Hoppövningar? hjälp

J

_Jojjoanna_

Jag har ett ganska stort halvblod på 170. Har haft honom i tre månader nu...
Från början har han bara varit lat och seg men nu har han börjat piggna till. Å däri kommer nästa problem.
Han bara lyfter fram huvudet och ska man säga typ bär iväg med mig, det spelar ingen roll, jag försöker med att kämpa att sitta stadigt i sadlen osv. men det funkar inte.

Nu skulle jag behöva lite hjälp med övningar som jag kan hitta på. Han är väldigt snäll annars och det är inget elakt av honom och han har inte ont. Men han orkar inte samla sig och nu har han kommit på hur enkelt det är att bara gå iväg.

Annars hoppar han trevligt och vi tränar la på 1,00- 1,10 höjder i vanliga fall...

Finns det nån med bra knep?

Kramar Johanna

Sv: Hoppövningar? hjälp

BOMMAR! bommar innan hinder, bommar efter hinder, bommar på volt, bommar överallt!Upphöjda en aning elelr på marken!
Det lär honom att vänta in hindrena, inte rusa i från dej, gör han det springer han in i bommarna o de vill han inte, viktiga är att du låter honom sköta bommarna så att du inta vill lägga honom för perfekt på dom utan istället var passiv och nöta nöta:bump:

Volter och/eller halter före och efter hindret!
Känner du att han drar iväg innan hindret lägger du en volt, vill han fortfarande dra iväg lägger du en till volt, gärna åt andra hållet. Så håller du på tills du känner att han är kvar och väntar på dig, då fortsätter du rakt fram och hoppar hindret.
Ger han sig iväg efter hindret kan du tänka att du ska göra halt på en bestämd plats ganska så snart efter hindret. Ta gärna koner till hjälp för då ger man sig verkligen f*n på att just DÄR ska det vara halt och inte en halvmeter längre bort :p

Jättebra övningar som man kan variera i oändlighet! Lycka till!

BOMMAR! bommar innan hinder, bommar efter hinder, bommar på volt, bommar överallt!Upphöjda en aning elelr på marken!
Det lär honom att vänta in hindrena, inte rusa i från dej, gör han det springer han in i bommarna o de vill han inte, viktiga är att du låter honom sköta bommarna så att du inta vill lägga honom för perfekt på dom utan istället var passiv och nöta nöta:bump:

:bow: :bow: :bow:
Bommar är så j*vla underskattat. Lycka till! :)

Du säger ju själv att han inte orkar och då är det ju det först och främst ni ska träna upp, rid mycket dressyr och träna på att korta upp galoppen på marken allra först. Sen som någon sa, bommar är guld!

Sen får han inte hoppa iväg 3 meter innan hindret, då är det bättre att han klämmer in ett extra galoppsprång på ett lägre hinder och tar till ett kattsprång istället.

travhoppa, fem-och-en-halvan är jättebra! (kommer in i trav, travbom innan ett kryss och sen ett galoppsprång till ett större hinder) klockan är toppen (småhinder eller cavalettibommar på en stor volt, jag brukar ha 4 mindre eller 2 större + bommar före och efter). Studs är också en väldigt bra övning på sådana hästar.
Rider du för tränare?

Lycka till!

Tack för alla tips... :)

Jag rider för tränare, men det är gångerna i mellan det e svårt att hitta på nått att göra, speciellt när det gäller hoppningen.

Vi försöker slipa på dressyren oxå.

Kanon, ska släpa fram lite bommar redan imon! :bump:

Kramar

Jag har en pigg B-ponny som är sådan. Hon blir lätt jättestressad och rusar mot hindren. Oftast blir hoppen jättobekväma eftersom hon antingen hoppar för tidigt eller för sent. Jag har gjort så att jag även rider lite dressyr när jag hoppar. Värmer och mjukar upp henne lite först. Hoppar något språng. Rider lite dressyr för att lugna ner henne, hoppar osv. Detta kanske inte hjälper för dig (vet ju inte om din häst blir stressad eller inte) men för mig som har en stressad ponny så hjälper det. Jag jobbar också mycket med bommar och med hjälphinder. Jag har också börjat träna western med henne vilket har hjälp mycket.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
404
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 349
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård