hoppteknik

Annie__

Trådstartare
Hej:) Hur ser ni att en häst har bra hoppteknik ? Hur vill man att en häst ska hoppa för att man ska kalla den "bra"? Vad kollar man efter ?

//Annie

Sv: hoppteknik

Jag är ingen expert, men hästen ska ha ett långt och stort språng,och ta in benen under sej, så att inte benen spretar åt alla håll. Mot hindret ska den komma i en jämn galopp och fixa taxeringen.

jaa., hehe kunde inte så mkt men hoppas nån bättre kan förklara:p

Hästen ska ha bra hoppteknik men också ett bra "hopphuvud". Rätt inställning och vilja är minst lika viktigt tycker jag :)

Annars att den vinklar in benen väl under sig, skjuter ifrån bra bakifrån. Att den har bra ryggverksamhet och elasticitet. Att den är lite försiktig av sig - inte vill vara i bommarna alltså. Jag är ingen expert så jag ska nog inte säga för mycket dock ;)

Senast ändrad av en moderator:

Hoppa med mycket rygg, det vill säga använda ryggen när den hoppar och inte bara kasta sig över.

Ha fin fram och bakbensteknik, ex öppna upp bak och vara rädd om sig fram. Tycker även att det är viktigt att se till hur hästen bemöter ett hinder, vill hästen hoppa, taxerar den själv osv. Alla dessa egenskaper är viktiga tycker jag!

Att den har bra hopphuvud och är hinderklok.
Den ska vara rädd om sig och ha viljan att ta sig över hinderna.
En stor vilja kan kompensera en lite sämre teknik.
Men med bra teknik mennar jag runda fina språng emd bra ryggverksamhet, fina bakben som öppnas upp ordentligt och försiktiga framben som dras in ordentligt.

Att den har rätt inställning,att den lämnar marken lätt, att den använder ryggen och frambenen fördelaktigt. Att den inte "kniper" in bakbenen under sig utan öppnar upp och sträcker ut. Att den är kvick och kan lösa ev problem och sist men inte minst att den inte blir för "tung" i landningen efter hinder.

Att hästen inte drar sina bakben in under sig utan "sparkar" ut dem bakom sig.

En häst med bra hoppteknink drar upp frambenen högt och har dem i jämn höjd rakt framför sig. Bakbenen ska "lösas" ut som man säger det betyder att hästen ska sträcka ut bakbenen bakåt så att den får en lång kropp över hindret. en häst med bra hoppteknik ska även hoppa med mycket rygg så att den hoppar igenom ryggen och sträcker ut de är en häst med bra teknik, det är lite svårt att förklara men det var nog på ett ungefär,, :D

skulle någon (som kan :angel:) kunna lägga in bilder på hästar med bra, respektive dålig teknik :) , vore superkul och nyttigt:)

Smyger in från dressyr :angel:
Har precis haft prov i hoppteknik och diverse hoppgrejjor i skolan så jag provar att skriva lite i alla fall :p

Det ideala är att hästen lyfter hela sitt framben genom att vinkla alla leder så att knät kommer så högt upp och så långt fram som möjligt, samt att den viker in skenan så att sulan på hoven kommer mot underarmen.

Bakbenen ska öppna upp bakåt, hästen ska sträcka ut sina bakben uppåt - bakåt. Hästen ska inte dra in bakbenen under sig.

Hästen ska lyfta alla ben jämnt och inte vika dem åt sidan, den ska även sträcka fram huvud och hals frammåt-neråt för att ryggen ska komma upp, mitt över språnget så ska manken vara högsta punkt.

Jag har fått höra att min ponny hoppar med bra teknik här inne på buke så jag slänger med den bilden.

IMGA1762.jpg

Man skulle väll önska att frambenen vinklades in ytterligare? Jag har inte så stor koll men tycker att det är intressant och vill lära mig i alla fall :p

uuuu, mycket bra för att vara en dressyrponny :D kanske borde byta gren och forum? :angel:

Nä, byta gren tänker jag inte göra, däremot så ska vi börja hoppa 2-3 gånger i månaden. Kanske tävla någon LC för att fjanta runt lite :p

Får jag inte vara i båda forumen? :angel:

Joo det är ju alltid bra med lite omväxling. :) Joo klart du får, men du kan hoppa över helt. :angel::D

Jag vill att hästen har ett bra hopphuvud (taxerar och kan korta&länga galopp samt byta galopp ordentligt, gärna själv). Den skall vara elastisk, kvick och rädd om sina ben. Man vill att de hoppar genom hela ryggen, vill säga att de drar upp frambenen under sig ordentligt (inte låter dem hänga ojämt) och hoppar med välvd rygg och med ordentlig luft i bakbenen (kickar uppåt och utåt) Ska kolla om jag hittar några bra bilder :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 406
Senast: MalanMjöl
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 011
Senast: fio
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka