Hoppteknik?

H

Hotandspicy06

Vad har ni för hoppteknik när hoppar (banhoppning=)? och vad har ni för häst/ponny?

Jag har en D-ponny arab på 16 år som jag haft i 6 månader.
Hästen är ganska rutinerad.

Jag står upp i lätt sits mellan hindrerna men brukar alltid sitta dom sista galopsprången innan hindret för att lixom stämma av honom.
ni?

Sv: Hoppteknik?

Beror helt på vilken häst/ponny jag rider.

Min helt egna D-ponny varierar jag sitsen med mkt. Försöker ha lite lättare sits (3-punkt/2 punkt) på transportsträckorna & i anridning kommer jag ner lite mer i sadeln. Låter henne sköta jobbet & har bara en stadig skänkel & lätt hand, så hoppar hon hus.

Sen så rider jag så himla många olika hästar så man får variera sig efter hästen, målet är ju dock att hästen ska anpassa sig till ryttaren. Om jag står i lite lättare sits får hästen lite friare form & kan ta ut steget lite mer & dvs om jag sitter lite djupare skall hästen vara uppmärksam på vad nästa moment är. (uttryckt mig klumpigt jag vet) men orkar inte förklara precis vad jag menar.

Jag sitter alltid ner i sadeln i t.ex omhoppningar för jag tycker det är lättare att snäva av & göra exakta galoppsprång, korta/länga m.m. Men det är ju helt en smaksak.

Jag har en D-ponny 10 år.
Jag sitter ner mellan hindrerna. Hon är väldigt seg och jag måste ofta driva på henne, därför sitter jag ner, det är lättare att göra det då.

Men jag sitter ner även om jag rider en pigg häst för då är det lättare att få tillbaka hästen :)

Men är det inte lättare att driva på hästen i en lätt sits? Som Zoowie skrev: då får hästen en lite friare form & kan ta ut steget lite mer.
När jag rider en seg ponny/häst så ställer jag mig alltid upp i lätt sits på transportsräckorna för att länga ut galoppen.
Men det är kanske en smaksak från ryttare till ryttare och från häst till häst eftersom alla är olika.

//Diana

olika från häst till häst.
på min egen sitter jag oftast ner, håller om med benen och stadig med handen. det är en 8-årig c-ponny som jag har haft i 10 månader.

Jag har funderat på det sista tiden, om jag är flexibel som ryttare och ändrar mig efter hästen eller om jag är konsekvent i "min stil" och låter hästen anpassa sig. Jag kan lixom inte riktigt avgöra! :p

Med mina egna hästar, heta, lätta, hyfsat oärliga, känsliga och med mkt temperament så står jag upp på transportsträckorna och länger galoppen lite för att få ut nacken, sitter ner men är lätt i sadeln mot hindret, lätt hand, stark, stilla skänkel, väldigt uppmärksam och stilla.

Efter hindret är jag kvickt nere i sadeln och ordnar galoppen, förutsatt att jag inte rivit. Då står jag kvar i lätt sits och väntar ut aggressionsutbrotten och hoppas på att jag sitter kvar :smirk:.

Jag har funderat på det sista tiden, om jag är flexibel som ryttare och ändrar mig efter hästen eller om jag är konsekvent i "min stil" och låter hästen anpassa sig. Jag kan lixom inte riktigt avgöra! :p

Haha ;)

Kan väll säga så här, rider du bra ska hästen anpassa sig efter dig, om du är en bra ryttare förstår du vad just den hästen/ponnyn behöver. Då går hästen bra. Du behöver inte göra upp en egen "stil" tänkt istället att din stil är att rida hästen bra. Bara för att du kan skjuta fram höften till en galoppfattning på en häst, kanske inte en annan häst är lika lätt. Visst, du behöver du anpassa dig efter hästen. Sen när hästen lyssnar mer & mer på dig, då kommer ju hästen själv anpassa sig efter dig ;) Jag menar inte gör du "nybörjar" fattningar på en häst som är på väg att lära sig att om du flyttar vikten så ska den fatta galopp endå?

Förstår du ? ;)

Om du som ryttare hjälper hästen fram till din "stil" kommer också hästen anpassa sig efter sin ryttare.

Men är det inte lättare att driva på hästen i en lätt sits? Som Zoowie skrev: då får hästen en lite friare form & kan ta ut steget lite mer.
När jag rider en seg ponny/häst så ställer jag mig alltid upp i lätt sits på transportsräckorna för att länga ut galoppen.
Men det är kanske en smaksak från ryttare till ryttare och från häst till häst eftersom alla är olika.

//Diana

På min häst funkar det inte om jag står upp. Hon är för slö och segar till då:D

Jag har ett sto på ca 150 cm som är 11 år gammal.
Vet inte mkt om hennes förflutna, men jag har tävlat henne i 90 ett par gånger nu, och ska debutera 1 meter i höst hade jag tänkt.
I början ville hon itne alls att jag skulle sitta kvar på ryggen i hoppningen, så då blev det alltid så att jag satt ner i sadeln, för att kunna sitta kvar när hon gjorde sina specialare.
Inte för att jag satt kvar ändå men det är ju en annan sak :smirk:

Nu har jag dock börjat rida precis som du. Har inte en aning om varför jag börjat med det, jag bara upptäckte det för ett tag sen :rofl:
Står alltid upp mot hindrena, men sätter mig ner i vissa svängar och om avståndet mot hindret absolut inte stämmer.

nä, jag förstod faktiskt inte alls :p

det är ju inte så att jag tänker "hm, supermjuk hand ska vara mitt kännetecken, och så ska jag ha skänkeln långt bak"

utan det är väl mer så att man har vissa värderingar "det här tycker jag är bra" och då rider man efter det. jag kommer ju till exempel aldrig att ändra åsikt ang. typ sågningar i hästens mun.

men äsch :p vad svårt det blev. rida inte tänka!!! ;)

Jag sitter ner och håller om honom mycket med benen och har en stadig hand. Om det är en väldigt lång "transport-sträcka" så kan jag stå upp. Min häst är en 8årig valack som kan vara lite lurig, man måste kämpa och övertyga honom om att det är ok att hoppa. När han har fattar det så hoppar han som en gud!

Jag sitter ner, alltid. Min hopptränare är på mig som järven om jag inte är det ("Ner i sadeln! Ner i sadeln!"). Tycker också att det funkar bättre, då kan jag ha en stilla och konstant sits hela vägen mellan hindrena, och behöver inte riskera att påverka balans och rytm med att ändra. Tycker också att det är mycket lättare att hålla ihop hästen om man sitter ner.

Jag trodde att det var så alla gjorde när man lämnat nybörjarstadiet?

Senast ändrad:

jag kan ingenting om hoppning, men är inte det ideala att kunna stå upp i lätt sits runt hela banan? :confused:

Nej, det skulle jag inte säga. Du har bättre kontroll på hästen om du går ner i sadeln, än om du står i lätt sits. Men när man börjar lära sig hoppa så brukar man få lära sig att stå upp, förmodligen för att man som nybörjare inte ha balans nog att följa med i sprången om man har rumpan i sadeln.

Håller med dig! Jag red länge på ridskola och då var det typ: hej, idag är det hoppning så ni kan stå upp hela lektionen. Nej, men ungefär. Nu när jag har en egen häst och tränar för en hopptränare så har jag banne mig fått höra: Ner med rumpan! Sitt ner och håll om honom!

Min hopptränare har tom sagt att det är dumt att de på ridskolan lär ut att man ska stå upp så mycket, eftersom att man har bättre koll, kan rama in mer och får lättare att hålla ihop det hela.
Han bad mig faktiskt att kolla på de som rider större tävlingar, typ världscupen, och se att de inte står upp mycket alls. Och det gör dom ju inte!

/e

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈