?hoppteknik?

Sv: ?hoppteknik?

Hyffsad teknik.
Hade varit lättare att se lite bilder om den hoppar en oxer, och se hur pass den hoppar igenom med ryggen.

Alla bilderna är väl inte från samma språng? Hindret är inte lika högt på alla bilderna..
Håller med föregående talare, lite lättare att se på en oxer.

Lite svårt att se men jag tycker din häst är lite slapp i sina framben, hoppar inte igenom språnget med ryggen. Är för hög i halsen och öppnar inte upp bak.
Men helt ok teknik för lägre klasser.

Svårt o säga om bådas bilder då det antingen är olika höjd eller tagit för mycket framifrån :smirk:

Vill bara säga att ni som lägger ut bilder på era hoppande hästar skall ta kommentarerna med en stor nypa salt ;) Bilderna är inte speciellt bra och svaren kanske inte helt genomtänkta :D

Precis, en bild är ju bara nån miljondels sekud, man ser ju inte hela språngkurvan, sen har ju plats där avsprång skett osv. en ganska stor betydelse. Men det är alltid kul att se bilder så fortsätt lägg ut dom :)

Håller med om att bilderna inte är speciellt bra, men var är det ogenomtänkta i svaren?? Se som svarar har trots allt bara ha dessa bilder att gå på.

man kan ju bara bedömma tekniken från bilderna , så klart
men det betyder ju inte att hästen har god teknik på andra språng vid andra tillfällen.....eller att dom kan träna upp tekniken.
Jag tycker att det så ut som om han hoppade det hindret bra och eftersom hindret var lågt behövde han inte anstränga sig något.
visa bilder från en oxer istället.

urkella skrev:
undrar bara vad ni tycker hur en bra hoppteknik ska va?? har lite bilder när min polle hoppar vore kul att höra om ni tycker att han hoppar bra/dåligt...om dåligt vad är det som inte e bra???

"upphoppet"

svävar

på väg neråt

landar

Hur kommer det sig att du löshoppar på ett så högt räcke utan markbom?? Det bara fäller än att hjälpa till. Lägg en markbom ca 25cm framför räcket och ha insprånget på högst 0.90m och sedan 1 galoppsprång till en oxer så får du se hur den hoppar.

Nu tycker jag att den hoppar efter i språnget, alltså språngkurvan är fel. Högsta punkten har hästen efter hindret och det beror på hindrets utseende.

Men nu bad dessa bli "bedömda" efter vad de visar, det går inte att anta att de hoppar bättre eller sämre på andra bilder som man inte ser, det kanska är det allra bästa delarna vi ser eller kanske de sämsta, men det går ändå bara att bedöma utav det vi får bilder på.

Håller också med om att språnkurvan blir fel.

Frambenen hänger lite och hur det är med bakbenstekniken kan man inte riktigt se eftersom sista bilden är på ett annat språng och ett mkt lägre hinder.

Vad tycker ni om Kreles då?

Han hoppar mycket sällan, när bilderna togs (film igentligen) var det ett årsedan han hoppade sist

den ser ut å gå intill hidret (lägg markbom en bit ut) å så hoppar den aksnke inte igenom me ryggen ordentligt, men annrs va de en fin polle du har tycker ja :p

mathil skrev:
Ingen som har någon kommentar. Jag vet att bilderna är dåliga och att det är olika språng. Svårt att hinna med att ta bilder under hela språnget :)

tyckte den hoppade fint!

Lorelie skrev:
Vad tycker ni om Kreles då?

Han hoppar mycket sällan, när bilderna togs (film igentligen) var det ett årsedan han hoppade sist

Frän häst du har!!!
Han verkar hoppa med frambenen lite "bakom sig", verkar komma lite nära hindret.... men som sagt, härlig häst!!!

:D Jo, han har lite underlig teknik, men över kommer han och han tycker det är kul :D Frieserhästar är ju inte direkt kända för sina hoppkunskaper :p
Kanske blir bättre om han får hoppa mer. Fast just nu är det stenhårt och isis på ridbanan, så det får vänta.

orutinerade hästar brukar gärna vika in frambenen under magen.
min förra häst hoppade jättekonstigt när han skulle lära sig, det tog ett tag sedan fick han väldigt fin teknik.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 903
Senast: MML
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
431
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • När små barn är sjuka...
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur