygeln att glappa och ryttaren får för mycket i innerhanden. Dessutom är det lätt att ryttaren viker sig i innersidan OAVSETT om ryttaren drar tillbaka ytterskänkeln eller ej. Även här lägger hästen lätt för mycket tyngd på inner framben.

C. HUR JAG RIDER: Behåller överlivet i samma position men vrider huvudet något inåt (i nacken, rak huvudställning utan att lägga huvudet på sned) = TITTAR INÅT. Det lilla räcker för att belasta inner sittben mer, samtidigt sänker jag inner knä och häl och drar tillbaka ytterskänkeln genom att föra bak ytter höft något. ÖVERLIVET ÄR KVAR I SAMMA POSITION, RAKT OCH UPPRÄTT, ingen chans att man viker sig i innersidan, snarare rätar man ut sig mera.
Skillnaden är alltså att jag ändrar underlivets position i stället för överlivets. Jag anser att det ger bättre balans och hästen formar sig utan att det blir problem med ytterbogen. Volter och serpentiner - lätt som en plätt, likadant med skolor. Omhoppningssvängar i galopp - inga problem, hästen är i balans och har med sig yttersidan.

Prova gärna när du står på marken, stå rak med fötterna lite i sär:
(A. Går inte att prova när du står, du kan inte ha markkontakt med fötterna).
B. Vrid överlivet från midjan och uppåt till vänster, du kan vara rak men om du drar tillbaka ytterskänkeln så viker du sig ofelbart i vänster midja.
C. Stå kvar rakt fram med överliv och axlar, lyft höger ben och dra bak det något, visst är du fortfarande rak i midjan! Om du sedan vrider huvudet något till vänster (och har kvar höger ben längre bak) så får du den sits jag använder på böjda spår. Känn också att du då belastar vänster fot mera.

En annan fördel med att vara så här stilla och stadig med överlivet är att du lättare kan centrera dig och få tyngdpunkten lågt ner. Armar och händer blir stadigare och mer stilla.

Om jag lyckas klura ut hur man lägger in bilder här kan jag visa flera exempel på ryttare som sitter rakt över hästen med något tillbakadragen ytterskänkel och hästar som på detta sätt blir fint eftergivna i innersidan.

Men som sagt, det finns olika sätt att rida...

Susan skrev:
100 % av alla ryttare som drar tilbaka ytterskänkeln viker sig i midjan = säger fel vikthjälp till hästen.

Förstår inte riktigt hur du tänker här. Detta betyder att man inte får lov att dra tillbaka ytter skänkel eller sittben, eftersom man då ger fel hjälper.. hur rider du då rörelser som öppna, diagonal sluta, bakdelsvändningar, piruetter m.m. utan att hästen blir rak i kroppen och endast böjer i halsen?

Det är en väldigt stor skillnad mellan att

- Dra tillbaka ytterskänkeln ( oavsett del)
och
- att dra tillbaka ytterskänkeln genom att föra tillbaka ytter höft ngt...(även om jag skulle kalla det sittben :smirk:

Då är vi ju ändå överens om bäckenet - bäckenet skall vara parallelt med voltens radie:cool:

Sedan undrar jag vad exakt de menar med skänklarna......

Angående axlarna
Det går att vrida axlarna och låta det fortplanta sig ned till sittbenen på olika sätt utan att för de skull ändra skänkelläge.

Om du har ett sug bakifrån i din häst dvs en korrekt kontakt med bettet, så kan du också länga yttertygeln genom att föra fram, axeln utan att få den att glappa.

Det här är väl ett klassiskt :D :o exempel på hur olik den Klassiska Dressyren är jämfört med den svenska.
utifrån ett Klassiskt perspektiv säger jag inga konstigheter.
Där rider man sin häst med torson i första hand

Det syns ju också på Illustrationerna i i Müselser.

ja det finns olika sätt att rida :smirk:

rabarber2 skrev:
Förstår inte riktigt hur du tänker här. Detta betyder att man inte får lov att dra tillbaka ytter skänkel eller sittben, eftersom man då ger fel hjälper.. hur rider du då rörelser som öppna, diagonal sluta, bakdelsvändningar, piruetter m.m. utan att hästen blir rak i kroppen och endast böjer i halsen?

det är inte alls så jag menar.

Jag menar att om du tänker- dra tillbaka ytterskänkel ( de flesta menar då underskänkel) så är det lättare att din balans kollapsar
Än om du fokuserar på att ha bäckenet prallellt med voltens radie, genom att antingen gå bak med ytter sittben eller fram med inner.

Många problem uppstår för att ryttaren viker sig i midjan och belastar sina sittben fel.
Få ryttare har kontroll på detta.

Jag menar att om man istället lägegr fokus direkt på sittbenen så är det lättare att bli medveten om var de är och att ha bättre koll på sin mittdel.

Om jag då som jag blivit lärd tänker fram med inner sittben så påverkar det både ytter sittben och överskänkeln så _de hamnar rätt_ dvs längre bak.

men om man tänker bak med ytterskänkel så är det inte säkert att sittbenet hamnar rätt.:D

hängde du med hur jag tänker?

Senast ändrad:

Ja, vi har nog missförstått varann..
Med skänkel menar jag hela skänkeln, alltså från sittben ner till foten.
När jag tänker bak med ytterskänkel tänker jag bak med ytter sittben och höft varpå hela skänkeln alltså lår och underskänkel följer med.

Att balansen kollapsar när man bara fokuserar på underskänkeln håller jag med dig om. resulterar oftast i att man kniper med knät och drar upp hälen och då är det inte konstigt att ytterbogen flyger iväg.

Hej!

Med skänkel menar jag hela ryttarens ben om jag inte uttryckligen skriver över- eller underskänkel!

Det är ganska svårt att föra tillbaka ytterskänkeln utan att föra tillbaka ytter höft... Oavsett hur man uttrycker det innebär det ju samma sak. (För en normalryttare är det vanligtvis lättare att förstå vad man menar om man säger "dra tillbaka ytterskänkeln". På mina elever brukar jag ofta lägga benet i rätt läge så att de ska förstå vad jag menar.) Det är däremot fullt möjligt att dra tillbaka ytterskänkeln utan att vika sig i innersidan.

Visst går det att vrida axlarna inåt utan att ändra skänkelläget. Det är ju det jag beskriver i alternativ B i mitt inlägg ovan. Nackdelen med det, som jag ser det, är ju att hästen länger yttersidan vilket gör att ytterbogen lätt åker ut - ryttaren har öppnat ytterdörren genom att föra fram ytterhanden. Tycker du att det finns någon nackdel att med att göra som jag beskriver i alternativ C ovan (rida med underlivet i stället för överlivet)? (På mig och mina elever, och alla andra jag har sett göra så, har det fungerat otroligt bra!)

Just bristande kontroll på ytterbogen är det som jag tycker vara nackdelen med "klasssisk" dressyr - jag har sett många hästar som förböjer sig i halsen, skjuter ut ytterbogen och faller fram på innerbogen.
Annars verkar det finnas många positiva sidor som jag tilltalas av med "klassisk" dressyr, t ex att man skyndar långsamt och låter hästen få tid på sig att bygga upp rätt muskler, att man först försöker att få saker att fungera i skritt innan man väntar sig att det ska fungera i trav, och inte minst att man intresserar sig för ridTEORI - varför det är på det ena eller andra viset och olika bakomliggande teorier. Dessa punkter är det en del (men inte alla) som glömmer i "modern" dressyr.
(Detta är egentligen en parantes, eftersom jag svarade på trådskaparens inlägg utifrån "vanlig, modern" dressyr och vad man förväntar sig på tävlingsbanan. Tänkvärt är att det i TR står noga beskrivet hur rörelserna ska SE UT, men inget om vilka HJÄLPER man ska använda - det är upp till var och en...).

*:p jag blippa bort hela mitt inlägg:devil: *

jag lägger in bilden och skriver ett nytt i efermiddag

SUS

Kottas.jpg

Bildtext;

Arthur Kotas heldenberg, Cheif Rider of the Spanish Riding school in Wienna, Austria, is maintaining even bending of the spine and even loading of the hindlegs......

Vad jag bland annat skulle säga att om man lägger fokus på sittbenen iställlt för på att dra tillbaka en skänkel så är det lättare att åstadkomma "even loading of the hindlegs"

Mycket felaktigheter som uppstår i utförandet beror på att man tappar bort ett sittben nånstans :D

Bra bild!

Den illustrerar precis det som jag försökte beskriva under alternativ C i mitt tidigare inlägg (dvs hur jag rider på böjt spår):
- tillbakadragen ytterskänkel
- rakt, upprätt överliv
- ryttaren vrider endast huvudet något inåt

Det här med att vrida axlarna inåt kanske bara förekommer i "svensk" "klassisk" ridning??? För den här ryttaren gör ju inte det - och han har koll på yttersidan också.

Kan det vara så att det här med att vrida överlivet inåt egentligen inte kommer från "klassisk dressyr" utan från Sally Swift??? Hon har ju med det i sin första bok, att ryttaren ska "vrida sig som en polkagris", och det är det mest negativa med hennes bok tycker jag -annars har hon många bra tips och liknelser.

Om ryttarna slutar att fokusera på att vrida överlivet inåt tror jag att många skulle tjäna på det - inte lika många utskjutna ytterbogar, ryttare och häst i bättre balans, lättare att rakrikta osv.

Du är ju riktigt skojjig du.

Det är själva GRUNDEN i det klassiska systemet att bäcken kontrollerar bäcken och axlarna hästens bogar.
Det samma gäller den tyska beridarutbidlningen, men det är klart vi kan ju skicka dem till din ridskola i stället :D :o :o

Jag får väl också tala om för Arthur när jag träffar honom att han - enligt dig inte lever som han lär:crazy: ;)

Jag tror du blir förvillad av märket på västen. Titta på urringningen för armen i västen. Vi ser tydligt mer vänsterarm än högerarm.

Om du undervisar så borde du se att 99% av alla ryttare är sneda. De har ena sittbenet före det andra de har konstant den ena axeln för den andra, av den anledningen kan det ju vara intressant att ha lite koll på axlarnas possition.

Jag tycker få hästar går i en så bra balans som Swifts elever.

Att använda sig av hennes (och den klassiska och tyska då) axelmodell är en väldigt finstämd vikthjälp. Rätt utförd hjälper den hsäten att böja sig och förflytta mer vikt på det yttre benet istället för att välta innåt över inre frambenet.
Hästen kommer inte att skjuta ut bogen om du kan kontrollera dina axlar och din tyngpunkt i sidled (dvs om du inte kollapsar i innersidan :angel: :D )

Skillnaden mellan Klassisk Dressyr och Svensk Ridskoleridning...
är att man kontrollera bogen med egen kroppskontroll istället för med tygeln :cool:

Men vad vet dom....

Citerar från den officiella tyska ridhandboken (som används i den tyska utbildningen av ryttare, intruktörer och domare):
"När vikthjälper ges i vändningar och på böjda spår bör ryttaren, såväl i lodrät sits som i lätt sits, sitta i absolut balans och anpassa sig efter hästens rörelser. Axlarna och höfterna måste vara kvar i sin naturliga ställning. Den inre axeln och höften får inte dras tillbaka. Det är också fel att skjuta fram dem på ett överdrivet sätt."

Du får nog läsa på bättre Susan.

Vad som händer när ryttaren vrider axlarna inåt (från midjan och uppåt) är ju att inner axel dras tillbaka och ytter axel förs fram. Då är inte längre axlarna rakt ovanför höfterna och inner framben belastas mer. Om du tiitar lite noggrannare på bilden du har lagt in så ser du att hans axlar befinner sig ovanför hans höfter - alltså har han inte vridit axlarna inåt.

Sen skulle jag snarare säga att 99,9% än 99% av alla ryttare är sneda. MEN de är sneda på olika sätt. En del viker sig i midjan, en del sitter snett i sadeln, en del vrider in eller ut axlarna, en del drar upp ena knäet osv. Det finns många olika varianter och kombinationer. Det är ridläraren och tränarens uppgift att hitta var roten till snedheten sitter och hur man ska korrigera det hela. Säger man slentrianmässigt till alla elever som sitter snett att de ska göra på ett visst sätt, eller korrigerar symptomen i stället för orsaken, så skapar man enbart nya sitsproblem och låsningar.

Jag skall framföra detta till min tränare som gått den tyska beridarutbidlningen :D

Hon kanske får lära om hos dig?

Susan skrev:
Jag skall framföra detta till min tränare som gått den tyska beridarutbidlningen :D

Hon kanske får lära om hos dig?
Om det nu står på detta vis i den tyska ridhandboken, borde det inte vara så man ska göra då??

Är bara nyfiken:smirk:

jag tycker att det verkar som om det finns lika många hjälpgivningssystem som tränare.

Men det jag tycker är gemensamt inom den klassiska dressyren är just detta med axlar och sittbenens placering.

De Kunffy pratar om det också. han menar att man skall rida med sin torso som ett cabinetry där handen bara är en förlängning av axeln och egentligen sitsen.

Müseler är inne på samma linje.
Kanske inte med så många ord, men deffinitivt i sina bilder.

Mseler.jpg

Här har han ju tydligt markerat axlar parallella med hästens bogar, och ryttarens bäcken med hästens bäcken under olika rörelser.

Istället för att här i teorin reda ut rätt och fel så kan man ju prova :D

Jag håller med om att det finns lika många hjälpgivningssystem som tränare (och alla system passar inte alla hästar och ryttare). Det är ju en anledning till att det inte står i TR vilka hjälper som ska användas utan bara hur rörelsen ska se ut. Den största anledningen är dock att ryttaren måste anpassa sin hjälpgivning till hur hästen reagerar.

Jag har haft elever som har kommit till mig och ridit med LÅÅÅNGT tillbakadragen sidförande skänkel i skänkelvikning, trots att hästen går på tvären med bakdelen före... ("jag har lärt mig att göra så" eller "det står i min ridlära att man ska ha skänkeln där" brukar vara vanliga förklaringar när jag frågar hur det kommer sig). I stället för att göra hjälperna mekaniskt måste ryttaren lära sig att KÄNNA hur hästen reagerar på hjälperna, och därefter anpassa hjälperna. I detta fallet kanske ta fram den sidförande skänkeln och dra tillbaka den reglerande, om hästen nu har lärt sig ett felaktigt rörelsemönster i skänkelvikningen. (Och naturligtvis rätta till sitsen som då oftast har kollapsat också).

EN anledning till att din ridlärare säger åt dig att vrida axlarna inåt, kan vara att du felaktigt vrider dig utåt på böjt spår (inte alltför ovanligt förekommande), då säger han det för att få dig tillbaka på rätt spår mitt över hästen. (Detta är bara ett exempel på hur det SKULLE KUNNA vara - jag har ju inte sett dig rida och det kan finnas många andra anledningar.)

Man kan inte lita på allt som står i böcker heller. Om du tittar noga på illustrationerna ur Müselers bok så ser du kanske att han har förväxlat bilderna på den vänsterböjda och den vänsterställda hästen.
Citerar ur den tyska ridhandboken igen:
"Ställning innebär att hästen vänder huvudet åt sidan i leden mellan huvudet och halsen, dvs nacken...Halsen är bara obetydligt böjd. Men hästens övriga längdaxel (ryggraden) berörs inte av ställningen. Den förblir rak."
"Med böjning menas en böjning i längdaxeln."
Går man sedan vidare till Müselers definitioner på ställning och böjning så stämmer de inte överens vare sig med hans egna illustrationer eller med de nu för tiden vedertagna definitionerna på ställning och böjning...

Appropå Swifts polkagrisvariant kan jag säga att jag har provat den, och den fungerade inte för mig. Jag som alltid har haft så lätt och naturligt för volter, hörnpasseringar, skolor, serpentiner och andra böjda spår... (jag har många andra svagheter i stället!). Efter noggranna studier och övningar enligt Swift så blev min ridning på böjda spår KATASTROF! Tills jag då fick rett ut att det berodde på det här med att vrida axlarna inåt. När jag slutade med det blev det lika bra som förut igen... Andra av Swifts idéer har jag däremot haft stor glädje av. Som sagt, det gäller att prova sig fram, men att göra det med känslan och sunt förnuft inkopplat. Så att man kan analysera vad det är som händer och varför, och avgöra om det passar i just den situationen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter – Många svenska ryttare som kommer till Tyskland för att träna får kritik för sina hörnpasseringar, och får lära om. Det säger Kerstin...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Västerbottens distriktsmästerskap i dressyr har under helgen ägt rum på Skellefteå ridklubb. Vinnare i junior/young rider-klassen blev...
Svar
0
· Visningar
49
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
587
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?