Komma ihåg att variera träningen....

Så intressant att läsa hur andra gör. För mig funkar inte heller fasta dagar på grund av jobb och familjeliv. När vi är helt igång är det oftast en fast dag i veckan med gruppträning, men i övrigt varierar det mycket. Ska testa med aktiviteter som jag bockar av nu när vi kommer igång med ridningen på allvar igen och se hur det funkar, om jag tycker det blir lättare att komma ihåg att variera mig :)

Jag varierar inte mycket antigen är det träning för tränare eller rida ut för 4 åringen för den äldre även intervall träning för att inte bli smäll fet.

Hemma har jag inget ridhus eller paddock, finns ridhus 1 km från mig som jag får rida i hur mycket jag vill men är snor halt så blir bara på vintern när det är barmarksfrost.

Glömde att 4 åringen är med som handhäst ut om jag har ont om tid.

Jobbar oregelbundet och vill heller inte rida ut själv, vilket gör att jag måste planera efter jobb samt ridsällskap. Men det brukar bli uteritt 2ggr/vecka och då varierat galoppjobb eller klättring. 2gånger i veckan dressyr, en dag rider jag för tränare och en dag rider tränaren min häst. En dag i veckan hoppar en kompis och den tredje dagen är öppen för vad som behövs, en till uteritt om jag har sällskap, ett joggingpass eller ett till dressyrpass. Är dålig på att jobba från backen tyvärr. En dag i veckan vilar alltid min häst helt.
Jag försöker grovplanera vecka för vecka, sen kan de alltid ändra sig.

Jag har nästan alltid samma schema för varje vecka eftersom jag vill rida ut 2 dagar när det är ljust, tömköra 1 dag när jag kan vara själv i ridhuset, vila hästen den kväll sambon är hemma samt såklart träna när tränaren kommer :D Utöver det har vi två pass med markarbete. Hoppar inte, annars hade det nog blivit ett av markarbetspassen. Hade nog gjort en övning som funkade både med bommar på marken och med hinder för att köra bommar dag ett och hinder dag två.

Planering är inte min starka sida så blir ofta mer av det jag snöat in på just nu. :p
Men grunden varannan vardag ponny/isisen i veckan. Minst ett pass på banan och ett med arbete från marken. Helger, en lång uteritt då oftast med ena som handhäst, om det inte är att åka på träning/tävling med någon av dom. Sen försöker jag klämma in bonuspålle 2ggr/vecka.
Beroende på väder/årstid/sug kan det bli fler pass på banan en period eller tvärt om. Jag rider sällan samma typ av banpass 2 dagar i rad, snarare svårt att hinna träna på allt vi vill utan att det ska gå för långt mellan varje. Varvar dressyr, hoppning, trail, tömmkörning, löshoppning, uteritter, inkörning/utbildning.

@Snurre tänker mest att har man mål med sin ridning osv så är ju lite planering a och o . Tror mycket "oplanering"/avsaknad av konkreta mål/en tydlig linje utifrån mål att följa , är anledningen till många ryttares önskan/frustration att "de vill komma framåt" och deras upplevelse att de inte gör det trots upplevt engagemang så att säga .

Intressant tanke @mackan , tror du har en poäng. Själv har jag tydlig målsättning, men tycker det är svårt att få till just variationen, blir så lätt att det är alldeles för mycket "dressyr-dressyr", glömmer bort typ bommar, hoppning, uteritter fast jag vet att det är lika viktigt som den "vanliga" dressyren för att nå mina mål och ha en glad och frisk häst.

@Snurre tänker mest att har man mål med sin ridning osv så är ju lite planering a och o . Tror mycket "oplanering"/avsaknad av konkreta mål/en tydlig linje utifrån mål att följa , är anledningen till många ryttares önskan/frustration att "de vill komma framåt" och deras upplevelse att de inte gör det trots upplevt engagemang så att säga .
Att inte ha ett veckoschema innebär inte att jag inte har mål och struktur för min ridning. Jag har en plan för varje enskilt pass och övergripande mål där jag fokuserar på vissa bitar under en period oavsett typ av pass.
Tex islänningen är fokus på lösgjordhet och ökade krav på ramen han ska acceptera. Detta tränar jag varje pass med bla skolor och styrketräning både ute och inne. Vi har under våren tagit ett stort kliv i rätt riktning.
Sen har jag olika mål på olika nivå för de olika grenarna. Ponnyn är just nu dressyr prioriterat med mål att starta la i höst.

I bland tycker jag det kan vara svårt att variera ridningen, jag glömmer bort att göra olika saker. Kan komma på att jag inte hoppat på en månad tex trots att jag egentligen tycker att några språng en dag i veckan kan vara alldeles lagom för mig och hästen. Nu ska hästen sättas igång efter en skada och jag har bestämt mig för att börja ett nytt och bättre liv med mer variation i ridningen. Tänker då ett schema med tex 7 olika "aktiviteter" att välja på och så försöker jag göra varje aktivitet en gång i veckan. Ordningen kan få variera utifrån vad som passar med väder, vind, träningstider och övrigt familjeliv. Funderar nu på vad som ska få vara med på listan. Vad tror ni om följande förslag, utan inbördes rangordning:
- Uteritt, skritt
- Dressyr för tränare
- Bomarbete
- Uteritt, varierande tempo
- Dressyr själv
- Longera/tömköra
- Hoppning (när vi är så igång igen att vi får galoppera....)

Tänker såklart variera var jag gör olika saker, i höst går det utmärkt att rida dressyr på våra stubbåkrar tex och nu i sommar har vi stor gräshage att rida i förutom ridbanan.

Jag tycker det lätt blir varken hackat eller malet när man ska göra så mycket olika saker. Man hinner inte utvecklas på samma sätt som om man kör samma sak iaf några sammanhängande dagar/nära varann.
Så jag brukar rekommendera folk att våga göra samma lite oftare, förutsatt att det inte är en aktivitet som kräver återhämtning efter(hoppa, gå löp tex).

Intressant tanke @mackan , tror du har en poäng. Själv har jag tydlig målsättning, men tycker det är svårt att få till just variationen, blir så lätt att det är alldeles för mycket "dressyr-dressyr", glömmer bort typ bommar, hoppning, uteritter fast jag vet att det är lika viktigt som den "vanliga" dressyren för att nå mina mål och ha en glad och frisk häst.

Ha bommar på banan "alltid", flytta ut dressyren osv. Man behöver ju inte variera både arbete och underlag på samma gång.

Och som påpekat förut, man måste inte bygga upp schemat över 7 dagar. 10 eller 14 kanske passar bättre.

Jag tycker det är viktigast att ha 2 uteritter i veckan som stomme. Jag tror att det är nyckeln till en hållbarhäst. Sen så brukar jag utgå från de:p 1 pass i veckan barbacka. inte som ett eget pass utan ex tis:hoppning och så rider jag barbacka. Bara får att få lite utmaning;)

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar