Hormonspiral vs p-stav?

aemaria

Trådstartare
Har precis fått mitt andra barn och är glad och nöjd med att ha fått två friska ungar. Därmed dags att fundera på lämpligt preventivmedel. Har läst på lite och kommit fram till att hormonspiral eller p-stav kan vara lämpligt för mig. Frågan är bara vilket av dem?

Vad är era erfarenheter av dessa? Fördelar och nackdelar?

P-stav har jag ingen erfarenhet av alls, lämnar det till andra att svara ;). Hormonspiral har jag själv, Mirena. Många blir helt blödningsfria på H-spiral, inte jag, här dyker "mensen" upp en gång i månaden dock kan jag ha som två små perioder på 2 veckor, det är mindre kul. Fördelen är annars helt klart att jag slipper blöda så mycket :bow:. Är en mycket säker metod, jag har haft min halva tiden ungefär, dvs 2,5 år redan, då jag inte funkade på p-piller, blev gravid trots NOGRANNT pillertrillande!. (trots att jag sa till BM innan att jag kände ÄL trots pillren men hon dumförklarade mig att det var omöjligt. Jo visst. Idiot. :grin:). Finns en rad biverkningar (du kan ju läsa på om Mirena tex på Fass). En del utvecklar ångest av H-spiral...(står dock depression i fass men). Men för mig funkar det ändå, än har jag ju inte kastat ut den....:p

Jag reagerade hemskt dåligt på spiral. Fick sån smärta att jag föll ihop på golvet i en mataffär och bara grät. Hade jävligt on hela tiden och gick inte över på 5 nåt månader. Bm kollade och den satt som den skulle, det var troligtvis bara min livomoder som försökte klämma ut den av ingan orsak.

Jag rekomenderar inte spiral.

Har precis fått mitt andra barn och är glad och nöjd med att ha fått två friska ungar. Därmed dags att fundera på lämpligt preventivmedel. Har läst på lite och kommit fram till att hormonspiral eller p-stav kan vara lämpligt för mig. Frågan är bara vilket av dem?

Jag har haft bägge delar och kommer att sätta in en ny spiral. Mycket mindre hormoner eftersom den verkar lokalt, och jag slapp mens helt.
Mirena hade jag.
P-stav funkade bra ett tag för mig men sen fick jag biverkningar i form av humörssvängningar och nedstämdhet vilket jag inte alls behöver.

Jag ska ej ha fler barn och när jag var och skulle förnya mitt pillerrecept (cerazette) så frågade jag lite hastigt vad hon rekommenderade. Och hon tyckte att eftersom pillren funkat bra hela tiden så var det bara att fortsätta. Vi kunde diskutera alternativ men på henne lät det som att bara jag mådde bra på pillren så var det enklast att fortsätta.
Jag hade också funderingar på p-stav (spiral vågar jag inte sätta i, är rädd för smärta och känns läskigt att sätta in ngt där nere hehe) men nu blev det pillerrecept på ett år till.

Även funderat på sterilisering, jag känner mig helt färdig med barn men det känns som ett stort steg...

Finns en ny sorts spiral som är mindre än mirena och innehåller mindre hormon, jaydess. Kan ju vara värt att kolla upp.
Jag har den, och jag är nöjd. Ingen mens vilket jag tycker är skönt. Dock gjorde det ont att sätta in den

Jag hade Mirena-spiralen ca 2 år, den gav mig demonsmärtor från helvetet till och från (de blev något bättre efter första året) men killen sa att om jag slutade med hormoner skulle vi ha mycket mindre sex (han tog knappt i mig som det var så det hade ju varit nådastöten) så jag stog ut. Den dödade även min sexlust och jag mådde väl inte suveränt med den i allmänhet.
Jag bytte till slut ut spiralen mot en stav, som fungerade bättre i början. Men mensen ville inte stabilisera sig alls, efter 6 månader började jag blöda igen efter en veckas uppehåll och det slutade aldrig... efter 6 veckor gav jag upp och tog ut den, bytte inte ut den mot något annat och tänker inte göra i framtiden heller.

Har haft p-stav. Hade oregelbundna blödningar första månaderna, därefter sparsam blödning en gång i kvartalet - jätteskönt. Efter ca 2 år ballade dock kroppen ur och jag hade blödningar varannan vecka. Tröttnade efter typ 2-3 månader och valde då att ta ur den och övergå till minipiller.

Om vi nån gång lyckas med barnbiten kommer jag dock prova hormonspiral.

Jag hade Mirena-spiralen ca 2 år, den gav mig demonsmärtor från helvetet till och från (de blev något bättre efter första året) men killen sa att om jag slutade med hormoner skulle vi ha mycket mindre sex (han tog knappt i mig som det var så det hade ju varit nådastöten) så jag stog ut. Den dödade även min sexlust och jag mådde väl inte suveränt med den i allmänhet.
Jag bytte till slut ut spiralen mot en stav, som fungerade bättre i början. Men mensen ville inte stabilisera sig alls, efter 6 månader började jag blöda igen efter en veckas uppehåll och det slutade aldrig... efter 6 veckor gav jag upp och tog ut den, bytte inte ut den mot något annat och tänker inte göra i framtiden heller.

Vilken osympatisk kille det låter som.

Jag blödde konstant i ett halvår med p-stav, dessutom syntes den vilket jag inte tyckte var så kul. Jag tog ut den.
Hormonspiral funkade jättebra. Jag kände inte när de satte in den och jag hade knappt några blödningar.

Jag har kopparspiral och är mycket nöjd. Blödde mer i början men det jämnade ut sig med tiden.

Så skönt att slippa piller! I mitt fall har jag inte haft några biverkningar att tala om (förutom tillfälligt ökade blödningar).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 392
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 276
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar