C

concierge

Ponnyn jag rider är en aning rädd för bommar, han har tidigare hopptränats omkr 1.50 hos sin tidigare ägare.
Han har stor kapacitet och KAN hoppa men han är väldigt envis och vill bara hoppa då han själv vill.
Han fick tydligen en hopp skada när han var 6 år men som inte är farlig eller liknande för honom.

Till problemet;
Han blir rädd för bommar och skyggar för dem ibland och ibland kan han vara jätte hoppglad och verkligen vilja hoppa så att man får kämpa med att han ska lugna ner sig.
När han går över bommar så är det ingen fara men så fort han lsår i dem blir han livrädd och vågar knappt gå över dem igen plus att han alltid rusar efter hindrena som om bommarna skulle jaga honom och försöka äta upp honom.

Jag har provat att leda honom över bommar mm. vilket funkar för dagen men nästa dag är det samma sak igen och man måste börja om med allt.

Jag vet inte vad jag ska göra för jag vill samtidigt inte tvinga honom att hoppa/gå över bommar och göra han mer rädd..
Vissa säger att det är för att han är envis men jag tror att han är rädd, det tror även en annan tjej i stallet.

Om nu hästen är rädd för bommar så kan du gör så här:

När du rider markarbets pass så se till att lägga in en bomm i träningen, så ofta som möjligt, gärna varje dag.

Gör ingen affär av bommen, rid markarbete, snirkla runt bommen, rid över bommen osv. Man ska bara se till att bommen blir till en sak som bara finns där.
Hästen lär vänja sig vid bommen, och gör di själv ingen affär av det hela, så lär sig även hästen att slappna av och till slut tycka att "det här är ju inget farligt", och kan börja gå avspänt och lungt!

När hästen har börjat att känna sig trygg så kan man börja lägga in fler bommar efter hand, och slutligen ett litet hinder i stället för en bomm.

Meningen med att träna varje dag över en bomm/hinder är att avdramitisera det hela och göra bomm/hindret till en del av den dagliga träningen.

Lägg upp en långsam plan och bygg upp förtoendet för hästen, det viktiga är att inte stressa fram, utan låta hästen ta den tid den behöver!

Tack för tipset!
Jag som hade plockat bort alla bommar som är i närheten av ridbanan och lagt dem i en prydlig hög för att det inte ska bli störande :crazy:
Ska lägga fram någon bom och rida runt dem och se hur det går till en början, vill absolut inte stressa fram något eftersom att jag tror att det bara kommer att ta längre tid och så kommer hästen känna sig pressad.

Vi har själv haft en häst som har varit livrädd för bommar!
Han har nu debuterat 1,30 hoppning och hoppade då bla vattenhinder utan några problem!

Vi har tränat honom enligt det jag skrev i mitt förra inlägg.

Jag tror det funkar för de flesta hästar, att göra bommar och hinder till något som ingår varje dag i deras träning. Hästen blir trygg och känner igen sig och vet vad den ska göra.

Lycka till, och jag tror det kommer att gå bra så länge du har massor av tålamod, lugnhet och tid! :bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar