Sv: Höpriser/kvalitet
Jag råkar också ofta ut för exakt samma sak!!!!
Bonden säger att balarna väger ca 10 kg och tar sen pris per bal.
När man sen lastar så känner man att en del balar väger väldigt lite
och när man påpekar det så får jag ofta höra: "Jamen, en del väger mindre och en del väger mer så det jämnar ut sig i slutändan"
Jämnar ut sig? -I he***te det gör!
Kollar sen med vågen när jag kommit hem och ser då att jag förlorat ganska mycket
Det är ju inte bara det att man faktiskt blir blåst på ganska mycket pengar utan sen är det ju svårt att beräkna hur länge höet ska räcka.
Jag t ex har en ganska knaper ekonomi ibland och då försöker jag köpa hem hö så jag klarar mig ett bra tag när jag handlar men den planeringen går ofta åt skogen pga att jag inte får lika mycket hö som jag förväntar mig.
Sen tycker jag också att det är för jäkligt att ett oanalyserat, kanske taskigt hö kostar lika mycket som ett fint, analyserat.
Tror tyvärr att ganska många höbönder har kommit på att hästägare är en fin "mjölkkossa". Om man inte har hittat en sjysst höbonde som man kan lita på så är man ganska utlämnad, - speciellt när det var ett så dåligt hö-år som i fjol.
Själv betalade jag 20 kr balen sist jag köpte och då påstod bonden att det skulle vara 10 kg/bal men övervägande delen vägde betydligt mindre. Av de 58 balar jag köpte så var det ca 15 balar med rätt vikt,
resten vägde 2-3 kg mindre.
Min pålle äter ca 240 kg/månad
Men sen finns det undantag! En annan hästägare i stallet köpte hö av "sin" höbonde och hon betalade också 20 kr/balen. Skillnaden var bara att hennes balar vägde ca 14 kg och höet var mycket grönare och fräschare och luktade riktigt, riktigt gott.
(Ska försöka luska ut var hon köpt det - hon är lite hemlig
)