Hoppsan... nässelutslag

V

Vichy

När jag kom till stallet i em var allt som vanligt, ösregn, leriga hästar osv...
I alla fall så tog jag in alla hästarna för em mat och tork... Såg inget ovanligt med Råttan då. Mockaade hans box och stoets med.
Ställde ut honom i stallgången, tog av täcket och borstade. Innan jag skulle sadla så åt jag en clementin och gav ett par klyftor till Råttan. Sadlade sedan och när jag värmde bettet la jag märke till att pälsen såg aningens ruggig ut just där halsöppningen på täcket legat. Kände med handen snabbt över och kände ingenting och tänkte att "attans vad täcket skavt idag..." Nytt täcke, men tyckte inte att det har legat och skavt igår.
Gav mig ut i paddocken i ösregnet. Råttan odrägligt pigg och mest studsade runt men efter en stund gav han med sig och gick fint och var väldigt arbetsvillig. Kändes som vanligt, kanske till och med trevligare i traven än vanligt. Kom in i stallet (och ljuset) och ser att han är full med blaffiga nässelutslag på halsen, mest på vänster sida!
Jahopp, varför det nu då? Gick igenom i huvudet om det var nåt han kanske ätit -clementinen! Det har han i och för sig gjort innan utan reaktion. Utslagen verkade inte klia det minsta, fanns inte någon annanstans på kroppen och han hade ingen temp över det normala. På vägen hem ringde jag och frågade veterinären om detta. Han sa direkt att det förmodligen berodde på clementinen han fick. Det var direkt efter den som det hela började, det jag såg innan jag red var troligen början till det.
Vet. sa att det kan ta ett par minuter innan det börjar blomma upp och bör vara över inom några timmar. Kanske inte ikväll, men i morgon. Var det kvar då skulle jag ringa honom igen.
Han sa också att hästar lätt kunde vara överkänsliga mot just citrusfrukter och även om han inte reagerat innan så var det inte konstigt att han gjorde det nu. Och att han absolut inte ska få äta det igen då det kan ge värre reaktioner än så här.
Är det någon annan som har hör detta med just att just hästar kan överkänsliga mot citrusfrukter?
Och ni som har haft häst som fått nässelutslag, hur fort gick det bort och har ni koll på vad det var som kunde ha utlöst det? Krävdes det någon beandling? Hittar bara korta texter om det i mina böcker och vill veta mer från verkliga livet!
Hoppas ni orkat läsa så här lång, det blev mer än jag tänkt!
 
Sv: Hoppsan... nässelutslag

Min häst fick nässlefeber en em i somras. Hovslagaren hade varit här och öppnat en ytlig hovböld. Jag tvättade rent hoven och ställde henne i boxen några timmar. Lucky fick lite halm att tugga på. Efter en stund ser jag att hon börjar klia sig lite. Tänker inte så mycket mer på det utan fortsätter att greja i stallet.
Några minuter senare har det börjat dyka upp stora myggbett på henne. Går och ringer en bekant för att se om han har varit med om något liknade och går in i stallet igen och då är hästen helt full med med stora kliande bullar. De största är som ett äpple i storlek.
Ringer och pratar med veterinären som säger att jag ska hålla koll på henne och att det bör gå över av sig själv. Veterinären trodde att nässlefebern kunde ha uppkommit pga att det kan ha funnits mögelsporer i halmen. Jag eldade upp resten av den halmen ifall det var det som gjorde att hon blev sjuk.
Bullorna hade minskat i antal på kvällen och på morgonen var de borta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp