Sv: Hoppning

Ni som hoppar i westernsadel - hur funkar det? Med sadelknappen framförallt?! :angel: Gissar att man får korta lädrena skapligt å?

Och ni som hoppar barbacka?! Hur vågar ni testa första gången? Jag har inte ens vågat trava barbacka på min dam än... :angel:

Det är lite teknik att lära sig hoppa i en westernsadel. :rofl: Har en kompis som höll på att landa på knoppen då hästen gjorde ett grodhopp... Men han hamnade framför hornet med båda fötterna kvar i stigbyglarna.. Haha där hängde han.. Men smidig som han är så lyckades han kravla sig tillbaka.. men det såg kul ut.

Vår Quarter har tävlat mycket i hoppning. Hon var oslagbar i 1m -1,10 m. Där vann hon ofta. Hopptekniken var väl inte den bästa med hoppviljan och att korta av vägarna genom en rollback, var oslagbart.:banana:
Hon tävlade ända upp i 1,20-klasser felfritt.
Tyvärr har hon en gammal skada, så hoppkarriären är över, snyft.

hoppa barbacka lärde man sig ju som barn ;)

hoppat i westernsadel vill jag inte prova då jag e så rädd att fastna i hornet (jag är duktig på att sprätta jackor....)

*kl*

Jag säger som Tender att barbacka lärde man sig ju när man red ponny, hej vad det gick:rofl:

Olika westernsadlar är olika bra till hoppning. Pleasure brukar vara bra, medans vissa sadlar är rent självmord att försöka hoppa med...

Kan lägga till lite bilder på mig och 2 av Lina_olssons hästar; Ramona och Oliver

er5_1186576542.jpg

KopiaavIMG_0227.jpg

oliver3.jpg

Oliver1.jpg

//Gilly

att hoppa med säkerhets väst med westernsadel, DET är självmord. Nederkanten av framsidan på västen kan fastna i hornet:P

Ni som hoppar i westernsadel - hur funkar det? Med sadelknappen framförallt?! :angel: Gissar att man får korta lädrena skapligt å?

Och ni som hoppar barbacka?! Hur vågar ni testa första gången? Jag har inte ens vågat trava barbacka på min dam än... :angel:

Westernsadeln har jag bara om jag hoppar mindre hinder (upp till ca 50 cm) då rider jag dessutom på en hand och håller den andra handen i hornet (minskar risken att göra illa sig på horner ;))

Presic som dom andra säger så lär man sig att hoppa barbacka som liten unge ;) det är så man är som mest våghalsig och tänker minst på riskerna...
Men första gången jag skulle prova ta ett litet (ca 40 cm) med min pojke gjorde jag det barbacka... galen som jag är nu också...:p kan säga det att hästen var lite rädd för hindre så hoppa över var inte att tänka på de första försöken, utan slänga sig brevid hindret... men på något mirakulöst sätt satt jag ändå kvar på hästen och lyckades sedan kravla oss över mindret smärtfritt några gånger. Men andra gången (när jag var lite mer seriös) så hade jag ändå sadel på honom (den bild jag har i denna tråd) och tänka sig, det var mycket lättare att hoppa då...

Fast jag måste säga de att jag var mycket bättre hoppryttare som 10 åring än vad jag är nu... nu är det väll knappt att jag hoppar 70 på mitt varmblod men när jag red min shettis (på 105) hoppade vi utan problem hinder på 70... undra hur galen man var egentligen... :crazy:

Det var ju skit att jag inte började rida förrän jag var tolv, och redan blivit lite klok.. :smirk: Jag får börja trava på min stolla i ridhuset, sen får vi se vars vi hamnar.. :D

Jag har min western häst både till western och hopp:)

Här kommer en bild när vi för första gången hade på westernutrustningen och en bild från en hopptävling på 70cm:P
korsnes8.jpg
[/IMG]

Här kommer bilden när vi har på westernutrustningen första gången:)
traning6.jpg

Jag hoppar väldigt sällan med min häst, pga att han är rädd för hinder och börjar bli gammal nu. Vi har faktiskt provat på att tävla i hoppning för några år sedan, och vi har tagit oss över hela 100cm :D Nuförtiden kan det hända att vi tar något skutt för att jag tycker det är kul, och i skogen går det ju alltid bra att hoppa över någon stock. Har bara två gamla bilder av usel kvalitet, men de får duga tills jag har några bättre...

att hoppa med säkerhets väst med westernsadel, DET är självmord. Nederkanten av framsidan på västen kan fastna i hornet:P

På bilderna där jag hoppar fuxen fastnade min tröja i sadelhornet under ett lite högre hopp och det blev ett runt hål mitt över naveln:rofl:

Nä, säkerhetsväst vågar jag inte ha i westernsadel om jag hoppar/rider ut. Har det när sitter på unghästar, men inte annars..Risken är för stor att man fastnar.

Gilly

här lite bilder på min lillasysters hoppkanon 115 cm i mankhöjd

tror att det är 70 cm

hoppar 1 m, första gången

70 cm el 80 ?? kommer ej ihåg:bump::D

WOW WOW WOW! Den lilla hästen hoppar ju nästan sin egen höjd! Imponerande! Och den lilla ryttaren.... ja, JAG är då imponerad! :bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 102
Senast: fio
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 632
Senast: BornAgain
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 613
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka