Hoppning på Kvalitetsbedömningen

Z

ZOFUS

Någon som funderat på hoppningens utformning på kvaliten?

Jag funderar varför man väljer att börja med en kombination räcke 10.20 m oxer.Känns konstigt att börja med.

Och varför har man oxer 21.5 m räcke?Då får man sitta och måtta på oxern samt bromsa till räcket.Hade de vänt på det och haft räcke-oxer så hade man ju kunnat få se en del flashiga språng av hästarna.Det kanske bara är så här för att de ska få visa att de är försiktiga på räcket,men jag tycker att det är lite opedagogiskt.

Vad tycker ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppning på Kvalitetsbedömningen

Hur läggs kvalitetsbedömningen upp? Jag är inte insatt? När jag vet de sen har jag kanske en åsikt :D;)

Hästarna genomgår tre stationer,men innan stationerna ska den IDkollas och mätas.
1Hälsotillstånd.
2Exteriörbedömning och bedömning av gångarter.
3Hoppning (Löshoppning eller uppsutten hoppning man får välja.)

Alla hästar gör stationerna i ordning 1-3.Varje bedöming ska genomföras på 10 minuter dock avsätts 20 minuter till Ext och Gång då man visar två hästar åtgången på den stationen.Mellan stationerna är det ca 30 minuters paus.

Så är det upplagt i stora drag.

Flasha kan hästarna göra på oxern i komb och sen visa sin försiktighet och ridbarhet på sista distansen.
Nu är de väl dock prat om att ändra hopprovet (senaste ridsport).

Jo så är det väl.

Det är nog dock svårt för flertalet amatörer som ändå är de som visar sina 4åringar att få till rättvis ridning (för sin häst) på just oxer 21.5 m räcke på sin gröna häst.

Jag tycker att det varit mer padogogiskt att ha räcke-oxer.

Jag tycker de kan vara oxer 21.5m räcke. De är /ska inte vara så svårt för en 4 åring att klara av. Man kan hoppa snyggt o flashigt på oxern men måste bara tänka på att sitta tillbaka bestämt så hästen inte blir flack på räcket.
O som nån annan skrev så kan de ju hoppa flashigt i kombinationen :)
Tycker nog de är rätt ok, kan ju inte passa alla till 100% men de är det ju inget som gör.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Ridning I bland tycker jag det kan vara svårt att variera ridningen, jag glömmer bort att göra olika saker. Kan komma på att jag inte hoppat på...
2
Svar
30
· Visningar
2 131
Senast: Ebblin02
·
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 399
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama