Hoppning med unghäst

C

CeLu94

Hej! Har ett föredetta vbltravare på 5 år, valack. Har blivit travtränad men ej startad. Har haft honom på foder i 10 dagar nu. Sisu är ca 160cm hög, och lite rundare i formen andra varmblod. Vet ej hur länge han har blivit riden, men han fattar relativt lätt galopp, böjer sig i skritt och trav och jag håller på att lära honom skänkelvikning nu, och det går jättebra!
Men jag har bara hoppat honom en gång, för bara ett par dagar sen, och han hoppar på något konstigt vis. Ibland för långt från, ibland för nära, och annars bara.. konstigt. Vet inte om det beror på att han tycker hinderna är för små, eller om han är osäker eller nåt. Har bara hoppat småsmå kryss med honom, och innan det gick vi över bommar. Vågar inte höja eftersom jag är rädd att han inte ska orka med mig, då jag är ca 173cm lång å väldigt kraftigt växt.
Har från tidigare erfarenhet av travare, men har ej skolat någon själv. Nån som kan dela med sig av lite tips..? :)

Skulle ladda upp en bild om jag fattade hur man gjorde, men är totalt ny på denna sida.. Ska försöka fixa bilder till min egen sida, se där eventuellt.;)

Sv: Hoppning med unghäst

Varför stressa med att hoppa. Bygg upp honom mer först, låt det ta lite tid. Jag skulle väntat med att hoppa än så länge. Ridtravare tar ofta lite längre tid att bygga ridmuskler till en början.

Rid lite ute i naturen nu när det är sommar och allt. Träna från marken och rid dressyr. Ta hoppningen lite längre fram. Men att ha lite kavaletti bommar är så klart inte fel:laugh:

För det första - ta reda på hur mkt den är riden.
Du kan ju inte bara "köra på" om du inte vet i hur bra kondition den är. :crazy:

Sen så kanske hästen inte är direkt hoppad nånting?
Börja med att löshoppa så den får vänja sig vid hinder utan någon som "stör".
Då kan du ju också se med egna ögon hur hästen beter sig.

Kul att nån tar sig tid att svara iaf.. :D

Har redan provat att löshoppa honom, vilket han verkligen älskar. Han skulle säkert hålla på hela dagen om han så fick. Markarbetar honom nästan alla gånger jag rider, förutom då jag rider ut.
Sisu är i relativt god kondition eftersom de som haft honom före mig ridit väldigt aktivt, vad jag har förstått.
Tror ej han blev travtränad speciellt mycket, då han verkar väldigt bra som ridhäst, fast han bara är 5 år.

Men ska pröva på lite mer bommar och cavalettis när jag rider ikväll :)

Ett tips är att inte använda dig av kryss-hinder när du börjar hoppa. Hästar som din du beskriver - som hoppas "konstigt" har ofta svårt att bedöma avstånd och de har ofta också svårt att bedöma mittpunkten på ett hinder. Använd raka hinder, med bom rakt över (om du förstår vad jag menar) som är väl infångade så får hästen lättare att taxera.
I övrigt kan jag bara råda dig att ta det lugnt och låt träningen få ta den tid det tar.

bra tips!

kl*
När du väl börjar hopp så använd dig av små oxrar. Oftast lättare att få ett bra språng på en oxer än på ett rätuppstående. Hjälp hinder och bommar för att han ska få in avstånden rätt.

Tror nästan att oxrar, rättuppstående skulle fungera bättre jag också, nu när ni säger det.
Menar ni bommar för sig eller bom och sen hinder?
Hur långt ska man ha mellan bom och hinder isåfall, på ett ungefär?

jag skulle inte hoppa med en så ung häst som du inte vet hur mycket den är riden. om han hoppar osäkert är det nog ett tecken på att han inte har hoppat så mycket förut. bygg upp muskler i skog ochj mark och rid dresyr. börja sedan träna på att hoppa stockar(inte så höga) i skogen. sedan kan du börja träna även i padocken men löshoppning, gymnastikhoppning och vanlig hoppning. det är aldrig bra att jäkta!
lycka till:)

Hej!
Jag jobbar också med yngre varmblod. jag vet hur roligt det är att börja träna dem och man vill komma så långt hela tiden. men tänk på att den ev inte har muskler, att den hoppar obekvämt är tekniken, de flesta varmblod hoppar inte med toppen teknik. Men som alla säger, rid ut mycket i skogen, den gör jag alltid innan dressyren kommer :) Sen när hästen har massor av kondition, mer balans och litar på mig tillräckligt och lyssnar på skänklar, så börjar jag arbeta inom dressyren :) Sen efter den är lugn och har framåtbjudning på banan kanske hoppning tillkommer. Men som min nuvarande är, hon ville absolut inte rida dressyr de första veckorna, hon var van vid att springa rakt fram i skogen och alrig hoppat. Jag började hoppa med henne tidigare, men bara för att hon fick in dressyren samtidigt. Nu hoppar vi bana 70 och enstaka 80 cm , allt har skett på 2 månader. låter kanske tidigt men hon vvar mycket skogsriden förr :)
Hon går i korrekt form i skritt, och påbärjar smått i traven men känner mer käsnak för formen i galoppen.. Men måste slipas. Allt tar tid !
Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama