Hörnpassering??

Sv: Hörnpassering??

Det här måste jag prova! Rannsaka mig själv! ;)

Jag tror att det jag får svårt med är att låta bli att leda och ställa. Att öka och minska med sätet går ganska bra och jag tror nog att hon kommer att söka sig framåt/nedåt. Problemet är att hon gärna krullar ihop sig, får se om det blir likadant om jag inte leder fram och tillbaka! :o

Hur brett håller du händerna? Lägger du alltså spöt i leden mellan tummen och de andra fingrarna?

Jag gillade tebrickan. :D
Den fick mig att lite sluta sitta med axlarna i wannabe-fosterställning. :angel:

Nu snackar vi bort tråden här :D. Jag sluter inte mina händer när jag rider. Annars tror jag jag håller dem någorlunda rätt.

Hallonsoda skrev:
Nu snackar vi bort tråden här :D. Jag sluter inte mina händer när jag rider. Annars tror jag jag håller dem någorlunda rätt.
Snacka på tjejer!!
Det ena leder till det andra. och oftast blir det intressanta diskussioner då:)

Handställningen är ju oxå en viktig faktor i en hörnpassering:idea:

Hallonsoda skrev:

(Eftersom jag fått tillåtelse att prata.. :p)

Jag har också problem med det, hade det inte förut men när jag börjde på ridskolan igen (genom skolan) så kom både "titta ned" och "handen är halvöppen" syndromen tillbaka. :crazy:

Vilket resulterar i att tygeln ligger mellan ringfingernageln och lillfingernageln emellanåt = glider ur handen. :mad: Och då går det ju jättebra att använda handen...

Vet inte varför jag börjat göra så. :confused:

*KL* efetrsomdetta inkluderar Hallonsoda*

Vänta ni bara skitungar :D

Jag skall nog få stil på er.:D

(det kommer lösa sig av sig självt senare)

Susibus

Senast ändrad:

Susan skrev:
*KL* efetrsomdetta inkluderar Hallonsoda*

Vänta ni bara skitungar :D

Jag skall nog få stil på er.:D

(det kommer lösa sig av sig självt senare)

Susibus
Men hallå!! Jag då:confused: Jag vill oxå...:cry: :cry:
Önskar att jag vore en skitunge:angel:

Tro mig, skitungar som jag har det inte lätt. :devil:

F.ö. så glömde jag nämna att även "dra tillbaka innerhanden när du vill svänga"-syndromet är en invand nervbana (heter det så?) för mig.. Jag har aldrig fattat vad det beror på, varför lär man sig att dra bak innerhanden, det sabbar ju eftergiften? Hör det ihop med att axlarna ska vara i samma riktning som hästens bogar? Que?

Nu nappar jag tråden lite kanske, sorry. :o

nej det har att göra med föreställningen att man styr hästen med tygalarna :angel:

Kom ihåg mina

HUR SKALL DU
VAR SKALL DU

Hur du skall - altså altså rak, böjd i olika grader reglerar axlar och bäcken.

Var du skall - talar du om med var du lägger vikten

När du kan böja och rakrikta med axlar och bäcken så är det dags att lägga till vikthjälpen korrekt.

Ett bra sätt för eleven att lära sig hur man fixar detta bra är att be dem gå _fram_ med innerhanden, rätt bra också för att få en unghäst att söka sig framåt nedåt

Nu vet du vad som väntar...

Senast ändrad:

Tack! :bow:

En grej som jag tycker är krånglig för mig är när jag i höger varv (tror det var höger) måste bak så mkt med inneraxel (kommer du ihåg detta?) och samtidigt fram med innerhanden, tror detta hade med böjning på volt att göra, det liksom blir som en dragkamp. Hur får jag fram handen samtidigt som inneraxeln ska bak? Armen räcker ju inte till. :o Eller har jag bara glömt ngt?

Har inte hunnit svara...
kallas korrdination :D

Om din normalpossiton är med överrmen hängande rakt ned från axeln.
så kan du ju
1 Vrida ryggraden
2 gå fram med innerhanden dvs öppna armbågsleden och axelleden.

dett har inget värde isig, utna det som är bra är att eleven slutar dra innerhanden bakåt, samt när handen går fram så kommer torson med och vikthjälpen ges.

ett smidigt sätt att lära in en ganska svår vikthjälp.

Du har inte kommit till Te - brickan än, du tränar fortfarnande på koordnination

Lord Owen skrev:
Tro mig, skitungar som jag har det inte lätt. :devil:

F.ö. så glömde jag nämna att även "dra tillbaka innerhanden när du vill svänga"-syndromet är en invand nervbana (heter det så?) för mig.. Jag har aldrig fattat vad det beror på, varför lär man sig att dra bak innerhanden, det sabbar ju eftergiften? Hör det ihop med att axlarna ska vara i samma riktning som hästens bogar? Que?

Nu nappar jag tråden lite kanske, sorry. :o
Hurraaaaa!!
Jag ä meeeee:bump: :bump: :bump:

Tack igen. :D

Tebrickan tycker jag om när jag går/står utan häst, den ger mig bättre hållning och jag får inte så ont i ryggen - varför vet jag inte. :o

Hästen skulle nog bara tycka jag var konstig om jag börajde fiffla med sådant "finlir" nu.. :angel: :o

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter – Många svenska ryttare som kommer till Tyskland för att träna får kritik för sina hörnpasseringar, och får lära om. Det säger Kerstin...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Västerbottens distriktsmästerskap i dressyr har under helgen ägt rum på Skellefteå ridklubb. Vinnare i junior/young rider-klassen blev...
Svar
0
· Visningar
49
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
585
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka