hopptävlingar för kaniner,, var?

M

Mascot_lover

Jag skulle jättegärna vilja tävla med min kanin i hoppning men var hittar man passande tävlingar? :confused:
Någon som kan "reglerna" i kaninhoppning bra? Är lite osäker på vissa.. :p

Sv: hopptävlingar för kaniner,, var?

www.skhrf.com
Läs och lär :)

Jag har lärt mig det jag kan genom att läsa allt jag kan komma över.

Finns även en underbar bok som heter Kaninhoppning 2, jag rekommenderar starkt att du läser den vid tillfälle!

Vart bor du? Det finns tävlingat i princip över allt, men oftare på vissa ställen än andra. Är SKHRFare, och för att få tävla officiellt så krävs det att du är medlem i en till SKHRF ansluten klubb. Tror att man får göra en start som "prova på", men sen måste man bli medlem för att få fortsätta tävla.

Reglerna är ett helt kapitel för sig...;) Det finns ett ganska långt TR som man kan köpa via klubbarna om man vill. Själv har jag klarat mig utan denna fantastiska tingest fram tills nu, reglerna är för det mesta ganska självklara och lätta att komma ihåg.
Det som flest gör fel på på första tävlingen är att man startar innan man fått startsignal (ett "varsågod" eller liknande från domaren), att man går över hindren och att koppelförande hand hamnar framför kaninen. Inget av dessa fel är allvarliga, och man brukar bara få en kommentar av domaren. Tjuvstart räknas dock som ett rivet hinder, och man får då ett fel. Domaren säger till under loppet om han eller hon har synpunkter, och detta är endast för att hjälpa ekipaget.

Men som sagt, gå in på SKHRF's hemsida, där finns en hel massa nyttig info. :D

Tack så mkt båda 2 :rofl: Men Nessan, min kanin skulle kanske på en hopptävling bli lite "feg" och inte vilja hoppa - finns det ingen regel som säger om hur många ggr man får nudda kaninen och så? Aja, jag får läsa :p

Det finns ingen regel som begränsar hur många gånger man får peta på kaninen, men man kan bli utesluten för "tydlig ovilja att hoppa" om kaninen verkligen visar att den inte vill. Har aldrig varit med om att domarna har gjort det, även om kaninen har lagt sig ner... Men tumregeln är att man ska försöka störa så lite som möjligt. Många kaniner behöver dock lite övertalning, och det ska inte vara några problem så länge man inte är hårdhänt. En lätt putt i baken lite då och då är fullt tillåtet.:D

Jag har en kille som behövde en hel del övertalning innan han bestämde sig för att gå. Det var mer intressant att lukta på allt roligt han hittade i gräset. Nu har han börjat få upp ögonen för själva hoppandet igen, och går inte och luktar alls. Det kanske till och med var positivt att han var "seg" i början, för nu kan han hoppa hindrena stillastående och från alla möjliga knstiga vinklar. Skum kanin han...;)

Va bra :) För han skulle nog kunna behöva en putt i baken ibland :smirk: Han är lite skeptisk mot nya miljöer ibland men men.. :rofl: Jag kollade sidan men hittade inte riktigt det jag sökte, hittade inga regler för kaninhoppning (ska leta vidare). Jag bor ganska nära göteborg, men hur hittar jag kaninhopptävlingar i närheten..?

Kolla på http://www.skhrf.com under officella tävlingar på forumet. Där finns alla officiella tävlingar under 2006 inlagda. Inoff. tävlingar har jag oingen aning om hur man hittar, jag började officiellt så har aldrig haft en anledning att hitta dem annant än när min klubb har arrangerat. :)

Men vi i Hönös Kaninhoppare, där jag sitter som ordförande, har en tävling den 29:e, vill du så kan du ju svänga förbi då. :D

Själv bor jag i Stockholm och är medlem i Stockholms Kaninhoppare, Sveriges största klubb i nuläget om jag inte missminner mig ;) (Annars är det väl Värmland)
Själv har jag startat en gång med min kanin, jag fick honom att hoppa över starthindret, sen satt han bara framför första hindret tills tiden tod slut. :love:

Nessan skrev:
Det finns ingen regel som begränsar hur många gånger man får peta på kaninen, men man kan bli utesluten för "tydlig ovilja att hoppa" om kaninen verkligen visar att den inte vill. Har aldrig varit med om att domarna har gjort det, även om kaninen har lagt sig ner...
Det har jag varit med om. Dock brukar det vara så att om föraren märker att kaninen inte vill hoppa, ås utgår denne på egen begäran. Det tillhör vanligt tävlingstänkande.

Min kanin skulle ha blivit en mästare i hoppning han hoppade 58 cm som högst och då var han några år också men jag tränade mest för skojs skull.

58 är ingen höjd. Elitgränsen ligger på 60 och det vinner man få höjdtävlingar på.

Okej det kanske inte var nån höjd för dig då men för mig är det högt ett dvärgvädur på 8 år som hoppar en banna på 50-58 cm tycker faktiskt jag är ganska högt. Jag har läst nånstans att gräsen på elit var 50 men det var några årsen jag sysslade med hoppning nu så det kan väll ha ändrats.

Jag uppfattade det som enstaka hinder när du skrev som du skrev.
Elitbanorna är svåra! Det är flera hinder ihopsatta med maxhöjden behållen. Och inte nog med det - kaninen måste kunna hoppa de låga hinderna innan de får hoppa de höga.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 483
Senast: Barbabelle
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama